Räkmat
Sitter och kikar lite på sidan Pimp your shrimp, tanken var att gå in och beställa en burk foder (hur svårt kan det vara)… Kommer in under fliken foder och fryser till is, det finns ju inte några enkla burkar att välja på utan dom små djuren har ju en större meny att välja på än man själv har på restaurang… Någon vänlig själ som kan säga "köp xx, den funkar kanon hemma hos mig" Kan tillägga att det är Körsbärsräkor som ska bli bortskämda om det spelar någon roll…. Nu ska jag försöka bota skrämselhickan jag fick…😜
Ja, räkmat är en djungel :)
Själv ger jag shrimpsticks, snowflake och växtbaserad fiskflingor. Förutom det så får dom ju även grönsaker av olika sort.
Här på iFokus finns också en speciell grupp för just akvarieräkor. Där finns säkert bra tips till dig :)
en bit kokt broccoli ska tydligen vara populärt, mina får Shrimp sticks och algtabletter.
Erhh, lördag kommer dom ju, får vara med och traggla veckodagarna med sonen verkar det som….😊
Jag har massa olika sorter från pimp your shrimp, och de gillar de flesta sorter. Men denna kan jag verkligen rekommendera: http://www.pimpyourshrimp.com/sv/foder/shrimp-essentials-shrimp-pudding-90g.html
// Sofia
Tack Roxie, där försvann all beslutångest..:) Ska sitta drömma nåndag till på deras sida ifall jag hittar något mer skoj dom "behöver",gömslen finns så det räcker i akvariet och nya växtet får jag hem nästa vecka….👍
kirshim, läs gärna på hur mkt dessa räkor äter för de äter inte som fiskar =) Snowflake och power food är favoriter hos mina men det finns dock mycket mer de äter. Broccoli älskar de också !
På sidan Roxie visade på stod bra anvisningar på dosering, en "ärta" om dagen för dom räkorna som ska flytta in omjag nu inte missuppfattat nåt igen…
Ja enligt instruktion ska man ge "en ärta" till 10-15 räkor. Men det är ju bara ett exempel.. Man får testa och se hur mycket som äts upp :)
// Sofia
Är mina glupska fiskar på denna mat också? Guppisarna äter ju allt som kommer ner i akvariet, inklusive mina fingrar om dom får chansen, funderar på om jag köpt mini-pirayor av misstag..😨
Bra tråd, är också nybliven räk-ägare. Och har guppys, aka minipirayor ;). Än har mina räkor fått klara sig på det som finns i akvariet men sen har jag typ halva karet fullt med mossa så där fastnar nog massa mat. Tänkte testa zucchini idag!