Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 706 ggr
Clasan
0

Det här med substrat

Hallå igen! Nu är nybörjaren tillbaka. Jag är fortfarande i uppstartsfasen av mitt 100liters men igår åkte jag och min pojkvän och köpte ett 60liters hexagonakvarium åt min pojkvän som blivit supersugen på att ha ett räk-kar. Tanken är att han ska ha räkor och ett par galaxyrasboras i 63litern, men jag funderar på vad man har för bottensubstrat? Det får ju gärna vara mörkt så färgerna framhävs och jag har förstått att ebi shrimp soil är bra, men jag förstår verkligen inte hur mycket som behövs. "4-5 cm" står det, men det blir ju snordyrt? Det lär väl krävas ca 10 liter soil? Frågan är alltså: vad ska man ha för bottensubstrat? Är det soil som gäller eller finns det några alternativ? Ska man ha sand under soilen eller bara soil? Finns det någon mörk akvariesand som inte är giftig för räkorna? Har även läst att folk har kattsand i akvariet? Ja, rörigt blev det. Hoppas någon kan hjälpa mig få klarhet i detta :)

[Tinitusan]
0

jag är ingen expert på soil men min spontana tanke är att kolla upp vad ni har för vatten först, speciella räksubstrat sänker nämligen pHt o om man redan har mjukt vatten kommer pHt i ett ingånget kar sjunka av sig själv, med sänkande substrat kan det då bli väldigt surt o risk för svängningar som lätt tar död på räkorna.

Clasan
0

Det är mjukt vatten, dH 4,0. Då kanske soilen helt enkelt är utesluten? Frågan är vad man har för bottensubstrat istället. Svart sand som ej är giftig?

Clasan
0

Eller kattsand? Men kan man ha bara kattsand eller måste det kombineras med typ vanlig sand? Vad är det man ska undvika som bottensubstrat till fiskar? Har läst att en del sand och grus är giftiga men kan inte hitta det igen eller minnas varför..