Äppelsnäckor
Jag minns vilket ramaskri det blev när äppelsnäckorna förbjöds, jag hade då ett litet gäng, typ 5 stycken, men en efter en dog av olika anledningar (bl.a rymningsbenägna och vettefan hur dom tog sig ut) och jag saknar dom så…
Jag köpte mina ifrån Malins underbara uppfödning! Vet inte om hon är kvar här på sajten nu dock… men hur som helst, jag minns att någon skrev om detta när lagen kom, att dom skulle se över saken igen 2015? Så jag undrar, har någon hört något om detta? Kommer det fortsätta vara förbjudet eller har det skett någon ändring?
*Tass*
En vän skaffade några äppelsnäckor för ett tag sedan så man undrar ju…
Ja, lagen skulle ses över igen i februari 2015. Det har kommit en del uttalanden från myndigheter sen dess men summa summarum så är de fortfarande olagliga att handla med.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Skit också… inte känner man någon som har äpplen heller så man kan sticka ner en tass å nalla ett äpple eller två… 😡
Får man inte sälja eller byta äppelsnäckor med varandra?
Med vänlig hälsning / Livandivan <3
Nej det får man inte. De får överhuvudtaget inte förflyttas enligt lagen.

Nä precis… Har man inte ska man heller inte kunna skaffa sig. Trist men sant. Var sugen innan förbudet men då blev det inget och nu får jag klara mig ändå ;) Har miljarder posthorn, lite ofrivilligt men ändå.
Tack och lov så hade jag äpplen längt innan förbudet kom, så jag har ju kvar mina jag. och de förökar sig som vanligt, men nu har jag höjt vattennivån, så de inte skall lägga mnera klasar, har 8 stycken som är i olika skeden av utveckling, en blå är under kläckning :/
Men om man köper ett begagnat akvarium och det är några äpplen i. Måste säljaren avliva dem då?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#8 Förmodligen. Det var ju på tals om att alla djuraffärer som hade kvar äpplen när lagen kom skulle skicka in dom på bränning till och med. Vet inte hur många som avlivades pga sina släktingar i spanien 😢
man skall inte ens få flytta äpplena mellan sina egna akvarium, om det skall vara helt korrekt.
Usch vad dumt… vi saknar också våra äppelsnäckor fruktansvärt mycket! :'(
Men vem e det som håller koll på allt detta? Att man köper/säljer/ger bort äpplen ? Tex. Om jag har en kompis med jättemånga äpplen som hon vill bli av med, och så betalar jag henne för några.. Ingen vet nåt.. Inget kommer ut på nätet.. Alltså detta verkar ganska ogenomtänkt. Det blir ju liksom illegal snäckhandling..?.. Och vad är straffet? Hur mycket i böter får man betala om någon på något sätt skvallrat till Jordbruksverket? Orkar någon göra det?? Nu säger jag inte att risken är liten att bli påkommen och att det är en risk värt att ta.. För är det en lag så är det..men jag menar bara hur man ska se på detta när det inte finns någon fara.. Vi som har äppelsnäckor har ju dem i akvariet och inte tänker vi släppa ut dem i naturen .?!. Och de som kom på den här dumheten att göra äpplen olagliga att köpa med, ville väl bara försäkra hela släkten för inte var det någon äppelsnäcka som kalasade i Spanien eller var det nu var.?.?..
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Vet inte vem som håller i att kolla om lagen hålls. Däremot finns det på facebook, framförallt akvariesidorna, "spioner" som kan hålla koll. Har en bekant som skulle sälja snäckor, och hon lade upp en bild på dem. Dagen efter fick hon besök av nån från länsstyrelsen (lokalkontoret här uppe) som påstog att hon hade sålt äppelsnäckor på nätet. Min bekant fattade ingenting, visserligen har hon äpplen, men det var WW och trapdoor hon hade lagt ut bild på och som hon skulle sälja ;) Hon säljer inte sina äpplen, vad jag vet.
Jo, det var äppelsnäckor som hade varit i farten i risfälten i Spanien, fast inte Diffusan som vi har i akvariumen, utan en mycket större släkting till dem, kommer inte ihåg exact vad de heter.
Våra äpplen är inga växtätare, de överlever inte ens om de släpps ut i naturen här, det är för kallt i vattnet. Det krävs ju 25 grader i vattnet för att de skall kunna överleva, och troligtvis ännu högre för att de skall kunna föröka sig, och när är det 25-28 grader i svenska vatten, ens på sommaren ?
En poäng där Rovfisk. Och det var det jag menade, inte samma sort som vi har i akvariet som var ute i Spanien,menade jag… Men ojj, borde man inte lägga skattepengarna på "spioner" som "spionerar" på något som kanske är lite mer allvarligt? eumhm.. Hmm.. Jag vet inte ,kanske mördare, våldtäktspersoner, djurmisshandlare,barnmisshandlare? Nej men ärligt förlåt om jag överdriver men jag är bara rent kolsvart avundsjuk på alla som har äpplen, och jag har inte en chans att få tag på några..😡 De är ju såååå fiiina!!😇
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag har hört ryktesvägen att det beslutades att man fick flytta dem mellan sina egna akvarium.
Jag vet ju inte om ni är kriminella hela bunten så att säpo bevakar er eller om era hem är övervakade av andra skäl men vem ska anmäla er om ni flyttar några äpplen från ena karet till det andra så länge det sker inom hemmets väggar?
Om det inte räknas som ett oaktsamhetsbrott så krävs det vanligtvis ett uppsåt för att man ska kunna fällas.
Hur som helst så vill vi inte uppmuntra någon till något som strider mot lagen, jag tycker därför att vi nu kan lämna diskussionen om "hur man åker fast och inte", för allas trevnad.