Ditt första akvarium?
Kommer ni ihåg ert första akvarium? Hur stort? Och vad hade ni i det? Var det bara ett köp för att det skulle vara fint, för att barnen ville ha eller hade intresset redan väckts på något vis?
Så kul att höra hur det började :)
Jag fick ett begagnat 45L av mina föräldrar när jag var 16, ville så gärna ha ett för att min dåvarande kille hade flera kar hemma. Hade allt möjligt olämpligt där i bara för att han sa att det var ok, allt från synodontis till sewellia till hästnosmal. Kunde ingenting om vattenvärden eller hur att få balans i karet heller, så i stort sett allting dog hela tiden. Likaså växter, "menar du att man inte kan ha levande växter med 2 glödlampor i rampen?"😕 Den enda som klarade sig var synodontisen, så när jag slutade fick den bo i mina föräldrars 96L som dom skaffade. När jag blev sugen på att starta upp igen så tog jag över deras kar och skänkte bort fiskarna, den där synodontisen var ca 20cm och 7-8 år gammal då.
Nästan ryser när jag kommer ihåg, stackars fiskar. Men lyssnade ju för mycket på dels min dåvarande pojkvän, och dom som jobbade i butikerna jag handlade ifrån. Nu vet jag bättre, tack och lov. Det där 45L var faktiskt det som sprack i höstas, antar att det blev skadat i flytten.
mitt första akvarium var en skål när jag var 16, kommer ihåg att jag hade flera scalarer o har inget minne av pump etc, på den tiden hade jag verkligen ingen aning, skålen gick sönder o karet uppgraderades till vad jag tror var ett 54l, sen minns jag inte riktigt var det blev av, sen gick tiden o i början av förra året skaffade jag ett 110l som från början var tänkt åt min son men blev så fast själv o nu står jag här 1,5 år senare med 12 kar o Ancistrus o L-mals odling i källaren o ständiga planer haha
Jösses Tinnitusan, på 1,5 år?! Jag trodde du hållit på i evigheter…. Imponerande! Mitt första fick jag när jag kanske var sju (?) . Jag hade svår astma och var allergisk mot alla pälsdjur men gjorde inget annat än tjata om djur, så mina stackars föräldrar gjorde vad de kunde. Vi hade även ett stort 300 L med fiskar och sen sköldpaddor i men, MiTT första då: En födelsedag när jag väcktes så stog det tänt där bredvid min säng, 54 L med albinogrodor och neontetror. Snar fanns det väldigt få tetror kvar, och grodorna blev större. De smet vid vattenbyten och hittades fasttorkade bakom element har mamma berättat, förstelnade i skräck. Stackars grodor. Sen hade jag massa fiskar i detta akvarium, de flesta alldeles för stora och många, hade även skål med slöjstjärtar som så klart dog. Så dröjde det tills nu, nu har jag skaffat tre akvarium på tre månader och är en riktigt hönsmamma åt firrarna som min kompis sa. Och ett till nyss köpt…. Jag fattar inte berondefaktorn i detta, är det för att det är som typ dockskåp fast för vuxna eller!? Livsfarligt ju :D
Det första jag hade var inte ett akvarium utan en stor träbalja, säkert en tvåhundafemtio till trehundra liter då det var den balja vi badade innan vi flyttade till eget hus med riktigt badrum. När vi flyttade så följde baljan med men den användes liksom inte till bad längre eftersom behovet inte fanns. En gång när jag och en av mina bröder var och fiskade så lyckades jag fånga en liten Abborre levande med händerna. Tog hem den i en glasburk som jag fick av de som ägde bryggan. Fyllde badbaljan med vatten upp till bräddskyddet, vi hade vatten som kom från en kallkälla uppifrån berget som låg närmast (kommer från en stad som omges av sex sju berg och som dessutom har en stor älv som flyter alldeles utanför staden) så det fanns inget klor eller annat konstigt i vattnet. I den baljan levde fisken i minst tre år och vi matade den med mask, insekter, fiskbitar då vi fiskade mycket och den gillade också bröd så den blev välgödd och fet. När vi bestämde oss för att inte ha den i baljan längre så kunde vi inte tänka oss att ha den till mat trots att det var matstorlek på den. Vi kunde inte släppa ut den där vi fångat den då den var så tam att den åt ur händerna vi tog den till en badstrand där det fanns en hel del tama fiskar sen tidigare och släppte ut den där. Där fanns den kvar när jag blev sexton i varje fall och fortfarande åt den ur händerna på folk.
Vilken häftig berättelse stickanw. Ni måste tagit väl hand om den om den överlevde så länge i baljan.
Ständigt rinnande färskvatten och god tillgång till mat kan göra under för kallvattensfiskar. Vattnet stängdes nämligen aldrig av utan rann hela tiden genom baljan från botten och ut genom bräddavloppet. Vårt vatten var i stort sett gratis på den tiden, jag tror 10:- om året för vattnet.
Jag kommer mycket väl ihåg mitt första akvarium :)
jag var 12 år gammal och fick det av mina föräldrar i födelsedagspresent. Det var på 160 liter och jag hade 2 slöjstjärtar, massa Guppy och Platy i det :) Och så hade jag en Plecomal också.
Ja, jag vet, alldeles fel akvarium för både slöäjstjärt och leco, men jag vissrte inte bättre på den tiden (Ena slöjstjärten var dessutom en svart teleskop ;) )
Jag skulle köpa ett 56L att ha istället för lampa i hörnet i mitt sovrum där det var alldeles kolsvart men hittade ett billigt 300L och köpte det istället. Jag sa till säljaren att jag inte ville ha några fiskar med men när jag hade lastat i akvariumet och betalat så frågade han mig om jag inte ville ha fiskarna också och så visade han mig en balja där det låg diverse ciklider varav 3st var frontosor på 15-20cm (väldigt värdefulla) och jag förstod att han tänkte låta dem dö annars så att jag tog med mig dem hem. Eftersom att jag inte hade tänkt att ha några fiskar så hade jag heller inte förberett platsen men nu vart det ju bråttom! Fick skynda mig att städa rummet, ställa in en bänk och fylla upp karet. När jag höll på med allt detta så började det bli syrebrist i baljan och fiskarna var på väg att slå runt. I ren panik så hällde jag i nytt vatten och skyndade mig att fylla akvariet! Till slut så slängde jag i fiskarna i det 100% nya vattnet utan att vänja dem alls och alla fiskar överlevde turligt nog! Det var en oerhört hetsig kväll!
Jag var djurtokig som barn men tyvärr var min mor pälsallergiker. Så något pälsdjur kom inte på fråga. Min far var glasmästare och hade eget företag, så det var ganska givet vilket husdjur jag skulle få. Pappa snickrade ihop ett 60L akvarium och jag köpte givetvis 4 Guppy som jag började hobbyn med :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det är roligt att läsa om hur det började för er alla. Fler fler! :D Mitt första kom in i huset när jag var 10 år och var runt 300 L. Mamma släpade hem det från äldreboendet hon jobbade på då det bara stod där och ingen brydde sig om det längre. Minns att det innehöll pyttesmå slöjstjärtar, scalarer och nån anonym "algätare", säkert nån Ancistrus. Och en massa småfisk som vi inte brydde oss om att ta reda på vad det var. För att sköta det riktigt väl togs all inredning och grus upp och skurades i hett vatten och diskmedel varje månad ;) Filtret sköljdes i kokande vatten varje vecka med. Plastväxter stoppades ner istället för riktiga då dom ju bara ruttnade bort och jag stoppade säkert i en och annan leksak/prydnadssak. Dom stackars slöjstjärtarna utsattes dessutom för att bli upphåvade och klappade av oss barn när mamma inte såg… Så mycket välvilja och ändå blev det så fel…
Mina föräldrar hade akvarium redan innan de träffades och fortsatte ha det även efter de flytta ihop så är född med akvarium. Var väl när min bror var i yngre tonåren eller så som vi fick överta skötseln av det (ca 100 liter om jag minns rätt) för att mina föräldrar inte orkade med det, sen skaffa min bror ett större kar (ca 200 liter) och jag övertog det gamla att ha på mitt rum, senare köpte jag även ett nytt större (och det gamla limma pappa om och sålda, hade "lagats" uppe i kanterna några gånger under åren, det nya var på ca 250 liter). Skaffa ett litet kar (ca 40 liter) också men minns inte om det var före eller efter det stora jag skaffa. Sen pracka jag på min pojkvän att skaffa ett från mammas bekanta (ca 250 liter men annan form än mitt stora) som följde med oss när vi flytta till Skåne och sen följde med mig när vi flytta upp till Stockholm igen. Hade ett akvaterrarium (hela volymen var väl på 1000l men mycket var "land") i Skåne men det var för byngligt att flytta med hem så fick sälja det.
Fiskar vi haft har varierat men de vi oftast haft är Guldfisk, tigerbarber, neontetror, siamensis, kinesisk algätare och svärdbärare när jag var yngre (med nån bilbuk och annat skumt tillfälligtvis), sen har jag haft scalarer, silvertipstetror (som yngla när vi var på semester), Kardinalfisk, Guppy, kopparbarb, Ancistrus, räkor, snäckor, palettciklider mm
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu