Lite OT - Enkät
Jag och två till håller på med ett projekt om växthuseffekten i skolan och vi har gjort en enkät för att ta reda på hur många som vet om vad den innebär osv.
Den tar inte så lång tid att svara på så har du två minuter över får du gärna gå in och svara på den 
http://goo.gl/forms/fKGUBse57T
Hoppas det är ok att dela länken här på sidan 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Inga problem med inlägget. 😉
Vad bra, tack 👍
Lycka till med arbetet!
Jag har svarat.
Jag har också svarat.
Jag svarade också :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Och jag dårå :)
Tack alla :D #3 Tack, får se på torsdag hur det går :)
jag har också svarat, kändes som ett prov ;)
Svarat med :p
Även jag har deltagit :)
Jag har svarat :)
Det finns ett par stora problem med den enkäten. Har er lärare läst igenom den och kommenterat innan ni startade den?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Tack alla som har svarat :) #13 Vad är det för problem då? Det är ingen lärare som har läst igenom…
Som jag ser det tre; 1. Sammanblandning av begrepp; växthuseffekten och den "globala uppvärmningen" är två skilda saker. 2. Påståenden som frågor. Vill man veta vad folk tror (sig veta) kan man göra ett antal påståenden som svarande kan säga vara falska eller sanna. Att fråga "vad man känner till" blir lite lurigt. Hur skulle du svara på frågan "känner du till att jorden är platt?"? 3. Den underliggande värderingen av fenomenet "global uppvärmning". Genom att inte fråga efter både positiva och negativa effekter insinuerar man att det skulle vara fullständigt svartvitt.
1. Vi var lite stressade eftersom vi har fått dåligt med tid till projektet, och sen är den globala uppvärmningen en direkt effekt av den förstärkta växthuseffekten, så så stor ihopblandning tycker inte jag det blir.
2. Vi ville inte göra en för lång eftersom att många nog inte vill svara på en lång enkät frivilligt, därför valde vi att skriva som påståenden.
Det är inget påstående som stämmer så jag ser inte att just den liknelsen skulle vara relevant. Vi tyckte det skulle vara ett smidigt sätt att se lite vad folk vet.
3. Vi påstår inte att det är svartvitt, men vi frågar efter negativa effekter eftersom att det är det vi arbetar med. Sen kan jag inte komma på någon direkt positiv konsekvens av varken växthuseffekten eller den globala uppvärmningen…
Jag vill inte politisera det här på akvariefisk.ifokus, så jag tror vi lämnar det. Kan bara säga att jag tror klassen skulle må väl av en mycket högre grad av ifrågasättande av de "sanningar" som ni verkar arbeta utifrån. Främst "den globala uppvärmningen är en direkt effekt av den förstärkta växthuseffekten" samt "klimatförändringar ger endast negativa effekter" (så till den milda grad att man kan isolera en sida och bara "jobbar med det")