fisk och musik?
jag måste berätta! idag fickjag mig ett gott skratt när jag körde lite musik. spellistan körde, o så kommer den där "sombody that i just to know" (ursäkta mitt stav) och fiskarna börjar simma lungt framochtillbaka, jag slänger in ett par falska toner med min röst och på samma gång hoppar de till och simmar så långt ifrån mig som möjligt.. hahaha. rock verkar de inte gilla, för mycket ljudvågor kanske (?) men ballader och lite lugnare pop gillar de. hur reagerar era fiskar på musik?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Inte ett dugg. Men mina är ju vana vid dagliga jordbävningar (barn alltså). :)
Det där är något jag faktiskt har funderat lite på. Hur fiskar uppfattar ljud i största allmänhet. Lägger jag örat mot ett kar och lyssnar på hur mycket pumparna egentligen väsnas blir man ju lite rädd att de ska störas.
Förövrigt brukar jag och Puffy kika på film tillsammans (hans burk är vänd mot duken) så då höjer jag ljudet lite extra så han ska höra dialogen ordentligt. 😃
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Mm, över lag kanske våra vänner lever i en relativt stressig miljö. Måste ju förekomma väldigt mycket vibrationen i ett akvarium. Å andra sidan är det nog inte bättre i haven eller de stora sjöarna heller med alla båttrafik.
Dessutom rör sig ljudet tre gånger så fort i vattnet så det blir en helt annan frekvens också, så man kan verkligen undra hur de upplever olika typer av musik och ljud.
men tar de skada av det? jag menar om jag vill lyssna på hög rockmusik (tillexempel) det hela påminner lite om hittanemo filmen , hur den där hemska tjejen pickar påakvariet och sjunger blinka lilla stjärna hahaha. nä men om de blir stressade får man väl sänka volymen en aning,hur ljudvågor rör sig vet jag inte, kanske ska sätta en stor bok eller liknande framför akvarietså kanske det dämpas(?) nä jag vet ärligt inte. 72mm haha du och din puffy :) bästa vänner? haha
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Tydligen hör de inte jättebra iallafall, men hör låga ljud bättre än höga, och känner vibrationer!😉
http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Horsel.html#horsel-fiskar-weber-simblasa-ultraljud