Rom
Fel ställe kanske, flytta i så fall.
Mina skalarer lägger rom ofta. I em var det dags igen. De valde filtret. Men innan de ens var klara kom Ancistrus o åt upp allt. De blev väldigt oroliga eftersom de alltså inte vara klara med romläggning innan han tog allt. De jagar bort alla andra fiskar inför denna procedur, men malarna vågar dom sej inte på.
Han brukar ta rommen, men inte så snabbt. Det kan gå 1-3 dar annars.
Nu ser jag att de fortsätter på ett brett blad. Antagligen kommer malen åter o tar allt. Jag tycker synd om dem, de hindras i sin naturliga ordning. Ifs är mat malens naturliga ordning oxå. Men han får annan mat och är inte alls svältfödd.
Jag har insett att dessa 2 fiskarter inte passar ihop om man vill ha yngel. Men jag vill helst inte ta bort malen.
Jag undrar, hur stor chans är det att skalarerna skulle få fram yngel om det inte finns en Ancistrus i karet? Bryr dom sej om detta ständiga misslyckande? skadar det dem?
Tack om nån vill ha lite synpunkter, inga pekpinnar tack!
Hej SonjaG!
Vad roligt med ett lekpar som lägger rom! Gratulerar till det :)
Det jag hört är att många skalare idag har bortavlade föräldrainstinkter och inte förmår sig att ta hand om den. Det verkar vara vanligt att de äter upp rommen. Men innan du har prövat så vet man ju inte, dina fiskar kanske är av det rätta virket och av en seriös odlare?
Att de förlorat rom tidigare bryr de sig knappast om när de har ny rom.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ok, jag förstår.
Men de har aldrig fått chansen, nån annan äter genast upp rommen.
Så jag vet inte hur duktiga dom är. Jag tror inte att dom själva nånsin ätit upp rommen, det sköter malen om.
Men dom är jätteduktiga och det blir mycket rom. De lägger rom ung 1 gg pr månad. Men tyvärr är busen där och tar allt nästan omgående.
Jag tror inte det finns nån lösning på problemet förutom att ta bort malen.
Vad jag undrade är om detta ständiga romläggande utan resultat kan skada dem.
Jag fick veta att Ancistrus inte tar varken rom eller yngel. Det är ju väldigt fel. De tar både rom och yngel om de kommer åt dem. Det var våldsamma slagsmål mellan mina ap agazissi och de båda ancistrusarna jag hade när det var lek på gång. Jag gav bort mina malar för jag ville hellre satsa på apistogramma. Det kommer nog inte bli något av rommen om du har malen kvar tyvärr.
Nej, så tror jag oxå. Men jag vill helst inte det, jag gillar den där svarta typen bortsett från detta!😉
Men sen kan jag fundera på om jag verkligen vill ha 172 skalaryngel i månaden. Det är nog inte så kul. Bara skalarerna inte far illa av detta.
Jo dom tar viss rom, jag har själv stått o tittat på, så där har dom fel dom som sa det.
Skalarerna blev väldigt oroliga efter att malen ätit upp rommen, mycket mer än vid tidigare gånger när de blivit av med all rom. Kanske för att de inte vara klara.
Och strax efteråt la de mer rom på ett brett blad som de snabbputsat innan. Ganska mycket och de vaktar väldigt fint. Rommen är kvar även i kväll och det vaktas för fullt.
Att de förlorat rom tidigare bryr de sig knappast om när de har ny rom :)
Det är alltså samma omgång! Honan var inte färdig. Hon hade mer rom kvar efter att malen avbrutit proceduren. Hon fortsatte sen med att lägga resten på ett blad senare på kvällen.
Ja nej jag menade inte så :) Syftade på din fråga, du undrade om "detta ständiga romläggande utan resultat kan skada dem" och det var på det jag svarade "Att de förlorat rom tidigare bryr de sig knappast om när de har ny rom :)" Alltså Nej :)
Ok, då förstår jag. Skönt då om det är så. Jag tycker det vore otrevligt om honan skulle ta skada av det. Tack att du förklarade.