Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1759 ggr
ElinSofia
0

Vad är detta för art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle vara jättetacksam om någon skulle kunna hjälpa med vilken art min stora bottenfisk är? Vid inköpet sades den vara en "kinamal" men en sån art verkar inte existera. Vet någon? 
Tusen tack!

[dynamitella]
0

Det är en Synodontis (eupterus?). En sorts vändmal :) De kommer från Afrika, så varför den hette "kinamal" vet jag inte.

Den ser gammal ut. Vet du hur stor eller hur gammal den är? Dels så är den lite taskig till färgen, och så ser ögat grumligt ut.

ElinSofia
0

Tack för svaret, är ny här och insåg att det fanns en skild grupp för artbeskrivningar.

Fisken är ca 15 cm och jaa-a, 9 år har jag haft den men den va troligen runt 10 cm när jag köpte den så jag har faktiskt ingen aning.  Den impulsinhandlades när jag var 15 och sedan har jag bara inte "klarat av" att göra mig av med den. Skjuter upp hela tiden. Därför bestämde jag mig för att en gång för alla ta reda på vad det är för sort och vad den kräver för förhållanden.

Ögonen är en aning grumliga, men har inte förändrats så länge jag minns. Har nyligen vaknat till igen efter några år av passivt akvarieinnehav (inga nya fiskar, rutinmässig städning och så), så därför är både det ena och det andra inte som det ska.

[dynamitella]
1

Okej :) Är man osäker på var man ska lägga tråden så går "allmänt" bra. Jag tror att vi flesta lägger dem där.

Okej, då stämmer det i mitt huvud. Jag menade inte heller att det betyder något dåligt, att fisken är sjuk eller felbehandlad. Utan mest om du blivit lurad på att köpa den alldeles nyss, ovetande om ålder och kondition.

Vad roligt att du haft den så länge :) Jag fick själv en liten, liten kinesisk algätare när jag var 6 (?) år gammal, och den gick bort förra året då jag var 19 år gammal. Så runt 13 blev elakingen. Och lång som en bläckpenna.

ElinSofia
1

Jo, ingen fara, har aldrig varit en duktig mätare av vattenvärden, så är nog beredd på lite kritik :D Googlade arten lite och blev lättad när jag såg att det är normalt att de simmar upp och ned ibland! Det har den dock alltid gjort, så har antagit att det inte är dödligt åtminstone :D

Men alltså, tack för svaret!! Du verkar vara en väldigt kunnig akvarist !

karina1962
0

jag har 2st hur stora kan dessa bli ,vi har infösskaffat enn 247 L akvarie  vill veta om detta kommer räcka för dom ? visste inte om deras exakta storlek från början fick höra nu att dom kan bli upp till 60 cm orolig att i har för litet akvarie för dom tack för svar i förhand