Kunna få Ancistrus hanen att leka?
hej Jag har 7 st Ancistrus. 3st är små, 3st är honor på6-7cm och 1 hane på 12cm. Jag har hört att det är inte lika lätt att få äldre Ancistrus att leka. Men hanen verkar inte vilja ha honorna för han hade en hona men splittrades av den förra ägaren. Han hade lekt förut och varje gång honorna är bredvid honom stöter han bort dom och han har gömställen och utrymme (100L). Han har aldrig haft problem med nånting. Jag undrar då om jag borde skaffa en yngre hane istället och byta honom eller borde jag vänta lite. 1 hona har rom i sig men hur kan man få dom att leka?
skulle gärna vilja ha tips. Jag har haft honom i 1 vecka. Han gömmer sig bara bakom roten men honorna har jag haft i 3 veckor och dom är hela tiden sociala och är inte rädda när man kommer till dom men hanen är det.
ge honom några månader så blir han nog mindre blyg ska du se :) mina Ancistrus har aldrig varit svåra att få att leka, de la t o m rom i en hink under en flytt i en liten grotta där i… sånt vill de ha, (mina iaf) någon grotta eller liggande kruka eller något (en slät yta) där de kan lägga rommen, som ett gömställe..så om du inte ha det, fixa det så ska du se att de blir lättare, å som sagt, ge dem tid :)
#1 tack :)