Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 977 ggr
[Grodhopp]
0

Städare i kulfisk-kar?

Har två rödögda kulfiskar i ett 35-40 L stort kar med innerfilter. Hr tänkt byta filter men det går inte just nu pga ekonomi.de siktar ner nåt enormt och det är inte hållbart som det är nu, känns som det enda jag gör är byta vatten. De går själva utan andra fiskar och ibland är de sura på varandra, men de har innan jag fick dem gått med Guppy och pansarmalar. Jag vet inte hur de behandlade de andra fiskarna men IOM att de nu gått själva ett bra tag är jag rädd att de anfaller det jag ev stoppar i… Ni som har kulfisk, vad för städare funkar alt funkar inte i era kar? Räkor = mat eller? Snäckor äter de ju så det går inte. Octoclincus? Hjälp! Det är ett högre kar med mindre bottenyta, tättplanterat. Jag har andra kar att flytta över städarna i om det inte skulle funka.

Maleficum
0

Mina jag fick hem igår har gått med snäckor (en del har de ätit men vissa sorter har klarat sig tex sandsnäckorna), räkor och Guppy. Men dem är av den mindre sorten som vad jag nyss läste ska vara lite fredligare än andra kulor kan vara.

Stoppa ner några räkor och ancistrusyngel (som får gå där tills de växt på sig lite, har nyligen fått nya yngel i båda av mina större kar så har en hel del av dem små rackarna) så får se hur det går.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Grodhopp]
0

Ja räkor vore ju det absolut bästa i det köret med tanke på formen, inte många fiskar som skulle få den bottenyta de behöver däri.

72mm
0

Min ensamma dvärgkula går tillsammans med tre ottosar och tre Amano-räkor. Jag bytte ganska nyligen från ett innerfilter till ett aquaclear 30 för 250kr, vilket är ett litet häng-på filter. Ottosarna håller växter och rutor rena och räkorna städar botten och plockar rent i de skal med halva snäckor som Puffy lämnar. Hittils verkar det hela fungera bra.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Grodhopp]
0

Ja ottosar och räkor vore en bra kombination. Tycker det är jättelustigt att de inte smakar på räkorna?? Min sorts kulfisk är tydligen betydligt mer agressiva än den ras Puffy är, så får väl tänka till lite extra.

Tror hang-on-filter är svårt på det akvariet iom att det har en lustig form och ett plastlock med armaturen i, men man kan väl alltid såga…

Nu satte jag i en liten Ancistrus som sen ska flytta till mitt stora så ska jag hålla koll på hur det går. De kollade in och svärmade runt hen men sen sket de i malen så det bådar ju gott! De var mkt mer intresserade av att tigga mat.