Brun beläggning.
Jag har sökt massor på internet och hittat massa trådar om detta men det används alltid så konstiga termer så jag hoppas nu att någon kan förklara lite tydligare ang dessa bruna alger som nu satt sig på mina plantor. Som sagt så har en del av mina växter börjat få brun beläggning, vissa mer än andra. Om jag förstått saken rätt så är detta kiselalger och är vanliga vid nystartade akvarium. Jag har haft mitt igång sen i februari men den är först denna månad som problemet kommit. Finns det något sätt att ta bort detta från växterna eller förhindra ny bildning. Har mycket växter i mitt akvarium så känns tråkigt att de blir bruna. Sen undrar jag om det rekommenderas med näring till växterna.. Vet att fiskarnas avföring gör sitt men kanske att det inte räcker? Tacksam för svar.. Vill ju ha fina gröna växter… Inte bruna 🐟
Kan du ta en bild på ditt akvarium? Helbild?
Det finns 3 grundläggande regler och det är många snabbväxande plantor, vattenbyte med upp till 50 % per vecka och anpassad mängd fisk och utfodring. Sedan kan man börja tänka på andra faktorer och då skulle en bild på ditt akvarium passa bra till att börja med.
Jens tog orden ur munnen på mig ;)
Gnugga bort så mycket du kan innan du gör vattenbyte också.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Och dyker det upp någon märklig term eller två så förklarar vi så gärna :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Här kommer en bild på hela akvariet, på långt håll syns inte det bruna..det är när man kommer lite närmare. Har fler bilder som jag postar. När jag matar får dom så att de äter upp det inom några minuter, matar nästan en gång dagligen med en kub fryst artemia då jag har två dvärgklogrodor men det kan väl inte bli beläggning av det? Vill så gärna bli av med det bruna.
Har flera snabbväxande växter i också. Funderar på om det kan vara pumpen.. Måste nog köpa ny, har just nu den som följde med akvariet, en eheim, har kört med den nu men känner att det inte är den bästa, får krama ur svampen en gång i veckan å då är den helt genombrun å gwggig. Så när vi ändå håller på kanske någon kan tipsa om en bra pump till ett 100L runt en tusenlapp max.
När växterna växer ensar du bort det bruna allt eftersom. Som Jens sagt och du själv sett så försvinner det senare.
Växten i bild 7 är inte en akvarieväxt så mycket kan jag säga. Den kan vara därför den blir brun. Sista bilden ser det ut som tofsalger annars tycker jag växterna ser riktigt fina ut. De flesta alger kommer av för mycket gödning och/eller för mycket ljus. Tänt för många timmar eller ett fönster nära karet gör att de dyker upp.
Ett kar helt utan alger tror jag är svårt att få men blir de för många är det ju tråkigt. Tofsalger är väldigt svåra att bli av med. Absolut enklast när de redan kommit är att nypa av de bladen.
Ingen med fler tips?
Har samma problem i mitt lilla kar, bruna beläggningar. Tror det är de tips du fått som gäller, byta vatten, ta bort bruna blad, jag brukar lyfta ut det som går ur akvariet och lägg i en hink med varmt vatten ibland, då lossnar det massa skit. Sköljer filtermassan i akvarievqtten i en hink också.
ett nystartat kar har tendens att få lite så brunt, ofta kan det försvinna igen när karet kommit i balans