Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1167 ggr
[Jens]
4

2 st Sajica-par med yngel !

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken chock jag fick när jag kom hem idag och skulle mata mina fiskar. Helt plötsligt så fick jag se en massa yngel hos ett sajica-par och blev genast jätteglad. Satte mig ner och filmade dem och sedan tyckte jag att jag såg ett yngel lite väl långt bort från de andra och fick plöstligt se ett gäng till med yngel med ett annat sajica-par! Jag är såååå glad!! Men ska jag bara låta dem vara nu?

Jag som ska åka iväg på en liten minisemester (ons-sönd). Hur klarar de sig i mörker? Ska jag låta nattlampan vara tänd hela tiden medan jag reser bort?

Lillyrod
0

Oj vilka vårkänslor det är i ditt kar. Så roligt att båda får yngel samtidigt. Då behöver de inte gräla om det iallafall ; )

[raichu]
2

Jag skulle vara mer orolig över fall ynglen kommer att hitta nog med mat, sajicor är fantastiska föräldrar så de kommer att skydda sina små även om akvariet inte är tänt. 😎

Fifill
1

Gratulerar x2! 🙂

[Jens]
0

raichu, du tänker nog om jag lämnar akvariet utan uppsyn så blir det inte så utan jag har en granne som kollar in huset och jag har fördelat mat i foliepapper så han vet hur mycket han ska ge fiskarna.

Fifill. tack så mycket. Jag blev väldigt glad ! Otroligt att de trivs så bra i akvariet.

Lilolizeit
1

Stort grattis!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack Lilo =)

Nu har jag även filmat det andra paret.

Lojs
1

Nej vad gulliga! Hoppas det går bra för dem!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[raichu]
0

#4 har du då tagit i beräkningen att ynglen nu finns, de kommer nog att behöva mat mera riktat mot sig. 😉

[Tinitusan]
0

roligt, hoppas du kan lösa matfrågan!

[Jens]
0

Det har lösts sig med maten. :)

Sara97
1

åh vad roligt Jens!! hoppas de överlever!! grattis!

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Fjordell
1

Vad roligt! Stort grattis! :D

[Jens]
0

Tack så mkt…. :))

mimåne
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grattis jens! Så roligt att du äntligen fått par och Sajica yngel! 🎈

Med mina Sajica yngel så har jag inte gjort något särskilt alls. Jag har inte ens köpt något yngelfoder. Föräldrarna har varit jätteduktiga med dem och visst är det som raichu säger att de vakar över dem mycket noga, inga fiender får komma i närheten. Däremot så kommer mamma och pappa börja ta med sig sina yngel ut på små upptäcktsfärder runt i akvariet för att hitta mat. Och i ett sådant stort ingått akvarium som du har så kommer de hitta mat även om du skulle vara borta någon dag. När jag matade dem första tiden så använde jag faktiskt bottentabletter för kött och allätare. Sorten jag använde kunde jag mosa mellan fingrarna till ett pulver. Föräldrarna var så duktiga på att föra ynglen till maten :) När de blev lite större började jag med cyklops och idag äter de även mygglarver och artemia.

Idag är mina yngel nästan självgående, mamma och pappa vakar lite mot andra fiskar men ynglen simmar ändå lite överallt. Jag har räknat dem till ca 40st :)

Hur går det med dina andra fiskar, har de någon plats att vara på i akvariet nu eller blir de intryckta någonstans?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Tack för en utförlig beskrivning mimåne. Jag har ett stort akvarium och jag ser på de andra fiskarna att de kan röra sig ganska så friskt i karet ändå trots denna händelse och det är på grund av att jag inte har så många fiskar i det stora akvariet så det kommer gå bra. Det enda som gör mig orolig nu skulle vara maten dessa dagar även om jag har sorterat upp och förklarat för grannen så kan det gå fel ;)

Jag tror jag har ett 40-tal jag också med båda tillsammans för det ena paret verkar inte ha fått lika många som de andra paret sajicor men det viktigaste är att de trivs och självklart vill jag väl att några ska överleva men dock inte alla!Jag har tittat efter det tredje paret men de verkar ha gömt sig så jag hoppas verkligen inte att de håller på att leka dom också! 

Är det fryst cyclops du kör med eller levande? Är det inte risk för att annat skit kommer fram när man matar med cyclops? Jag tänker på äckliga små nematoder.

Jag tycker det är lite synd att det händer just nu när jag ska åka iväg men om alla försvinner så får jag hoppas att de leker igen när jag väl är hemma. Scalarerna är lugna och verkar inte bry sig så mycket om dem utan simmar runt och håller sig lugna. De nyfikna får snällt flytta undan om de kommer i närheten. Hoppas verkligen få några överlever i alla fall.

Bild i inlägg #14 såg jag i din tråd. Verkligen söt och fin täckning på kroppen. Tänka sig att de blir så mörka och fina när de är vuxna.

mimåne
1

Nu när de väl har börjat leka så lär de göra det igen flera gånger om. Så med tre par lär du få mycket yngel ;)

Det är fryst cyklops jag har använt. Det är inte någon större risk för nematoder med cyklops än med andra foder. Nematoder är en del av akvariet och finns i de allra flesta. Säkert redan i ditt också jens. Det som gör att vi slipper se dem är våra fiskar som äter upp dem. I räkakvarium är de därför ofta ett "problem" för där finns inga som äter dem. 

Mina Sajica ciklid yngel blev också frisimmande precis innan jag skulle åka bort. Men de klarade sig hur bra som helst. Oroa dig inte, det kommer dina göra också :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LuckyMommy85
1

Vilka småttingar 😍 Jag kommer gärna och hämtar ett gäng om dom klarar sig och blivit tillräckligt stora ☺️😉

[Jens]
1

LuckyMommy85 🙂