Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2818 ggr
MariaK1977
0

Vad heter växten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad heter den här växten? Den är extremt lik vattenspikblad, men väldigt mycket mindre. Det största bladet är bara runt 1 cm brett. Den har samma växtsätt som vattenspikblad och bladen har väldigt lik form.

Hells Angel
0

Det var en väldigt fin växt men jag vet inte vad den heter! 😇

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

MariaK1977
0

Större bild

MariaK1977
0

Tack Hells Angel! Det tycker vi med 😃, men den trivs inte superbra så skulle vilja veta vad det är så jag eventuellt kan förbättra förhållandena för den.

[dynamitella]
0

Hydrocotyle verticillata?

MariaK1977
0

Osäker #4, Hydrocotyle verticillata ser ut att ha helt runda blad medan denna har hjärtformade.

mimåne
0

Jag tänkte precis samma som Dynamitella till en början, men den verkar inte ha riktigt samma struktur och yta som verticillata. Den har även tjock stam vilket verticillata inte ska ha. Kan det vara en mycket kass, sliten planta vattenspikblad som inte trivs? 🤔 Hur länge har du haft den?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

HeidiH
0

Visst finns det en dvärgvariant av vattenspikblad? Kanske den ni nämnt iof.

MariaK1977
0

Sen början på mars. Den var inte i särskilt fint skick när sonen fick den. Den är köpt på djurmagasinet, men de hade ingen aning om vad det var. 

Bladen känns kraftigare än på den riktiga vattenspikbladet och även de nya bladen som kommit efter att den flyttat in hos oss är väldigt små.

MariaK1977
0

#7 Gör det? Det skulle kunna passa, men jag försökte googla på just det innan jag skrev inlägget här och jag kunde inte hitta något om en dvärgvariant av vattenspikblad.

paradisgarden
0

Jag tycker det ser ut som vanligt vattenspikblad. Min (som inte heller kommit igång efter inköpet) ser också ut typ så och får också väldigt små nya blad.

mimåne
0

Det här är vanlig vattenspikblad. Bladen är kring 5cm i bredd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
0

Jag tror inte det är samma som jag har i förgrunden i mitt Nano…? 

Närbild (de har ju inte förändrats så mycket): Ej hjärtformade utan runda, men med vågig kant, och smala stammar.Mina har typ inte växt alls nästan på hela tiden jag haft dem, medan resten av växterna beter sig som välmående ogräs! 

Har vanligt vattenspikblad i mitt stora akvarium så nu har jag koll på att de har tunnare, mycket större blad och växer snabbare.

Tänkte att mina små kunde vara Hydrocotyle verticillata men är fortfarande lite osäker. Som sagt vågiga kanter på helt runda blad, smala stjälkar. 

Undrar vad TS har i så fall med vågig kant på hjärtformade blad och tjocka, korta stjälkar?

[Udoon]
1

Men dom tjocka stammarna och vågiga bladkanten tycker jag att den påminner om en krukväxt, men kommer inte ihåg vad den heter. Händer ju ibland att djuraffärer kränger icke vattenlevande växter till akvarium.

Lillyrod
0

Jag tycker det ser ut som begoniablad faktiskt. Samtidigt tror jag inte de skulle överleva särskilt länge i ett akvarium.

MariaK1977
0

Tack för alla förslag! Jag får väl vänta och se om den ruttnar bort då är det väl någon krukväxt (även om det helt säkert inte är en begonia eller pelargon och verkar lite osannolikt med rötter längs stammen på en krukväxt). Eller om den plötsligt blir större, då är det väl vanlig vattenspikblad. Om inget av det händer så kanske jag återkommer med frågan!

[dynamitella]
1

Kan ju nämna att de flesta grossisterna av akvarieväxter odlar allt som går att odla ovan vatten. Det är allmänt känt att blad och stjälkar kan ändra storlek och form beroende på fukt, näring och ljustillgång.
Så det kan helt enkelt vara vanligt vattenspikblad också, som växt lite skumt ovan land och sen satts ner i ett akvarium.
Likväl kan växter i vatten växa lite skumt beroende på tidigare nämnda variabler :)