Räkorna odlar alger
Dom har seriös odling av alger i sitt kar, vad jag vet så käkar dom gjärna på algerna, men de verkar sätta sig mer på rutorna än nån annanstans, om de är för mycket alger kan de förstöra balansen i karet? kan de till o med döda mina få växter som sitter där?
Jag blev tillsagd att bara skrapa på rutorna så äter räkisarna upp algerna men ett par dagar senare igen är de ju seriös odling en gång till.. tycker de är överdrivet mycket alger, inge kul att ta skit skrapan flera gånger per vecka heller, de är den värsta skrapan jag varit med om.
Kan man ta en svamp istället? sån där med grönt på som egentligen är till för disken, såna använde arken zoo när jag jobbade där och putsa bort algerna,
Så mycket alger ska det inte bli. Du skriver att du har få växter, å de är säkert därför du får mycket alger. En bild på karet brukar vara bra. Så mer växter borde hjälpa, sen när du skrapat bort från rutan så gör du ett vattenbyte efteråt. En disksvampar funkar alldeles utmärkt, de använder jag i mina stora kar å en tandborste i dom mindre karen. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Planterar du karet betydligt tätare med fler snabbväxande växter kan du bli av med överskottet av näring som går rakt till algerna i nuläget.
Likväl kan det vara en god idé att mata sparsamt och se till att akvariet inte får direkt solljus / sänka ljustimmarna.
#3 Intressant information, hur vet man om en växt en snabbväxande? står det på beskrivningen i butikerna? jag litar inte riktigt på att personalen kan nåt om de dom säljer sen jag arbetade på arken zoo. 😛
Dom jag har vet jag växer hyfsat bra, men ibland tar de helt stopp i växten och ibland får dom rusande fart.
Mina flytis växter reagerar på samma sätt, dom hade växande stopp förra månaden då va de en som dog och två kvar, nu är dom 16 och blir bara fler.
Hur kommer de sig att dom gör så?
Har det med näringen att göra i akvariet?
Blir de mer alger av solljus?
Där räkornas kar står nu så får dom en glipa solljus på morgonen, jag skulle häfta fast gardinen i väggen så de inte kom nåt på dom, annars lär jag flytta på dom ifall den väggen är betong.

De växter du har är snabbväxande, men lite få för att motverka alger.
Man brukar kunna be personalen om snabbväxande växter. Jag kan rekommendera vattenpest (finns i princip alltid i alla butiker), inte så snygg, men växer som ogräs.
Solljus gör absolut att algerna får fart, går det att undvika så är det jättebra!
Att det varierar hur mycket dina växter växer kan ha att göra med tillförsel av näring, om du kanske matar lite olika mycket i karet. Eller så kan det ha att göra med solljuset, då påverkar ju vädret ute hur de växer.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Hur kan de påverka växterna att man ger olika mängder mat?
De är inte alltid dom får samma mängd mat i karet.
När man ger för mycket mat så det blir lite liggande kvar så hinner inte växterna ta upp näringen som blir. Då tar algerna den och växer lavinartat. Det är därför det är viktigt med mycket växter i karet.
Vill bara varna för grön svamp som repar glaset. Använd vit svamp istället.
Jaha, hur vet man om man ger rätt mängd mat?
De är 11 räkor i karet, dom får 4-5 shrimp sticks på morgonen och ibland hoppar jag över sticksen och ger en algtablett istället.
När min mamma ägde karet gav hon högst tre sticks och ibland en algtablett eller en gurka att variera mellan.

I ett inkört akvarium behöver räkor inte ha mat mer än 2-3 gånger i veckan, det finns massor av annat i karet som de äter och klarar sig bra på.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ahaa… då kan jag alltså slarva med maten till dom då, dom har bott i de där karet i cirka två år.
Hur är de med blåa lampan då?
Kan den förstöra nåt med växterna?
Vanliga lampan är på från 7-8 på morgonen till 6-7 på kvällen. jag stänger av och slår på lysena mannuelt, blåa lampan slår jag på efter jag släkt karet vid 7 så de lyser coolt resten av kvällen.
Jag har en sån där timer men jag förstår inte hur man ställer dom så den används inte.
Skulle också slänga i mera växter. Är du osäker på vad för växter som passar så finns det ett växtlexikon här på iFokus som är bra. Vattenpest och hornsärv är som sagt bra, vattenwisteria och flytväxter typ frogbit och salvinia natans är också bra. Särskilt salvinian gillar jag, den suger upp överflödig näring som en svamp, räkorna gillar att sigga i deras rötter och plocka mat också :)
Jag matar inte mina räkor alls, dmo får ta det som blir över från fiskarnas mat. När det bara gick räkor i det karet så fick dom ett par flingor eller en halv liten algtablett ett par gånger i veckan, eller dela på en kokt skalad ärta. Funkade bra och dom frodades, dock hade jag bara 10-15stdå, har man fler kan man behöva ge lite mer. Hellre lite och ofta än häva i mängder som ligger och blir dåligt.