Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2016 ggr
farido13
0

Vita pricken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag hade vita pricken förut förra veckan men undrar om min slöjstjärt har vita pricken fortfarande? Här är en bild på fenan

Denna kommentar har tagits bort.
farido13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Sarah E
0

jag kan inte se nåt. Har du alltså behandlat mot vita prick?

farido13
0

Ja

Draken
1

Ser inga prickar jag heller.

Hur stort akvarium har du slöjstjärtarna i ? och vilka andra fiskar har du med dem ?

Anledningen att jag frågar är att slöjstjärt skall ha minst 150-200 liter, och vita prick är en stressrelaterat sjukdom i akvariumet. Jag tänkte om de går för trångt med "fel" kompisar, så är bara det ett belägg för att det blir stress, och då kan vita pricken bryta ut igen :/

Slöjstjärt skall dessutom ha kallare vatten.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

farido13
0

Jag har ett 60L just nu för akvariet sprack som var 166L men det nya akvariet kommer på fredag . Det är 5 st Slöjstjärtar där alla är mellan 5-7cm utan fenor men en är 15cm Sen har vi en Guldfisk på 12cm. Sen har vi 5st Ancistrus 7-10cm

Sara97
1

ojoj, hoppas då att det nya akvariet du får på fredag är STORT, du har många fiskar som kräver mycket utrymme och och alla dina fiskar är skitgrisar så hoppas du har ett bra ytterfilter, för slöjstjärtar är känsliga mot vatten kvalitén, så där kan vara boven till vita prick.. men på de bilder ser jag inga prickar, men fenan såg lite trasig ut. eller är det bilden som luras?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

farido13
0

Slöjstjärten hade blivit fen biten av alla andra fiskarna från hennes förra hem. Men då vet jag det. Jag måste ha ett bra ytterfilter och ha det stora akvariet

Draken
4

5 slöjstjärtar, en Guldfisk och 5 ancistrusa i 60 liter. Hmm det är inte så konstigt att det bröt ut vita prick i akvariumet, för den mängden fisk så räcker inte ens 200-250 liter akvarium, då börjar vi nog prata 350 och uppåt :/

Jag har endast 5 slöjstjärtar i 250 liter, och det är på gränsen till för litet. Jag har dessutom en kraftigt överdimensionerad pump i det akvariumet (1250 L/h)

Hoppas (för fiskarnas skull) att akvariumet du får hem är på minst 300 liter, eller att du i annat fall säljer fiskarna, annars får du räkna med att vita pricken kommer bli din eviga följeslagare, tillsammans med andra problem, tills fiskarna i slutänden ger upp 😕

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Jag kan inte hålla mig farido13. Det du håller på med är DJURPLÅGERI ! Jag har pratat med dig så många många gånger hur viktigt det är att ta hand som sina fiskar och gång på gång så lyssnar du inte ett skit på vad man säger.

Litenloppa
4

Det är såhär det blir när föräldrar låter barn ta det fulla ansvar för djur. Det blir inte bra, för någon. Jag tror verkligen att farido13 inte menar något illa men när man är ung och så gärna vill något så har man en förmåga att "inte se" begränsningarna. För att det är svårt att acceptera att det man så gärna vill inte är möjligt. "Det går nog ändå". Och så ignorerar man problemen som dyker upp trots att man vet…. Och hävdar envist att det visst funkar och att problemen nog beror på något "annat". Föräldrar har alltid alltid det yttersta ansvaret för dom djur som tas in i hemmet. Kan inte åtminstone en av föräldrarna läsa på om djurslaget och tänka sig att vara delaktig i skötseln så ska inget djur införskaffas. Har tappat räkningen på hur många kaniner och marsvin jag tagit över från barnfamiljer där barnen tröttnat och föräldrarna bara tycker att djuren är jobbiga… Farido13, försök ta till dig vad de erfarna människorna här säger. Fiskar har ju också rätt att må bra och trivas med livet. Och du som djurvän vet nog hur bra man själv mår av att veta säkert att man tar väl hand om sina djur :) Och hur jobbigt det är när man har dåligt samvete för att man innerst inne vet att man inte ger sina djur det dom behöver. Det finns så många fiskar,räkor,kräftor osv som skulle trivas jättebra hos dig istället för dom du har nu som kräver mer än du har möjlighet att erbjuda.

axa
0

#12 Håller med dig Jens och dessutom svarade farido13 att han ville ta över mina två slöjstjärtar jag skänker bort till rätta karet, tyckte inte det passade sig!😕

axa
1

#13 Du kan inte dra en sådan linje över alla unga, när jag var yngre funkade allt utmärkt. Likaså som det gör idag. Somliga är duktigare på djurvård, fakta, omtanke mm, medan andra inte är det.

[Jens]
2

#13 Jag förstår din poäng med allt du skriver men farido13 har fått vetskap om skötsel av akvariefisk tusen gånger men har aldrig lyssnat men vi kan ju alltid hoppas att han lyssnar på dig. 😉

Draken
0

Farido, vad håller du på med ?  kan ju bara säga som så att vore det mina ungar som höll på som du, då hade de fått djurförbud, de hade inte ens fått ta hand om en vandrande pinne.

Varför kan du inte lyssna på vad folk säger ? Gör om och gör rätt !! Om inte annat så för fiskarnas skull 😢

#13  Även min äldsta dotter har haft egna akvarium sedan hon var 12 (hon är 21 nu) Hon har skött akvariumen klanderfritt, hon har läst och kollat upp. Hon har fixat med allt själv, och sett till att det har blivit rätt från början.

MEN jag har funnits i närheten hela tiden om hon skulle behöva hjälp, vilket hon hittills inte har behövt :)

Men jag håller med dig också, det är jag ,som förälder, som har det yttersta ansvaret för de djur som tas in hemma hos mig. Mina två yngsta döttrar (7 och 8 år) har också ett eget akvarium, det är deras slöjstjärtar som går i 250 liter, och de får mata och göra rent i akvariumet, de får fixa och greja med växter och inredning etc. men alltid under överinseende från mig :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sara97
1

hur stort är akvariet du fick igår? om det var igår (fredag) du skulle få det?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

farido13
3

jag har sålt nu slöjstjärtarna och malarna . Jag bytte dom mot 10 st guppys och ag har berätat till den nya ägaren att dom har vita pricken så han kommer behandla dom väl och medicinera dom. den nya ägaren har ett 450L akvarium och jag var med då han la i fiskarna så dom har fått ett nytt hem.

så nu har jag bara 10 st guppys 5 hanar och 5 honor.

Sara97
1

bra gjort! jag vet hur det känns. jag hade tre slöjstjärtar och en Ancistrus i mitt 54 liters dock var de inte så stora som dina. men jag lämnade tillbaks dem. det är jätte tråkigt men det är för deras bästa så, då är det klart att man gör det :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

farido13
0

Aa det blev lite tufft för en av dom var speciellt söt för mig😭

Sara97
0

ja slöjstjärtar är personligheter så det är lite extra roligt med dem. men tänk, nu har de det bättre!

LÄNGE LEVE DJUREN!!

farido13
0

Ja dom har det härligt där hos honom. Men jag kan iaf skaffa lite fler fiskar för mitt akvarium som är guppys Platy och svärdbärare.

Draken
0

Det är jättebra att du har sålt slöjstj'ärtarna, men en liten fråga bara, har du medicinerat karet de var i eller gjort rent allt ? Annars är det stor risk att även Guppysarna får Vita Prick, det kan sitta kvar smitta i inredningen och vattnet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

farido13
0

Jag jag medicinerade där dom var i akvariet och jag städade akvariet. Jag tänkte likadant att det skulle kunna finnas vita pricken i akvariet kvar så jag städade akvariet innan jag la i guppysarna