Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1236 ggr
[Sofiesen]
0

Akut hjälp slöjstjärt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! Kom hem på rasten och hittade min älskade lilla slöjstjärt Doris såhär!! Igårkväll var allt jättebra. Det som gjordes igår var ett vattenbyte av 1/3 av vattnet. Köpte tre nya guppys samt några växter. När jag tittar på henne verkar hon inte må dåligt… Hon simmar omkring glatt hela tiden, städar botten som vanligt och har aptit. Blir ändå orolig.. Någon som vet vad detta är?

Fjordell
0

Har du möjlighet att ta en bättre bild? Det är omöjligt att avgöra utifrån den bilden då den är suddig :/ 

Ett tips, ge henne mat och passa på att fota när hon står stilla och tuggar!

[Sofiesen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Fjordell
0

Det ser lite ut som att fjällen lossnat?

Sara97
0

Ibland kan guppys vara lite avundsjuka på slöjjisar för att de har så fina långa fenor och då kan guppyhanar naffsa på den. Detta hände mig när jag köpte guppys och hade de med mina slöjjisar. Jag ser inte så bra på bilden, men det kan ha varit så att någon Guppy har naffsat också har det kommit svamp (?) (det vita). Dock vet jag inte om svamp bildas så snabbt om hon såg helt fin ut igår kväll.. Jag vet att det är skitsvårt att få bra bilder på fiskar, men försök att ta en ny bild och funkar det inte kanske du kan beskriva hur hon ser ut….

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Fjordell
2

Jag misstänker att hon har fastnat någonstans och därmed tappat en del av fjällen, det har hänt bland mina slöjstjärtar också (har haft i stora skifferplattor i karet, och en av slöjorna fastnade mellan glasrutan och en skifferplatta och blev av med lite fjäll). Mitt tips är att kolla så att det inte finns någon inredning hon kan fastna eller göra sig illa på, och vara extra noga med vattenbyten så att inga bakterier får fäste. Nya fjäll kommer att växa ut om några veckor. :)

Har hon några slöjkompisar? Vilka andra arter har du med henne, och hur stort är karet? Det kan även vara så att hon blivit jagad av någon. Det är exempelvis väldigt vanligt att könsmogna slöjstjärtshanar jagar runt honorna ganska häftigt emellanåt.

[Sofiesen]
5

Väääldigt sent svar, men om någon söker svar på liknande så kan jag informera hur det gått.. Hon hade definitivt skavt emot något i akvariet, hon bor som ensam slöjstjärt tillsammans med guppys, platys och Mollys samt några tetror. Innan detta så hade jag en Guppy som var på å naggar hela tiden som jag tyvärr avlivade då slöjstjärten till sist bara var under pumpen helt utmattad, men med den andra fisken borta så vart hon bättre. Nu när det var skavt så höll jag koll flera gånger om dagen och hon läkte jättefint, på fem dagar syntes inget och inga komplikationer uppkom så det var jätte skönt.

Fjordell
0

Men vad skönt att höra! :)