Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1139 ggr
72mm
0

Ammonium-spik hos posthornsnäckorna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni kanske vet håller jag på och experimenterar med ett hemmagjort bottenfilter i en 16 liters vas från Ikea. För att driva det hela använder jag min Posthorn-odling som får agera "nerskitare". Jag kan, genom att mata dem olika mycket, bestämma hur tung biolasten ska vara. Posthorn är ganska bra indikatorer eftersom de tenderar att gå till ytan så fort vattenvärdena försämras. Nåväl, i morse så gav jag dem ett rejält mål mat bestående av en mix chlorella/vetemjöl/ägg/fiskmat och resultatet blev en rejäl NH4 topp (mätt till 1mg/L). De visade sitt missnöje tydligt :) Jag har tidigare övermatat på motsvarande vis med broccoli, men har då inte fått en sådan direkt reaktion. Så frågan är varför just min chlorella-mix ger detta resultat. Intressant är det iaf.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
0

Ja verkligen intressant men ack så synd men misstänker att du byte vatten direkt efter händelsen. Jag brukar se förändring direkt efter att titta på t ex sandsnäckor för de visar verkligen sin tydlighet när något är galet.

72mm
0

Nej, jag flyttade ut dem till en tillfällig hink. Vill se hur snabbt värdena återställer sig. Är det inte ok imorgon får jag göra ett vattenbyte och flytta tillbaka hela högen. Ska skaffa lite sandsnäckor också, jag är intresserad av deras bökande i botten och hur det påverkar saker och ting.

[Tinitusan]
0

intressant, o jag håller med Jens, snäckor är toppen som varnare i karen =)

mimåne
2

Köpt fiskmat är ganska kompakt ändå och jag kan tänka mig att din hemmagjorda mat har "flutit" ut i vattnet och lämnat mer rester än mat vanligtvis gör, att det är därför du fått den här spiken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
0

#4 jo, men jag har bara så svårt att tro att den kan brytas ner så snabbt. Vi pratar om ett fåtal timmar. Jag har haft postisarna till att kalasa på broccoli i timmar tidigare utan att det har hänt något. Så antingen är det som du säger, att maten i sig bryts ner så snabbt och orsakar ammonia toppen eller så är det så stor skillnad i vad man ger dem att äta. Jag har annars en ide om att det tar naturligt längre tid att mumsa i sig grönsaker (man ska hitta dem och så ska man lyckas tränga sig fram i konkurrens med hundratals andra). Tillsätter man mat i pulverform som sprids jämt i vattnet kanske alla 200 postisarna omedelbart börjar käka? Det är dessutom säkerligen väldigt mycket energi-rikare med min blandning än kokta grönsaker. När värdena är tillbaka på noll kan jag ju ta och göra om det, fast jag matar utan snäckor…

[Tinitusan]
1

jag är inte alls så insatt i det där med hur mat bryts ner, men jag ville bara inflika att jag faktiskt uppmärksammat att hydror är ngt som endast kommer i kar som jag matar med flingfoder i, tycker det låter ganska logiskt det mimåne är inne på.

72mm
0

Hydror?

[Tinitusan]
0

yup, ett litet nässeldjur som sitter fast på ytorna i karet o ger små yngel o räklingar dödliga stötar, ngt jag verkar ha en tendens att få i de flesta karen utan fisk tyvärr…=/

TccT
0

Hur driver du bottenfiltret? Om fodret löser upp sig och mycket inte blir uppätet påverkar det såklart vattnet som redan sagts. Mycket kan ju ha hamnat under bottenfiltret oxå. Är det nystartat är det ju inte bra med matresterna där.

72mm
0

#9 liten pump placerad under botten. Den skyfflar uppskattningsvis 120L/h. Gör just nu tester där jag tillsätter samma mängd mat men utan innevånare. Skillnaden i resulterande vattenvärden kommer visa på om det var maten som bröts ner eller om det helt enkelt var posthornorna exkrementer som orsakade toppen. Min teori hittills: angående det här med mat som blir kvar och inte äts upp. På lång sikt kommer det givetvis innebära en ökad biolast, men på kort sikt måste det vara värre om den blir uppäten. Posthornsnäckorna har ju i mitt fall kraftigt accelererat nerbrytningen av det jag tillsatte. Jag tror man ska bedömma biologisk rening utifrån dels statisk kapacitet, dvs vilken normal biolast som de klarar, och dels dynamisk förmåga att hantera topp-belastningar.

MariaK1977
0

Hur reagerar sandsnäckor på dåliga vattenvärden? Försöker de smita ur akvariet eller kommer de bara upp ur sanden?

[Tinitusan]
0

sandsnäckor sätter sig på liknande sätt som posthornen här på bilden

MariaK1977
0

Åh vad bra att veta! (Hoppas dock jag slipper se det i verkligheten :-) )

Omorika
0

Brukar inte amonium brytas ner till nitrit efter några dar? Så mäta det också så kanske du får en fin kurva på nitrit och amonium och hur de övergår från varandra.

72mm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 jo, det bryts ner till nitrit. Jag mäter både NH3/4 och NO2. Ammonium-toppar följs troligen oftast av förhöjda värden av nitrit, iaf i ett ej fullt cyklat system. Efter värden hade ramlat ner på noll igen (utan vattenbyten) testade jag att tillsätta (minst) lika mycket av samma mat som i ett kar fullt med Posthorn tidigare orsakat NH4-toppar. Fullständig grönsakssoppa (se bild). Inga förhöjda värden efter 6h, inget efter 24h. De få Posthorn som fick vara kvar betedde sig dock på samma vis som när värdena är dåliga. Så antingen är det ett beteende de har när det är mycket organiskt material i vattnet eller så reagerar de på något jag inte mäter. I varje fall så är slutsatsen att en hög biolast i form av många djur i kombination med extrem övermatning av föda som är lätt att tillgodogöra sig (chlorella-alger/mjöl) orsakar toppar. Extrem övermatning av långsam föda (grönsaker) resulterar inte nödvändigtvis i motsvarande topp. Inte heller extrem övermatning utan stor djurpopulation ger samma topp. Ska sägas att på lång sikt så kommer ju 100% av tillfört biologiskt material att brytas ner, men då i en takt som gör att bakteriekulturen kan hantera utan toppar av NH4/NO2 Inget av detta är väl direkt oväntat och vilken biolog som helst hade väl kunnat tala om detta, men det är likväl intressant att testa praktiskt.