Fisk stilla på botten
Hej! Jag har ett 60L akvarium med 2 st slöjstjärtar (inte så stora, växer inte mer heller) och 2 st platys. Den ena slöjstjärten har börjat stanna på marken, och efter lite googling så tror jag det är något med nitrit/nitrat? (vet inte riktigt vad skillnaden är) Iallafalll så hade jag i lite koksalt, ca 1½ msk samt gjorde ett vattenbyte på ca 10%, men fisken stannar kvar vid botten, och andas relativt vanligt. De 3 andra fiskarna verkar helt orörda, de är det inga problem med.
Har hört att man inte ska hålla på med gruset i bottnen fast det är en del alger på det, kan det vara något problem kanske? Vad ska jag göra?
MVH
Jag vet inte varför din fisk ligger stilla på botten men vill bara säga att 60 L är för litet för 2 slöjstjärtar.
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Tack för svaret.
Har haft detta akvarium i 3-4 månader och det har gått bra. Slöjstjärtarna är inte i full storlek (de växer inte längre), behöver det vara ett problem om det inte varit det tidigare?
Jag är inte säker, men jag tycker att det låter "konstigt" att dem inte växer längre?
Dem borde väl växa om dem inte är i fullvuxen storlek? Eller? 0-0
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Jag antar att det är så att de inte växer för att akvariet inte är tillräckligt stort, de anpassar sig
Du har ett för litet akvarium.
Lite info…..
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203
http://guldfisk.se/akvariet
Jag vet att det är för litet, men detta har ju inte varit ett problem på flera månader, är det inte nitrit- eller nitratförgiftning?
Det kan vara nitrit. Om du inte redan har test så köp det, alltså test för nitrit (det är nitrit som är akut farligt för fiskarna). Och helst inte teststickor utan dropptest som är mera pålitliga. Jag tycker du ska göra ett stort vattenbyte, 50%, och om det är nitrit så kommer fisken förhoppningsvis må lite bättre då. men som sagt, skaffa nitrittest. Om nitrit så fortsätter du göra mindre vattenbyten till nitriten försvinner. Hoppas det löser sig.
Tack för tipset! Jag antar att sådana dropptest finns i de flesta/alla djuraffärer?
Jag har samma problem till och från med mina molly och Platy. Mina stickor ger inga utslag för nitrit så skall därför inhandla dropptest som är betydligt säkrare. Införskaffa det du också, så ser du om det är nitrit.
Testen finns i alla välsorterade zoo-affärer.
I övrigt om du vill ha råd om dina fiskar så är en helhetsbild på akvariet mycket bra att bifoga. Då kan vi se vad det är för alger du har och hjälpa dig vidare.
#4 Hur kan du ha mage att säga att de anpassar sig efter akvariet storlek? Det är ju faktiskt djurplågeri som du håller på med! Är det verkligen så att du inte vill djurens bästa så ska du inte hålla på med akvarium.
Ditt argument är oansvarigt och nonchalant och jag tycker du ska lyssna när vi säger att akvariet inte är avsedd för 2 slöjstjärtar och göra något åt det. Det där med att 'de anpassar sig' är en gammal skröna och i egentlig mening så är det djurplågeri.
Jag måste också få påpeka betydelsen av att ha för litet akvarium för sina fiskar. Vilket du tyvärr har. Det finns en anledning till varför olika fiskarter har olika rekommendationer på hur stort akvarium de behöver och det behöver tas på allvar. En fisk som hålls i ett för litet akvarium belastar vattenvärderna för mycket och det finns risk för dålig vattenkvalite och förgiftning. Fisken blir olycklig av det lilla utrymmet, blir stressad, sjuk och högst troligt dör den i förtid. Det förvånar mig inte att din ena slöjstjärt ligger på botten just nu utan livslust.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#4 Snälla säg att du skojar. Du tycker inte på allvar att det är ok att stänga in en levande varelse i en yta så pass liten att den att den stannar i växten?😮 Sjuk attityd minst sagt. Vill du inte ta hand om djuren så gör dig av med dom, finns säkert någon som kan ta emot dina stackars fiskar och ge dom ett värdigt liv. Ska du bara hålla på med djurplågeri så tycker jag att en en sån här kan passa dig bättre: http://www.amazon.com/ROCK-walking-leash-Kraft-Silly/dp/B008PSP5SG
Nu har du redan fått riktigt bra svar, men jag känner att jag måste inflika.
Slöjstjärtar är faktiskt väldigt smarta fiskar, och de blir inte bara stora, utan även riktigt gamla (med rätt förutsättningar förstås). Inte nog med det så är slöjstjärtar enormt grisiga fiskar. Jag kan garantera att det räcker med ett par dagar för att två slöjstjärtar ska belasta vattnet för mycket i ett så litet kar. För att hålla god vattenkvalitet i det lilla karet med såna fiskar så krävs det 90-100% vattenbyten åtminstone varannan dag, och det är inte speciellt hälsosamt för dem i det långa loppet.
Fiskar anpassar sig inte efter storleken på karet. Det som händer är att vattnet blir dåligt fort, vilket hämmar en sund tillväxt. Pågår detta länge nog så kommer att fisken gå en väldigt plågsam död till mötes. Det är inte okej.
Det bästa du kan göra nu är att antingen skaffa ett stort akvarium på åtminstone 200 liter åt slöjstjärtarna, eller leta ett nytt bra hem åt slöjstjärtarna och titta efter mer lämpliga arter att hålla i det akvarium du har. Har du inget intresse av att se till så att dessa fiskar mår bra, så bör du inte ha akvarium överhuvudtaget, men jag hoppas innerligt att du kommer att göra allt du kan för att ge dem bästa möjliga liv!
Tycker också att akvariet är alldeles för litet , absolut.
Trådskrivaren här får bannor helt rätt, men i en annan tråd här var det en som stoppat ner ca:50 mindre fiskar i ett 120 liters kar och får beröm för hur fint det var men räkna efter så var det alldeles för många fiskar där.
Undrar var den röda tråden är?
Har man inte platsen, pengarna eller tiden så skaffar man inte ett djur som kräver det.
att säga att en fisk anpassar sig, säger man bara för att man själv ska må bättre men det är inte sant! om du har en slöjstjärt i ett förlitet akvarium i två år tex, och sedan släpper ner den i ett stort och härligt akvarium, kommer du se på tillväxt! jag pratar av erfarenhet, när jag var ny här, så hade jag 3 slöjstjärtar i ett 54liters. de såg jätteglada ut och var inte större än 7-9 cm . men efter att ha diskuterat med medlemmarna här, så fick jag massor av tillsägelser om att fiskarna inte kommer att må bra. så ja jag blev ledsen, men jag lärde mig och lämnade tillbaks dem till djuraffären. det är inte roligt att bli tillsagd att man gjort fel. men den aningen stränga tonen vi ger dig ärför att du absolut ska det här på allvar och inse att det du gör är fel. vi vill lära, inte skälla ut någon, men skaffa ett större akvarium ca200+ så ska du se att dina slöjstjärtar kommer att må bättre. har du inte råd, så ska man inte skaffa sig ett akvarium för det är inte billigare än en kanin eller ett marsvin,(om inte dyrare) eller så lämnar du tillbaks slöjstjärtarna till affären.. om du inte gör något ändå så kan jag bara säga att jag är ledsen att det finns människor som inte bryr sig om sina djur och bara tänker på sin egen lycka.. hoppas du gör rätt! :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Blev lite fundersam på ditt första inlägg där du skriver att du gjorde ett vattenbyte på 10% som en av åtgärderna. Betyder det att du normalt inte gör vattenbyten alls? Eller bara med 10%?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Oj, vilket hat man får, fick en slöjstjärt i julklapp i en skål, och köpte ett akvarium och några vänner till den för den kunde inte ha mått något bra… Snälla lugna ner er lite, borde inte personalen i djuraffären frågat mig hur stort akvarium jag har innan jag köpte några till fiskar efter?
Lugn med hatet
Det är inget hat Larsson utan när du skriver så urdumt som att fiskar anpassar sig så blir man chockad! Det är faktiskt 2015 och inte 1970. Varje klok människa läser alltid på innan man skaffar ett husdjur. Trodde alla gjorde det idag för man vill ju djuren väl så man kan inte förstå att det har undgått dig. ;) Nu vet du bättre och kommer lämna tillbaka fiskarna vilket gläder mig! :) Läs gärna på innan och lite aldrig på expediten som säljer hur duktigt de än låter vara utan fråga oss istället för det finns kunnigt folk här. Först är det bra om du läser detta: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-starta-ett-akvarium-nyborjarguide?stickies-1
Som sagt, fick en slöjstjärt i en skål i julklapp. Jag googlade runt och insåg att fisken kan inte må bra och tänkte köpa akvarium. Alla i min närhet sa att det inte behövdes och att "den klarar sig" osv. Har lagt ner massa pengar på olika tillbehör och så vidare så ingen behöver kalla mig snål. Sen säger du att det inte är hat, det är ingen tillmötesgående kritik du kommer med, och du ska vara moderator eller något liknande? Nu menar jag inte att alla här hatar, kommentar #15 och #16 är väldigt bra och tillmötesgående, till skillnad från de andra. Det är ju faktiskt 2015 och inte 1970. Nu vet jag iallafall vilket forum man inte ska använda sig av :) Tack och hej
PS. Jag ska göra det som är bäst för fiskarna, att jag över huvud taget gör ett inlägg och frågar vad jag ska göra för att nån fisk inte mår bra osv är väl ändå ett tecken på att jag inte är en djurplågare?
Om man får ett djur som man inte har plats, råd eller tid för så omplacerar man djuret till någon som kan göra det, man går inte ut och köper fler.
Man kommenterar inte på ett inlägg innan man läst innehållet…
Men även om du tycker att dom är elaka mot dig nu så kan du väl lyssna på vad det är dom vill få fram och göra det bästa för fiskarna?
Kan hålla med om att det blivit lite väl heta inlägg i denna tråd, men att du vänder ut taggarna mår varken du bättre av och ingen här inne kommer ju antagligen då bli mer tillmötesgående…
Det hörs ju ändå i det du skriver att du vill fiskarnas bästa, dvs det som dom som tänt till lite också vill så egentligen kämpar ni ju åt samma håll…
Men om du fixar det som folk retar sig på här, dvs lämnar bort fiskarna till någon som kan ta hand om dom eller hör med butiken där du köpte den ena om dom kan ta emot dom så ska du se att dom personer som du tycker varit för hårda här gärna hjälper dig med tips och råd på vilka sorters fiskar som passar i ett akvarium i din storlek, det finns väldigt stora kunskaper på detta forum…
Jag har själv ganska nyligen startat upp två akvarium och fått hjälp här inne vad det gäller det mesta, vilka fiskar som passar ihop, tips om olika växter, att vissa av fiskarna jag ville ha kräver sand istället för grus på botten och en massa saker till…
Hoppas alla som brusat upp lite här, räknar till 10 nu och tänker på söta hundvalpar eller liknande innan nästa inlägg…;P
Jag hoppas inte mitt inlägg uppfattades som elakt, för det var inte min mening, utan jag ville enbart informera. Jag känner starkt för dessa fiskar då jag haft dem själv, så jag vet precis hur härliga fiskar de är. Alla djur förtjänar ett drägligt liv, men slöjstjärtar och guldfiskar har det där lilla extra. De är så mycket smartare och egna än många andra arter. Stora personligheter!
Tråkigt när det blir så här,verkligen.
#27 Ditt inlägg var absolut inte elakt, inte det minsta
Men förstår hur personen i fråga känner sig, bli kallad lite av varje här.
Om personen skulle velat fiskarna illa så skulle inte frågan om råd ställts eller?
Skrev ett inlägg tidigare #16 saknar den röda tråden, vissa får ros andra ris.
Jag fick också på tafsen när jag som total novis hade två Ancistrus i ett på tok för litet akvarium, men vad sjutton….. det är bara att komma igen 🙂
Alla kan vi göra misstag men det fina i kråksången är ju att man oftast kan göra om och göra rätt. Jag måste också säga att det här är ett av få forum där man håller god ton och verkligen vill hjälpa snarare än stjälpa.
#30 Ja det är ju inte mer än rätt och det skrev jag i ett tidigare inlägg, bara ta nya tag helt rätt.
Gillar också detta forum, man får många tips och råd, skriver väl inte så många inlägg men läser många.
Men kan inte fatta hur en blir kapad vid fotknölarna och den andra blir hyllad
till skyarna och bägge har gjort samma fel
Hoppas någon kan ge mej ett svar.
Önskar alla en trevlig helg.
Atos, vill gärna vilja veta vilken akvarium du pratar om där du är irriterad på med tanke på jämförelsen. Skicka mig i PM så får jag se så ska jag ge dig och andra svar.
Angående att vissa får "skäll"och andra milda tillrättavisningar så handlar det ju om HUR man svarar på de första kommentarerna om att det man gör är fel. Svarar man ödmjukt att man inte visste och litade på butikspersonal men nu vill rätta till det så blir det inte hårda toner eller "hat". Svarar man istället att det visst går bra för det sa dom i butiken sådesså och dessutom inte verkar ha någon tanke på att man faktiskt har ett EGET ansvar för sin djurhållning, ja då blir det snabbt frustrerade och irriterade svar. Inte särskilt konstigt? Även om man frågar andra om råd måste man ju vara källkritisk och tänka lite själv också…
Jag ska lägga till en sak som ni måste vara medvetna om. Hat är ett mycket stort ord vilket jag inte har användning av. Sån är inte jag som person utan snarare frustration och min stora omtanke för hur fiskar har det i ett akvarium. andra meningen som Litenloppa tar upp är precis det jag hänvisade mig till och sedan så får folk tolka mitt sätt att skriva hur som helst och det är bra att få veta hur folk tolkar min text på fel sätt också för man kan förhoppningsvis ta lärdom av det. Atos har skickat mig ett PM och jag återkommer med svar om skillnaden mellan den tråden och denna om det är så att jag har kommenterat och hyllat det andra akvariet trots mängden fisk.