Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1099 ggr
-Aida-
0

Ectozon salt

"Sötvatten i Norden innehåller mycket mindre salt än sötvatten i de sydligare delarna i världen. Det är därför viktigt att tillföra salt i akvariumet. Saltet bidrar till extra syre i vattnet, hjälper andra preparat att fungera bättre, förebygger angrepp av svamp och ektoparasiter samt är bra för fiskarnas gälar och slemhud som är vana vid en viss saltmängd."

Så står det på Animail om Ectozon salt, är det verkligen sant att de är bra för fiskarna?
Att de förebygger svamp och parasiter står de på förpackningen, grejen är att min mamma köpte en sån påse åt mig för att bli av med cyanon, men de funkade inte, sen ber hon mig hälla i mer utav saltet.. Enligt min logik så kommer inte de fungera då heller, jag känner att de blir mer skada än nytta isåfall, jag vill inte råka ha ihjäl karet med saltet om man nu kan det, vet inte riktigt hur saltet funkar och hur de påverkar fiskarna och växterna.
Påsen kosta 99 kr så jag gav de en chans, hon va helt säker på att de skulle fungera men de gjorde det inte.
Guppysarna är fem stycken och de jagar runt på en Guppy, dom typ mobbar den, biter på den, jagar runt och fyra stycken trycker in den i ett hörn så den inte har nånstans att dra iväg, den slingrar sig mycket runt rötterna på flytväxterna för att komma undan, de säger min mamma beror på att det är obalans i karet, det var efter de hon köpte ectozon saltet.

Lillyrod
1

Salt behövs inte i karet. För att skydda sig från saltet så utvecklar fiskarna ett tjockare slemlager på kroppen men det hjälper inte mot sjukdomar. Tvärtom får fiskarna mer problem av det. 

De sötvattenfiskar vi har i våra akvarium behöver inte något salt i vattnet. Salt kan i vissa fall hjälpa mot exempelvis svamp om fisken fått det för att slemlagret är skadat men då finns det ju ett annat problem i karet som gör att det skadas.

Hur är könsfördelningen hos dina Guppy? Jag tycker det låter som om du har 4 hanar och en stackars hona som de jagar.

-Aida-
0

De är alla hanar, har inga honor i karet, min syster sålde alla honor och yngel till djuraffären för hon ville inte karet fullt av baby guppysar.

Lillyrod
0

Ja då vet jag inte vad de håller på med. Kanske någon annan som har Guppy kan svara på det under dagen : )

[Tinitusan]
0

ett tillägg till lillyrod o det slemlagret hon pratar om, man kan faktiskt bli av med parasiter genom förhöjd temp o salt, slemlagret förhindrar då de unga parasiterna från att tränga in o på så sätt dör de ut. 

det finns de som använder lite salt alltid, till exempel kan man, om man gör större vattenbyten pga ngt då tillsätta lite salt eftersom kranvatten generellt precis som du säger är sötare o ett ingånget kar har alltid högre salthalt även om man inte saltat, mat etc innehåller oftast lite salt tex. som successivt höjer salthalten, det är därför man inte ska byta för mkt vatten på en gång om man har känsliga fiskar.

MariaK1977
1

Jag har svårt att se att salt skulle kunna döda cyanobakterier utan att du har så höga koncentrationer att du även dödar växter och fisk genom att torka ut dem… Hade din mamma någon bra förklaring till hur hon tänkte med cyano-salt? Annars tycker jag inte du ska överskrida rekommenderad mängd! Många med Guppy kör med salt i sina kar, bla djuraffärer, men du kan inte hälla i hur mycket som helst, då blir det skadligt och sedan dödligt. Följ rekommendationen på förpackningen eller kör helt utan. Det är bra att du ifrågasätter mammas idéer likväl våra om vi säger något som låter underligt. Antagligen har ni lite obalans eftersom ni har cyano problem så där har nog mamma rätt, men det kommer inte botas av att omvandla guppyn till salt sill :-) Har ni möjligtvis direkt solljus som lyser på karet? Det kan vara en orsak. Få växter? Döda växtdelar?

-Aida-
0

#5 Hon hade ingen riktig förklaring när jag fråga, hon sa bara att det skulle fungera.
Det behövs helt klart mer växter i karet, dom långa skrumpnar ihop och ruttnar, dom plockar jag bort men då börjar nästa långa att skrumpna ihop, däremot mina flytväxter har jag 36 stycken av sist jag räknade, de täcker nästan hela ytan på karet, rötterna når ner till botten, dom mår liksom prima men inte dom långa som sitter i gruset, dom bara skrumpnar ihop och dör.
Solen har träffat akvariet vid vissa tidpunkter mot eftermiddagen, jag lär flytta på karet till nån annanstans så jag slipper tänka på att dra för gardinerna hela tiden men grejen är att uttaget sitter där och det är verkligen kasst med uttag i min lägenhet, jag tejpade fast gardinen i väggen så de inte lyste igenom springan där.

stickanw
0

Det verkar snarare som att din flytväxter gör att det blir för mörkt för bottenväxter. Försök att minska på växterna vid ytan för att de andra skall få mer ljus. Vad har du för belysning, är den tillräcklig? Att dina guppyhanar jagar en annan hane kan bero på att den är skadad eller sjuk och uppfattas som byte alltså mat.

-Aida-
0

#7 tja…. den guppyn dom mobbar ut har krokig rygg, kan de vara därför?

Kan inte ge något specifikt om belysning då det är ett lysrör i en lampa ovaför, lampan är monterad fast på byrån karet står på, jag tycker de ser ut som en skrivbordslampa typ, vad de är för lysrör har jag ingen aning om.
Hur kan jag minska på växterna, jag tog ur ett par stycken och testade ha dom i burk men löven började gå sönder och tunna ut, jag gav till o med växtnäring i vattnet men de hjälpte inte,så jag vet inte vad jag ska göra med dom, jag vågar inte lägga dom i räkornas kar heller eftersom dom bär på cyano.
Måste jag kasta dom flesta?

MariaK1977
2

Hej igen, tror som stickanw att flytväxterna gör det för mörkt för växterna under. Men jag tycker inte du ska slänga de flesta utan kanske hälften. Jag skulle föreslå fullständig mörkläggning av karet under en period. Se om någon som själv haft cyanobakterier kan tipsa dig om tid, typ 10 dagar?! Rensa sedan bort hälften av flytväxterna, skaffa fler vanliga växter tex hornsärv, du hinner beställa här eller på tradera medan karet är mörkt, du kan förvara de nya växterna i en burk med vatten några dagar. Köp även en riktig akvarium belysning, skrivbordslampan är inte stark nog för växter. Flytta bort akvariet från fönstret, gör vattenbyte, plantera massa nya växter, sätt dit ny belysning, skippa gödning och håll tummarna för att du vinner över cyanobakterierna! Vissa växter är inte särskilt förtjusta i salt, så skulle göra vattenbyte före nyplantering.

stickanw
1

Bra skrivet MariaK1977!