Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 2583 ggr
Roxivia
0

Problematiskt fjärilsciklid par!

Hej! För ett tag sedan skaffade jag mig ett Fjärilsciklid par.
Allt var super bra i början och dom verkade trivas, tills honan avled några dagar senare av okänd anledning. Jag gick tillbaka till butiken och begärde en ny och dom gick med på att jag fick köpa en ny för halva priset. 

Efter jag hade lagt i honan i akvariet verkade allt som vanligt (hon la till och med rom en gång men dom lyckas ju inte alltid första gången) och inget speciellt hände, tills för några veckor sedan… 

Hanen började bli aggressiv och jaga honan och bita till henne i fenorna. Eftersom hon blev så stressad av det och började blekna i färgen så flyttade jag hanen till ett yngel uppfödare nät där han fick vara ett kort tag. När jag släppte ut honom var allt som vanligt men sedan började det igen. Jag frågade en i butiken varför detta händer och han försäkrade mig om att dom kommer att tycka om varandra så småningom. Inget har ändrats hittills förutom att hanen inte aktivt jagar honan längre, men han jagar bort henne så fort hon kommer närmare. 

Jag blir så ledsen eftersom jag har testat så många olika saker men ingenting fungerar och jag vill inte behöva sälja en av dom och pröva igen. Jag har blivit lite för fäst vid dom…

All hjälp uppskattas! Tack så mycket i förväg!

Lillyrod
0

Det är lite så dvärgciklider är. Det finns alltid en risk att hanen jagar ihjäl honan. Han vill leka och inte hon så blir det bråk. I vissa fall kan 2 honor hjälpa. Man måste ha mycket växter, rötter och andra gömställen i karet så att hon kan komma undan när han blir påstridig.

Aristarcos
0

Min hona dog innan förra helgen. Så jag köpte efter ett par dagar, när jag såg att ingen annan blev sjuk en ny. Hannen var intresserad, men aldrig elak mot den nya mindre honan.  

Visserligen har jag väldigt mycket växter ( som jag ska ansa bort också i helgen hade jag tänkt) men tror ändå att det har att göra med hur hannens personlighet är.

mimåne
0

Hur stort är akvariet och hur ser det ut? Det är bra att ha tät växtlighet och inredning som gör att de kan vara ifred utan att behöva se varandra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Roxivia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Hmm… att skaffa en till hona är nog inget val för mig för att jagredan har för mycket fisk i akvariet vilket var ett nybörjare fel av  dumma mig… Men jag anser att jag har mycket växter i akvariet plus en grott där honan ibland gömmer sig i. Fast det är synd att detta kan hända… 

#2 Sant,  tror också att det är hanens personlighet som är problemet här.

#3 Det är ett 55liters akvarium,  det har en ganska så stor sten grotta i sig så den kanske inte har så mycket växter i sig som det behövs.

Roxivia
0

Ville bara säga att problemet är löst! 

Jag började läsa lite granna om hur man föder upp fiskar och många av fallen så matar man paret lite extra för att dom ska ha mer lust, det var just det jag gjorde under en tid och nu är det inga problem mellan dom! (Fast dom har ännu inte lagt några ägg…)

Lillyrod
0

Vad bra att det löste sig. Det är lite jobbigt att se när fiskar är elaka mot varandra : )

Anniekin
0

Vilket fint akvarium! 

Jag har haft lite problematik i kärlekslivet mellan mina fjärilar med. Honan och hanen kom bra överens, tills en dag då honan tappat all färg, hanen jagade henne hela hela tiden. Men nu har hon färgat på igen och jag hoppas att dom redit ut sina problem och kan hålla sams ;)

Anniekin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att dom slutit fred. For now.. Hehe