Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 744 ggr
Annkina1
0

Fråga om sjukor i akvariet!

Visade för någon vecka sedan en Neontetra med en vit plutt vid munnen. Fick svar att det kunde vara munsvamp. Behandlade med multicura eftersom flera andra fiskar såg hängiga ut också och några hade dött utan synbar anledning.

Hjälpte inte tetran och några dagar senare hade en till en plutt. Avlivade de två.
Nu har två andra neontetror grå fläckar på ena sidan.
Och idag hittade jag en död pandapansarmal och när jag väl ser den andra pandan så har den vita ögon, blind alltså. Så den avlivades också.

Vad är det som händer med mina fiskar egentligen? Känns som 3 olika sjukor och inte en. Hjälp!

[Jens]
0

Ajdå, det är verkligen inte kul när fiskar dör. Man kan ju naturligtvis bara gissa vad de har råkat ut för. Jag skrev t ex i en tråd om det som liknar det du beskriver men som sagt så har jag inte 100% svar.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/55350481ce12c411fd0004e0-sjuka-fiskar?participating-3

Annkina1
0

Det hade ju varit enklare om fiskarna hade varit lättare att fotografera…

Av det man ser är det en Neontetra kvar som har en fläck, och jag ska försöka ta bort den så fort jag kan, men de är INTE lätt att få tag rätt fisk i ett stort växtakvarium. Särskilt inte när fläcken bara syns på ena sidan.

De andra fiskarna ser än så länge friska ut.  

Tyckte inte riktigt det i länken stämde in på mina heller. Hittar inget som stämmer alls och 3 väldigt olika symtom på olika fiskarter. Knepigt :(

[Jens]
0

Tråkigt. Jag lider verkligen med er som råkar ut för sådana tråkiga missöden. Hoppas verkligen att jag slipper det.

[Udoon]
0

Har också haft en neon som fick som en vit plutt vid munnen, likt det du beskriver.  Blev aldrig av med den, dock hindrade inte det hen att äta, och hen blev ca 6 år gammal. En del fiskar får ju som godartade tumörer, kan det vara något sånt?  Min dåvarande svärmors glada änkan hade bulor och vårtor lite varstans, men levde pigga liv i många år ändå.

Annkina1
0

Jag hoppades lite på det, men när en till fick det så avlivades dom.

Kanske dags att försöka behandla för svamp ändå. 

Vilken är den bästa medicinen mot det?

mimåne
0

Jag tycker att det låter som munsvamp som du först fick tips om. Så vitt jag vet så kan det även bli vita bomullsliknande fläckar på kroppen också och sjukdomen sprider sig snabbt. Kan förklara varför det drabbat flera av dina fiskar nu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus