Magra Praktbotior
Jag märkte för ett tag sen att mina 4 praktbotior såg lite tunna ut. jag har försökt mata de (och alla andra i akvariet på köpet) extra mycket eftersom jag antog att de åt dåligt. Men nu har det gått över 1 vecka och jag tycket inte de blir tjockare (medans alla andra i karet håller på och spricker) ;)
Jag har matat med flingor, granulat, fryst artemia och något slags kraftfoder som ser ut som granulat fast skrovlig och sjunker, broccoli, gurka och gröna ärtor + maltabletter.
Praktbotiorna äter, men blir inte tjocka. De är jätte smala, insjunkna liksom. Men de uppför sig som vanligt, äter och simmar och leker.
Var förbi djuraffären och de sa att det kunde vara en parasit, och visade någon medicin som man skulle ge. Men eftersom jag läst så mycket bra om djurbutiskpersonal och deras kunskaper, så tänkte jag kolla här med er om någon har erfarenhet eller funderingar på vad det kan vara och vad jag kan göra?
De bor i ett 200L med andra invånare i ca 27-28g i vattnet.
"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"
Det var också min reaktion att det kan vara parasit men hur många är de? Är det ett gäng på 4-5 st? Sedan är ju akvariet för tok för litet för dessa praktbotior men du kanske ska byta upp dig i framtiden.
Ett tips är dock att ge dem sjunkande mat ungefär 20-30 minuter efter du har släckt akvariet. Försök att lägga mat där de vanliga fiskarna har det svårare att komma ut maten så kanske de blir tjockare och då kan man utesluta om det är parasit eller inte.
De är 4st. Jag vet att akvariet är litet, och ja, planen är att byta till ett större när de vuxit till sig, och det är ett tag fram tills dess :)
Jag har ju varit jätte noga och tittat att de äter, vilket de gör. De är tuffa och nyfikna och "bråkar" med de andra när det vankas mat, men som sagt de går ju inte upp i vikt. jag har blötlagt all mat så det sjunker, givit dem mat på natten, på kvällen, slängt i bland växter och rötter.
Det personalen sa låter mer och mer logiskt ju mer jag tänker på det. Men ville få ett andra uttalande ifall någon haft samma problem, eller hört talas om detta förr. Han i butiken sa att det är inte ovanligt att de får dessa parasiter.
Om du ser att de äter och att de får i sig maten, så lutar det mot att de förmodligen har fått en inälvsparasit.
Sen är ju frågan : Är det bara Botiena som verkar vara drabbade ? Parasiter smittar väl, eller är jag helt ute och cyklar nu ?
det är inte så att dem behöver mer protein? dem är ju trots allt snäckätare.
Jag tycker du gjorde bra i det att åka hem och söka efter andra utlåtande innan du vidtog åtgärder. Det är ju trots allt inte bara, att medicinera.
Jag tror också på en behandling.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
De har förmodligen en parasit som heter spironucleus. Går att behandla med spirohexol. Karet är som sagt för litet och de mår som bäst om man har 8-10 eller fler.
Igår surfa jag runt på nätet och försökte hitta lite mer info om praktbotior och om någon haft samma problem (eftersom det tydligen inte var ovanligt att de fick dessa parasiter).
Jag kom över denna artikel ---> http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar-2/praktbotia-chromobotia-macracanthus
Denna är en kopia på artikeln över och i båda tas avmagring, eller "skinny disease" upp. --> http://akvariefisk.ifokus.se/articles/4d716483b9cb462239075139-praktbotia
Ola verkar vara/ha varit väldigt aktiv och kunnig. Kom över denna bland många andra foruminlägg där Ola skriver i princip precis vad killen i butiken sa --->
https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=60487
Efter lite mer forskning inser jag att denna Ola jobbar på Djurmagazinet i Tyresö Bollmora… och att det är denna butik jag var och både köpte och rådfrågade angående mina magra botior. .. och självklart inser jag att det ÄR Ola jag pratat med. :D
Med denna info är jag rätt säker på att det måste vara parasit och att medicinering med spirohexol är botemedlet. :)
Ibland är världen verkligen liten : )
Tänka sig!
Medarbetare på akvariefisk ifokus