Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1508 ggr
Grönabrödrosten
0

Pump + räkor ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag skulle skölja av filtret i min pump ser jag massa bebisräkor där på botten som blir kvar när man drar upp filtret (som på bilden). Och sen när jag tar ut filtret från den där saken den sitter i så är det räkbebisar på botten i den också. Bör jag sätta en sån tunn strumpa runt pumpen? Eller kan dom simma in och ut där så det är som ett skydd för dom? Det är rainbow räkor jag har. Dom hette de när jag köpte dom första för några årsen iaf :P

Frida B
1

Yes, du får sätta en tunn strumpa över den.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mimåne
0

Ta en strumpbyxa och trä över pumpen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Grönabrödrosten
0

Dum fråga då.. Ska man klippa hål där sugpropparna är på pumpen? :P Känns som man måste klippa exakt för om de blir för stora hål lär dom ju komma igenom där med.

usvead
0

Klipp ytte pytte hål, så pass att du kan sätta tillbaka sugpropparna.

Jag hade tidigare strumpbyxor över mitt eheim filter men jag tyckte att kapaciteten blev sämre. Det innerfiltret har jag i mina guppykar (där det finns yngel), och är super nöjd. Jag tror det är en modell som är anpassat för räkor, och just det här passar kar upp till 60 L.

mimåne
0

Du behöver bara göra ett minihål. Strumpbyxor är elastiska och du kan enkelt trycka igenom sugproppen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus