Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 2456 ggr
kirshim
0

elak fet guppy

Har en guppyhona som ser ut som om hon exploderar vilken stund som helst…

Men nu när jag kom hem så ser jag att hon är riktigt ilsk mot övriga guppyhonor och hela tiden jagar bort dom om dom kommer nära, är det ett normalt beteende för guppys?

Snuttefia
3

Läste du inte på om djurets beteenden när du läste på om djuret?

M.V.H Snuttefia

Sarah E
0

Hon kanske vill vara ifred om det är så att hon snart ska yngla. Tycker mig ha märkt att andra guppys kan bli lite extra efterhängsna på en hona som ska börja yngla. Kanske är det som händer och hon är vill jaga bort stalkers?

MariaK1977
2

Gravida är väl ofta lite hetsiga i humöret!? :-P Hon kanske har lågt blodsocker…

[Jens]
1

Hur var det nu i ditt akvarium? Minns att du hade ganska mycket växter men undrar om du har t ex javamossa eller hornsäv för det är perfekt för de som ska yngla.

mimåne
0

Att de andra plötsligt blivit ett hot får mig att tänka att hon kanske är på väg att föda.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kirshim
0

Hon går i mitt mindre kar där jag har mindre partier med javamossa och skapligt med hygrophila polysperma, det spännande är att hon tryckt ett par av dom andra guppyhonorna inne bredvid pump och doppvärmare och står under och tjurar, så börjar tycka lite synd om dom….

###

kirshim
0

Den elaka feta guppyn är nog inte riktigt lika fet längre och vi har idag räknad in 4 yngel men misstänker och hoppas att det finns några till…

Hur gamla behöver ynglen bli innan dom 4 vuxna individerna inte längre är ett hot mot dom?

mimåne
0

Hur gamla de är beror lite på hur snabbt de växer vilket i sin tur beror på hur mycket du matar dem. Så det är ganska individuellt med andra ord. Man brukar gå efter cm i frågan istället. Det räcker att de växer på sig någon millimeter och blir lite kraftigare, simmar som de ska. De behöver inte vara 1 cm ens.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
0

Våra var lite större än 1 cm innan de kunde simma bredvid de andra utan få sig ett tjuvnyp.

kirshim
0

jo, dom vi sett nu gömmer sig vid botten och bland växterna

MariaK1977
0

Har honan blivit något snällare nu då?

kirshim
0

magrare i alla fall, men verkar vara hon som är bossen i akvariet, tycker det borde vara plats nog för 3 guppyhonor i ett 60l akvarium utan att dom ska behöva vara så bitchiga som dom är..;P

Aristarcos
0

Det kanske skulle behövas någon till istället, så hon inte kan fokusera på alla ? men du kan såklart inte ha alltför många fiskar i ett 54 liters… ( om det är ett nyare, 60 liter finns knappt att uppbringa ;) ) har ingen aning om vad du har annars i akvariet.

kirshim
0

Just nu är det bara dom tre honorna, en hane och en liten Ancistrus som ska få flytta över till mitt större akvarium så fort jag lyckas fånga honom, samt ett okänt antal nyfödda yngel….

Tanken är att det ska få bli ett guppy-akvarium av det…

Har beställt en hel del nya växter som borde komma i början av nästa vecka så jag kan plantera akvariet ännu tätare så ska nog dom andra honorna ha lättare att gömma sig, bör väl tillägga att dom andra honorna inte ser ut att ha tagit nån skada, får chansen att komma fram och äta när jag matar…. så länge dom inte simmar för nära den numera smala tjockisen så går det bra…;P