Hejsan,
Har ett akvarium på ca 1200L med lite mixade fiskar.
5 st asiatiska arowanor
2st King kong papegojor
4st Geophagus
20 st torpedbarber
1 par channa bleheri
3 st ancistrus
Vilka läckra firrar och snyggt akvarium! Måste vara roligt att mata de där bjässarna.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tackar,
jaa, det är full fart i karet när det är matdags, och dem är inte så kräsna med vad som åker i. 😂
Oj! Kände att jag blev helt paff, hade ingen aning om att "folk" hade så stora akvarium hemma! Har du en hel drös av kar eller satsar du allt på denne bjässe? Väldigt fint.
Superhäftigt. Skulle så gärna ha jättefiskar i ett jättekar 🙂
Riktigt häftigt!
/Ladygrenners
När man kan uttrycka volymen i kubikmeter och inte behöva börja med en nolla så kan man snacka akvarium! Coolt! Vad är dimensionerna på det där karet?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Tack och bock för alla fina kommentarer, råkade radera mitt konto och fick inte tillgång till den. Så jag startade ett ny konto. Karet är 200*80*70 cm Håller på att planera för ett ännu större kar, 300*100*60 cm ca 1800l
Jag ramlade av en slump in i denna tråden och en nyfiken fråga.
Är det en halv fisk i bilden i #1 ??
/Maria
Nää, kanske syns det dåligt 😀
#16 Vid en snabb titta kan man nästan tro att det är en halv fisk. Ser nästan ut som någon tagit en rejäl tugga men tittar man mera noga så ser man att den böjer bakdelen med stjärtfenan när den simmar.
Vilket stort akvarium! Vad kör du för pump/pumpar till detta ?
Just nu kör jag med 2 ytterfilter 1st Eheim PRO 3, 2180 och fluval fx6
#19 Jag såg det nu när jag förstorade bilden.😉
/Maria
Tycker att dem ytterfilterna jag har funkar suveränt, fluval är det lite mer tryck i.
Till det nya karet hade jag tänkt använda Dammpump powerbead pb10 , klara dammar upp till 40000L Med stora fiskar klara pumpen minst 10000L
Ja, jag misstänkte att du var tvungen att köra två rejäla pumpar. =)
Det viktigast är inte hur bra pumpen är, utan hur mycket mat och vilken sorts mat man matar sina fiskar med. Med övermatning så spelar det ingen roll vilken pump eller filter man använder, Därför undviker jag att mat mina fiskar med färsk fisk. Och använder inte foderfisk heller.
Så just nu kör jag räkor, zofobas, mjölmask, syrsor daggmask och pellets.
Missförstå mig inte nu. Det var inte för att syna dig utan mer av ren nyfikenhet för det kan inte vara lätt att hitta bra pumpar till så stora akvarium =) Du har inrett akvariet bra också! Hur gör du med vattenbyten? Hinkar?
Hej Jens 😀 Japp det är ett helv…. Att hitta bra pumpar ville köra pb 10 i början men problemet var då att mitt kar är nästa var för litetoch det blir för mycket tryck i vattnet. Så det blev dem ytterfilterna jag har. Hehehe jag som är lite lat av mig kör slang 3/4 tum slang till badrummet för tömning och kör 1/2 tum slang från köket när jag fyller på. Och under tiden glor jag på tv 😀
Lat? Skulle se det som lyx men jag har inte så stort akvarium så det går bra med hinkar än så länge =)
Hehehe jag körde hink första veckan och pallade inte mer, när man har typ fyllt 10 st 40 L hinkar och tömt dem och fortfarande så syntes inte det knappt att man har tagit bort något vatten då är det bättre att köra slang. Inget spill överallt och smidigt 😀
Hehe.. så stora fina bilder du visar 😎
Jo, eBay är bland det bästa som finns. Intressanta dimensioner på det nya karet, det är alltså en meter djupt och 60cm högt? Tre meter långt är nästan helt overkligt. Glaset måste vara decimetertjockt. Vad väger en sådan best?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Hehehe..,, verkligen stora foton! 😎 Just nu har jag 12 mm glas på mitt nuvarande kar och skulle behöva 15 mm på det stora karet. Och tydligen så måste man beställa in 15 mm utomlands för det tillverkas inte i Sverige, fick jag förklarat. Karet kommer säkert väga uppemot 200 kg
Hahaha,,,,,nope!
Om karet blir av så kommer glasmästare bli tvungen att komma till mig och limma den på plats, allt beror på om vi kommer överens om ett pris.
Okay, 😀
Bättre nu 😀
Mkt bättre och waaaaooow! Vilken fin fisk! Så fin den är!!
En sak som har stört mig lite är när folk håller i fiskarna för att ta bilder. Varför stressar man fiskarna i onödan? Inte illa ment men jag tar alltid illa vid mig när jag ser sånt för jag vet ju att fiskarna stressas av situationen.
Tack Jens 😀 Japp dessa fiska är otroligt färgrika och otroligt vackra, ju äldre desto vackrare.
Ja verkligen fina. Det såg man inte på de tidigare bilderna.
#42 Väldigt vackert mönstrad!
Denna bild är från den farm som odlar upp mina, fisk på bilden är inte min fisk 😀 Håller med dig där med att hålla i fiskarna när man tar bilder, onödigt stress för fiskarna.
Mina 2 största är ca +40 cm och super red kan bli upp till 90 cm
Hur kom du in på dessa fiskar? Tog du över något akvarium? Hur kommer det sig att du blev intresserad av dessa gigantiska fiskar för det hör ju inte till vanligheterna.
superfina är de verkligen!
Jag vill fråga en tråkig fråga: vad har du för försäkring när det är så jäkla många liter vatten som står i baljor i ditt hem haha?