Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 939 ggr
Luis_felipe
0

Guldsömmar och Malawis?

Jag har 3 guldsömmar 1 hane och 2 honor som ständigt leker i mitt 450L med SA ciklider i men nu har de börjat bli så aggressiva att de ger sig på  mina silverhajmalar när de vaktar. En av dem har redan blivit dödad och en är nog inne på sina sista dagar nu.  Det jag undrar är ifall ni tror att det kommer gå att sätta över mina guldsömmar i mitt malawikar istället där de kanske får lite mer motstånd? Tyvärr så är mina malawisar bara 8-10cm stora + en frontosa som är ca 20cm och guldsömshanen är ca 20cm och honorna 10cm.

Någon som har någon bättre lösning på detta eller som tror att detta kan fungera?

Jesel
0

Nej. Helt andra krav på vattenvärden. Om någon säger att det går så har de fel, man blandar inte malawi med fiskar från andra ställen. Gäller tanganyika också.

[raichu]
0

Det skulle funka på så sätt att de har ungefär samma humör men som Jesel säger så ska de ha helt olika krav på vattnet. 😎

Silverhajar ska för övrigt inte vara i så "små" akvarier som 450l, de ska gå i akvarier på MINST 1000l (gärna minst 2000l). 😎

Draken
0

Guldsöm (även kallad green terror) är mycket aggressiva, i synnerhet när de har rom eller yngel-Vill du ha fred i akvariumet, så får du tyvärr separera hanen från honorna (inte säkert det blir lungt då heller), eller sälja av Guldsömmarna.

Eftersom du har 2 honor, så är det en överhängande risk att den ena blir "ihjälslagen" av den dominanta honan, Guldsöm skall gå i par, inte i grupp. Eller så skall man ha en ensam, individ (helst hona) om man vill ha lugn och ro i akvariumet ;)

#2  Jag tror han skrev att det är silverhajmal han hade, och det rekomenderas 700 liter till dem, Silverhajar behöver inte akvarium på flera kubik, utan  de bör ha 250-300 liter ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[raichu]
1

#3 Nej, silverhajar behöver så stort som jag sagt (zoopet har väldigt fel). 😎

Vi snackar om en fisk på 30 cm, som lever i grupper och är snabbsimmande, allt under 1000l är för litet i slutänden. 😉

Angående att det var silverhajmal och inte silverhaj (läste lite slarvigt) så gäller samma för dem som silverhajen. 😎

Silverhajar/silverhajmalar (olika fiskar men gäller samma sak för dem) hålls bäst i en grupp på mist 4-5 st, i ett akvarium med bra ström som är på MINST 1000l (gärna minst 2000l). 😎

Luis_felipe
0

Kommer svara på allt i en text här :)
Mina silverhajmalar är ca 20cm stora nu och 700L som zoopet säger är väl för fullvuxna (35cm) antar jag? Sen egentligen spelar väl storleken inte sån stor roll för dessa fiskar då de åker mest nere vid botten så att ett långt akvarium med mycket öppen yta är väl mer viktigt än själva storleken när man räknar in höjden?

Jag hade ett par guldsömmar från början, en hona och en hane men hanen vart så aggressiv mot honan att hon nästan stressades ihjäl med lek efter lek efter lek så att jag bestämde mig för att köpa en till hona för att han skulle dela upp sin energi på två istället och det har fungerat jättebra, han leker med båda två och de ynglar av sig konstant.

Att de behöver olika vattenvärden vet jag men om man håller sig rätt så neutralt så tänkte jag att det kanske går att komprimissa lite… Vårt kranvatten ligger på 7,5pH och sen så har jag lite jättevallisar i mitt malawikar för att det ska se lite finare ut så att jag skulle tipp på att mitt på fortfarande ligger runt 7,5 och det är liksom minimum för var malawi ska ha och mer mot max av vad guldsömmar ska ha?

Jag kommer nog dock försöka sälja mina hajar eftersom jag bara har två st kvar nu och de är en stimfisk :/ När jag skrev detta inlägg så gjorde jag även intressekoll för hajarna på flertal sidor på Facebook men ingen verkade intresserad. Kanske ska göra en intressekoll här också!

[raichu]
0

#5 700l liter gäller snarare för silverhajmalar på ca 20-25 cm, samtidigt så är det som du säger att det är bottenytan som är viktigast för malarna. 😎

När jag säger liter antalet så räknar på hur det blir i ett akvarium som har typ standard måtten. 😎

Luis_felipe
0

En till fråga dock! Jag har ett 300L på 120cm som jag endast har malar i just nu där simytan är ungefär lika stor som i mitt 450 eftersom att jag har en stor rot i mitt 450. Det är inrett med lite stenar efter kanterna bara eftersom att jag endast har malar där i och inte orkar bry mig om inredningen. Karet ska säljas så fort mina Ancistrus växt på sig! I det karet har jag grus på ca 7-9mm. Borde jag flytta över hajarna dit tills jag lyckats få dem sålda? Eller kommer de vantrivas på grus?

[raichu]
0

Om de nu blir råmobbade av guldsömmarna så flytta över dem till 300l burken du.

Luis_felipe
0

Är dock inte 100% säker på om det är det som är problemet.  En av dem simmar som vanligt men en ser ut som att han ska dö när som helst och jag har sett han bli attackerad av guldsömmarna men det kan lika gärna vara någon sjukdom.

[raichu]
0

Jag tror att de blir stressade av att bli påflugna av gulderna så flytta dem du. 😎

Luis_felipe
0

Har flyttat över den drabbade nu. Han låg mellan en rot och väggen i mitt 450 och rörde sig inte. När jag la ner honom i hinken så la han sig först upp och ner tills jag puttade lite på honom. Han låg snett i hinken och direkt när han fick komma ner i mitt 300L så la han sig på rygg helt stilla men han andas och nu så ligger han på sidan och rör sig inte alls men andas fortfarande… Bör jag knacka honom så att han slipper lida eller ska jag bara vänta och se ifall han återhämtar sig? jag har släckt ner karet nu för att han inte ska bli stressad

[raichu]
0

Jag skulle vänta och se hur han är imorgon. 😎

Luis_felipe
0

Han dog inatt tyvärr. Frågan är hur jag gör med den sista hajen nu? Från början var dom 3st men nu är det bara en kvar… Tror jag får flytta över hen till mitt 300L och försöka bli av med hen :P