Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 738 ggr
[SonjaG]
0

Ancistrusmalar

Jag har 2 ancistrushanar i mitt 200 liters. Det funkar utmärkt, de har varsin halva av akvariet och varsit rör att hålla till i.  Det gör de  också  normalt, men den sista veckan  sitter de mest på rutan. Den mindre sitter högst upp nästan vid vattenytan och den andra i ena hörnan, en bit från ytan. De sitter där alldeles stilla och fixerat.  Timme efter timme.

Det ser lite ovanligt och konstigt ut, så har de aldrig gjort tidigare. För övrigt ser de ut som vanligt och äter o simmar omkring ibland. Är det ngt jag behöver oroa mej för, eller har dom bara fått för sej detta, en rolig grej

mimåne
0

Har du kollat dina värden? För nitritförgiftning t.ex.

Du kan annars göra ett vattenbyte nu ifall att något skulle vara konstigt med vattnet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
0

Tack för svar. Jag har inte kollat detta på ett tag. Men jag bytte vatten för några dar sen. Det blev ingen skillnad. Kanske bör kolla det där i alla fall då?

mimåne
0

Ja kolla hur det står till.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
0

Undras om det finns datummärkning på testerna, jag hittar inget. Antagligen är det för gammalt. Färgen blir konstig, stämmer inte alls med testfärgerna.

Sen provade jag med stickor, där såg det helt normalt ut.

[Jens]
0

Dropptest är bra mycket bättre. Köp in det istället nästa gång och jag får hålla med mimåne att du bör göra ett test för det låter lite som det kan vara ett högt nitritvärde. Istället för att vänta tills du hinner göra ett test så gör ett vattenbyte igen på 40-50 % för det hjälper till att sänka värdet lite om den är för hög nu.

[SonjaG]
0

Jag kanske skrev otydligt. Jag gjorde först dropptestet och färgen visade nyans som jag inte tycker stämmer med testskalan. Kanske är testet för gammalt. Vet ni om det finns bäst-före-datum på sådana tester?

DÄREFTER testade jag med stickorna som visade normala värden.

[SonjaG]
0

Jag bytte vatten för en vecka sen, de satt lika dant på rutan både före och efter detta. Jag ska försöka hinna byta igen i morgon. Alla andra fiskar tycks må bra och det har inte gjorts några förändringar i karet och inget nytt har tillförts.

Dropptestet är JBL.

[Tinitusan]
0

om du har lite högre nitrit så hjälper inte ett enda vsattenbyte vilket skulle kunna förklara att de sitter kvar uppe vid ytan, annars tänker jag att de kan ha syrebrist, har du rejält med ytrörelse?

[SonjaG]
0

Ja, det finns 2 st innerfilter. Ett i varje hörna. Detta har inte heller ändrats så det är lite mysko tycker jag. Bör jag göra några täta vattenbyten framöver?

[Tinitusan]
0

nej men filter kan ju gå sönder eller gegga igen, men införskaffa nya dropptester tycker jag o 10% vattenbyte varannan dag under en veckas tid kanske inte är helt fel

[SonjaG]
0

Jag gör små täta vattenbyten ett tag o ser om det ändras. 

Malar sitter o ligger ju normal still länge, men att dom sitter så pass högt oroar mej. Nät det vankas mat är dom pigga precis som vanligt.

Vet du om dropptester blir för gamla med tiden?