Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 736 ggr
Sara1214
0

Nya fiskar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Just nu har jag ett akvarium på ca 90l. Jag har 6 platy, 2 svärdbärare och 10 stimmfiskar. Jag tycker att stimmfiskarna inte riktigt simmar tillsammans längre och jag tycker det ser lite fult ut. Därför tänkte jag köpa 10 st till. Då har jag 20. Blir det för mycket fiskar i akvariet? Bild nedan- PS det är väldigt på hugget då de nyss fått mat!

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

mizzm
1

För det första tycker jag att du ska införskaffa dig betydligt mer växter än vad du har i akvariet just nu. Gärna snabbväxande växter så att fiskarna får fler gömställen. Sen skulle jag flytta på doppvärmaren och sätta den på andra sidan karet och inte bredvid pumpen. Vad är det för mal du har i karet?

mizzm
0

Ber om ursäkt för felskrivning:p såg ut som det var en liten mal på en utav bilderna men jag såg fel ;)

Sara97
0

så du har alltsom allt 18 fiskar i akvariet nu? 10 till är väl kanske lite att ta i? men jag vet inte, jag har inte stimfiskar så jag vet som sagt inte. kanske så håller de ihop mer om du köper mer växter. (för det tycker jag absolut att du ska göra) de allra flesta fiskar trivs i tättplanterat, och att stimfiskarna inte håller ihop kanske beror på att de inte trivs.(bara teorier från mig,jag är inte helt hundra) tänk bara på att ju fler fiskar du har, desto mer belastar du akvariet och det är tråkigt att göra det bara för att det inte ser så trevligt ut. ibland blir det inte alls som man tänkt sig…. hoppas att någon mer kunning kan svara också. lycka till!

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Sara1214
0

Ok, har haft mer växter förut men har fått byta ut. Någon som kan svara på min andra fråga? På tal om doppvärmen måste jag ha där pågrund av att jag har ett hål för sladdarna och det finns bara ett hål där :)

Sara1214
0

Stimmfiskarna är ju inte världens största liksom.

Sara1214
0

Plus att Mitt akvarium är stort. Har läst folk som haft alla dessa fiskar i ett 60l.

[Grodhopp]
0

Ser ut som du har neontetror? Jag har 30 st i 240 L och de stimmar inte ändå, så det har nog inte med antalet att göra. De är överallt och har aldrig sett allihopa simma tillsammans, inte ens ett gäng. Jag tror tyvärr att tio till är för mkt, men det kanske finns någon som kan svara säkert?

Sara1214
0

Skulle jag kunna ha 2 st slöstjärtar?

Mundis
0

Slöjstjärtar bör man inte ha i ett kar under 150l.

Sara1214
0

Kom på det:)

Lillyrod
0

Neontetror stimmar när det är fara på färde. I ett lugnt sällskapsakvarium finns inte mycket faror så de stimmar inte. Om de inte busar en stund med varann. 

Som de andra säger här så behöver du mer växter och gömställen för fiskarna. Det blir bättre vattenkvalité och fiskarna blir gladare. Fler fiskar i det karet undrar jag om du ska ha. Sen spelar det ju ingen roll vad andra har. Att fler gör fel gör det inte rätt om du förstår vad jag menar : )

mizzm
0

Håller med övriga :) antalet fisk räcker nog i ditt 60 liters. 60 liter är inget stort kar även om det finns mindre. Sätt fokus på att hitta växter och plantera, det skapar bättre värden i vattnet och gör det tryggare för fiskarna. dessutom blir akvariet mycket trevligare att se på om du nu upplever det som lite tråkigt :) fokusera heller inte på att saker och ting går bara för att andra har haft det, bara för att det går innebär inte att det nödvändigtvis är så bra. Viktigast är att fiskarna man har mår bra och då inte överbefolka karet.

[raichu]
0

För det första så är det inte neoner utan det är kardinaler. 😉

För det andra så tycker jag absolut att du kan skaffa fler kardinaler, dock så skulle jag jag ta bort svärdbärarna. 12cm ungfödare ska inte gå i 90l. 😎

Du bör vara medveten om att stimmandet inte lär bli större pga större antal. 😎

Håller med övriga om att fler växter skulle vara bra. 😎

Sarah E
0

Du kommer nog inte få tetrorna att stimma. Överlag verkar tetror inte stimma i mindre sällskapsakvarier. Mina rosentetror som går i 200 liter (vilket man kan räkna som mindre) stimmar bara om jag är i och bökar runt bland växterna t ex. Så det är nog så att de känner sig trygga i ditt akvarium :) Vad beror det på att du måste byta ut dina växter?

[raichu]
0

#14 Nu är ju inte rosentetror stimfiskar på samma sätt som tex kardinal och neontetror. Hos rosen så är det mera så att hannen håller ett revir som han försöker locka honor till. 😎

Sarah E
0

Iofs men de håller ju ihop på ett mera stimmigt vis än icke-stimfiskar. De klumpar ihop sig när de känner sig hotade ist för att fara åt alla håll.

[raichu]
0

Ja, på det sättet är de stimfiskar. 🙂