Råd om sjuk fisk!
Vi upptäckte att en av våra Platy blivit väldigt smal och efter någon dag så såg vi att hon simma och stötte på växter och rot medvetet. Ibland gömmer hon sig bland växterna och ibland blir hon bort stöt, och ibland är hon alldeles normal och aktiv i akvariet förutom att hon är suuper smal.
Så med rådfrågning av djurbutiken och många googlingar runt de så kom vi fram till att medicinera mot mask.
Läste på internet att fiskar som blivit påtagligt smala ska man helst ta bort för de blivit så sjuka. Men det är ingen sida jag har kollat om det är att lita på.
Men jag står inte för att behålla fisken om den mår för dåligt. Vill inte att de ska lida.
Men vad tror ni? någon mer erfarenheter? ska man avvakta och se om medicineringen fungerar och den återupprättar sig eller vad skulle ni ha gjort?
Medicinera i går.
En sak är viktig. Att man inte medicinerar mot fel sak eller om man inte vet. För det orsakar då onödig stress i så fall… Men jag vet inte, det låter inte så bra..ett kort kanske hjälper? Kan du lägga upp en bild? Ser det ut som hon gnuggar/kliar sig mot växterna eller inredningen?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
låter def som ngn form av parasit, behandla det och ge fisken en chans tyvker jag =)
Ja vi har givetvis kontaktat en kunnig person som kan området i butiken vi köpt fiskarna som rekommendera medicineringen, och tror verkligen på deras teori om vilken behandling som behövdes. Men läste efteråt genom mina googlingar om symtomen på ett ställe att man skulle ta bort just den sjuka fisken och medicinera. Men som sagt, jag vill kolla med er som har erfarenheter av liknande om man bör ta bort fisken, eller om någon har erfarenheter av tillfriskning från ett liknande tillstånd.
Ja ska absolut ge henne en chans, hon är en trevlig fisk.=)
Hur ser hennes fenor ut, ligger de mot kroppen? Är stjärtfenan smalare (mindre "utspretande") än hos dina andra Platy? Simmar hon lite uppåtlutat istället för plant när hon ska rakt fram? Lite som den på den suddiga bilden jag bifogar?
Det kan mycket väl vara en parasit (gissningsvis då inälvsmask)
En annan sak som jag funderar på är hennes ålder ? Har du någon koll på ungefär hur gammal hon kan vara ? Att jag frågar beror på att jag har ofta sett detta fenomen hos mina gamla guppysar (har inga Platy, så jag kan inte jämföra där), guppysar jag vet är gamla. De magrar ofta av (framförallt honorna) när det är dags för dem helt enkelt, men de ligger ofta på botten också, de simmar inte så aktivt längre. Bara en tanke.
Okej, ska läsa om torpedsjukan.
Hon ser ut som på bilden. de är inte lika utspretade som de andra platysarna. Hon simmar väl rätt normalt, ska studera henne sen.
Hon är inköpt för några månaders sedan, så gissar att de inte är så gamla ändå.
#8 Jag har köpt från butik, mina första köptes för 10 år sedan och dem blir mellan 2 - 3 år, avkommorna har fått fler avkommor som just nu håller att få fler m.m. Så mina är ganska lyckade då dem flesta är stora och kraftiga (vilket jag tror är bra?)
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Jag förstår Hells Angel. Jag har fått småttingar, den friska honan ska snart få igen.
Ganska gammal om den är köptes in från butik för några månaders sedan? Hur gammal har du erfarenheter av att en fisk är i djurbutikerna? förstår ju att de är vuxna och könsmogna då de ständigt få yngel. =)
Är det sant!? Vad tråkigt. Vad ska man köpa för akvariefisk som klarar sig? men som är relativt lätt sköt då man är relativt ny i området. Vill inte köpa djur som är så sönder avlad.
Sen undrar jag, vi har 4 små platyn som är födda i omgångar i vårat akvarium som har klarat sig, hur gammal kan de bli på ett ungefär? De är ju små än. men tycker att den största börjar få ny form på fena på magen, så funderar på om det är en hane som börjar bli könsmogen.
De som föds hemma hos en själv brukar leva betydligt längre.
Tyvärr är det sant. Det finns massvis med olika arter att köpa som är tåliga. Levandefödare är i regel bra att undvika om man vill ha en tålig fisk.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#10 Hells Angel skrev att dom blir mellan 2-3 år men hon menar säkert dom blev mellan 2-3 år. Hon skrev inte att dom är 2-3 år nu. :)
(Jag menar inget illa jag försöker bara få det att låta så man förstår, om du missförstod.) Hoppas du förstod vad jag menade. 😉
Djurälskaren 
Haha, ja kanske det var så det menades☝️
Vilken tur vi har någon här som tänker! 🙂
Efter medicineringen är hon smal än och de kommer ibland ut vita trådar i nr 2..Så hoppas hon får ut det nu. Men smal fortfarande. Malen är stressad antagligen, är lite ljusare fläckvis, så har hon aldrig varit förut. =(
Vad medicinerade du med och för?
Mask, kommer inteihåg vad de kallades, Dactymor. Råd av butiken vi köpte fiskarna.
Vi tog bort henne igår, hon såg hemsk ut igår. =( Kändes inge bra alls.
Vet inte hur vi ska göra med de andra nu. vi får fundera och prata med zoobutiken.
Visar de några sjukdomssymtom?
Nej, men det är en vuxen hona och en vuxen hanne och en ung hane som precis blivit könsmogen, och tre unga som inte blivit mogen än.
Plus att malen verkar stressad pga medicineringen, den är blek och blek fläckig.
Man ska ju inte ha blandat, man ska väl ha antingen "en hane och flera honor" eller bara hanar!?
Då verkar det som att du har två alternativ just nu.
1. Fortsätta behandlingen tills den är slut.
2. Avsluta behandlingen och avvakta.
Det kan vara bra att fortsätta behandlingen för att få bort ev smittor i akvariet men verkar ingen av de andra fiskarna drabbade och malen mår dåligt p.g.a medicinen så kan det vara värt att avsluta behandlingen redan nu.