Hjäääälp! Har glömt fodermaskin
Jag har glömt att sätta på fodermaskinen till mina fiskar, har två st papegojfiskar, en stor mal, och två små malar som är randiga (svart&vit). Ska vara borta i en vecka och undrar ifall dem klarar sig i en vecka? Eller måste jag be någon gå å Mata dem? Är tacksam för svar:)))
De klarar sig. Oroa dig inte! 🙂
Är det ett inkört akvarium? Låt oss säga minst ett år ?
Fast fiskarna ska ju ha daglig tillsyn ändå
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Ja, det är klart de ska ha daglig tillsyn men personen som tittar till dem behöver inte mata dem. Det var någon som var smart och berättade att han/hon delade upp foder i bakplåtspapper i rätt mängd som man kunde ge fiskarna varje dag och då visste man att det inte blev övermatning.
Att de ska ha daglig tillsyn tycker jag är viktigt för mycket kan hända ändå som att t ex pumpen eller doppvärmaren m.m. kan gå sönder.
Jag kör med dosetter, en för vardera kar. Det gör det enkelt för fiskvakten att hålla koll på maten och dagarna.
Du ska ju självklart ha någon som ser till fisken varje dag.
M.V.H Snuttefia
De klarar sig absolut en vecka utan mat i ett hälsosamt akvarium.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för alla svar! Vad skönt att höra :))) får bara hoppas på att inget går sönder hehe :o
#5När jag åker bort så lägger jag doseringar med alla olika matsorter i en plastpåse och då gör jag portionerna 60-70% av det normala och ber redan någon (oftast mamma eller grannen) att dumpa i en påse var annan dag :) Jag sätter även en liten tejpbit på strömkabeln till doppvärmaren och säger till "skötaren" att dra ur den sladden ifall temperaturen ligger på över 28 grader för då är den trasig!