Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1684 ggr
Fripz
0

Fiskarna mår illa

Hej! 

För några veckor sedan dog 1 av mina platys. Då tänkte jag att den kanske var gammal eller så. Men sen dess har 2 till dött. Dom blir skygga och gömmer sig i växterna. Det ser ut som om de inte orkar simma runt. Skärtfenan använder de knappt. Sen har jag fått som ser ut som alger eller något på växterna. 

Har använt mig av teststickor och det har visat klockrena värden. (Vet att de inte är de mest tillförlitliga tester) Men de kan ju inte visa helt fel kanske. 

Skickar med en bild på "algerna"

Någon som har någon idé på vad felet kan vara, om det är något jag har gjort eller om det är någon sjukdom  som smittar av sig.

[Jens]
0

Kan du bifoga bilden istället för att infoga bilden. Man kan inte se något på den lilla bilden.

Fripz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det var därför den blev så liten :)

Wellcraft
0

Gör en koll på värdena i vattnet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lillyrod
0

Är akvariet nystartat? Det ser ut som om du börjar få lite kiselalger. Det ser ut som en brun beläggning som är lätt att ta bort med fingret. De brukar dyka upp efter någon månad i nystartade kar. Jag har själv en invasion av såna just nu.

Fripz
0

Startade det i februari tror jag att det var.  Grönt är detta, har satts sig på fönstret också och är som små små små trådar.

Lillyrod
0

Jag tyckte det så mörkare ut på bilden men då är det trådalger du har fått. På förstasidan finns en bra artikel om hur man bekämpar dem : )

Lillyrod
0

Jag hoppas någon annan kan hjälpa dig med Platy problemet. Sjukdomar är jag inte så bra på.

Fripz
0

Tack för svaren Lillyrod =) 

Ja jag hoppas någon har någon ide på sjukdomen om det är det,  :)

Draken
0

Tror inte det är sjukdom, fast säker kan man ju inte vara. har de sår eller "ludd" nånstans på kroppen, hur ser fenorna ut ?

Nu är det tyvärr så med butiksköpta fiskar, särskillt levandefödarna( Platy, Guppy, Molly m.fl), at de är så fruktansvärt sönderavlade, så de lever kanske i ett halvår, om du har tur, många dör efter bara några veckor.

Vill du ha just Platy, så se om du kan hitta en privat odlare, de brukar ha mycket bättre koll på odlingen och inavelsgraden, så det är betydlöigt miondre problem med privatodlade fiskar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fripz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De har inga sår eller något på kroppen. Skärtfenan har de gjort så liten som det går.  Har en suddig bild på en här. Har fått 4 yngel sen jag köpte de, och dom verkar må bättre tror jag . Okej, ja dessa är ju butiksköpta.

Draken
0

Ser ut som det kan vara "Torpedsjukan" det är inte smittsamt, men tyvärr väldigt vanligt hos just Platy och Molly (som jag har förstått det) :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Jag håller med Rovfisk. Ett mycket vanligt beteende hos Platy att stjärten stramas åt och att du hittar fisken död inom kort. De brukar gå undan och gömma sig den sista tiden. Jag köpte ett gäng Platy för 2 månader sen tror jag. Det var 18 st och jag har nu 6 kvar tror jag det är och det konstiga är att alla de som har överlevt är en sort av dessa som kallar sig 'blå musse pigg'. Alla de andra dog, dvs väldigt bortkastade pengar.

mimåne
0

Slår också ett slag för torpedsjuka. Jag tror inte att du gjort något fel för att orsaka det här, tyvärr är det bara så vanligt med sjukdom hos dessa fiskar och näst intill omöjligt att förebygga vid butiksköpta.

Dina yngel har förhoppningsvis en bättre chans i och med att de fötts i akvariet och är vana förhållandena.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
0

http://www.guppys.se/sjukdomar.html

Här har de förslag på bot mot fenklibb/torpedsjuka. 

Jag har dock provat att saltbehandla mot det och det fungerade inte för mig, de dog ändå, ca 2 veckor efter att de börjat dra ihop sjärtfenan dog de.

Lycka till!

Draken
0

jag själv har fått avliva två segelfensmoliy pga. torpedsjukan. Det är så synd på en fin fisk, att de skall odlas så hårt att det bara blir problem i slutändan 😕

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis