Mal äter växter
Jag har en liten Ancistrus (bara ca 4cm) som jag har i ett 60 liters akvarium just nu.. Har ganska mycket växter där i men det är en som den har nästan helt ätit upp. Vet inte vad växter heter men den är röd och har ganska stora blad.. Första veckan gick det bra och den var inte på några växter men häromdan när jag tände lampan i akvariumet var växten nästan helt borta. De var en ganska stor växt också, 30-35 cm hög och kanske 20cm bred. För att malen var så liten fattar jag inte hur den åt upp hela under bara en natt… Någon som vet varför den åt upp denna växt? Den har inte vart på någon annan..
Säkert att den blev uppäten? Röda växter kan vara ganska kinkiga med både näring, ljus och co2, så har du inte det så kan den mycket väl ha ruttnat bort av sig själv.
Jag är helt inne på samma spår som Udoon. Röda växter är i regel svåra och passar inte i vanliga standardakvarium. Jag misstänker att din växt är en Röd tigerlotus som börjat ruttna.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 men så fort går det väl inte? eller? på en natt? jag har en ancitrus och den går bara på växterna när det inte finns tillräckligt med alger och den är hungrig.. men då är det inte nån storbladig växt,då är det gälörten.. men jag vet inte ..vad matar du den med, när de är så små vill de ha mat en gång om dagen om inte två.. och har du en rot som den kan gnaga på?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Malar kan gå på ovanliga saker. Jag hade nya invånare, två L201, som bestämde sig för att gnaga på - tro det eller ej - anubias. Men när de ätit upp sig lite upphörde problemet.
Kanske ett övergående problem? Mata mer, mer varierat?
#3 T.ex röd tigerlotusens blad ruttnar mycket snabbt.
Nä är ju inte helt säker på att den blev uppäten men antar det, eftersom ancistrusen satt på den och åt när jag tände.. Matar den en gång om dagen med algtablett och har en rot i. Men har inte så jättemycket alger, antar att det är därför eller?
#4 om jag ska mata mer varierat vad kan man mata med då?
#5 såpass? a men då är det inget jag ska skaffa mig för jag har då ingen co2 eller high tech belysning, men väldigt intressant facktiskt! röda cäxter är fina men svåra..typiskt! du får ursäkta mig TS om jag gjorde det lite O.T….
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#7 Har du provat med kokt broccoli, zuccini etc?
#9 har testat med gurka bara, det verkar den inte så förtjust i.. Men ska testa med något annat snart då, antar också att gurka kanske är ganska meningslöst när det nästan bara är vatten ändå.. :/
#8 Man kan ha röda växter utan att ha värsta high-tech karet. Jag har Althernantera Reineckii mini i ett av mina kar. Har inte tillsatt co2, men göder med pmdd och har 4st 18w och en 24w studiolampor över det karet, så inte särskilt avancerat.😃 Har man dock bara ett lysrör vilket många kar har och ingen gödning däremot så är det värre.
Men ja, det kan gå väldigt fort för en växt att ruttna bort.
Sara97, jag menade att om man har röd tigerlotus och den inte trivs, då ruttnar bladen fort. Men det fungerar absolut att hålla den utan co2 och superstark belysning.