Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 9730 ggr
Draken
0

Rovfisk's akvarium. #2

Min gamla tråd börjar bli lite lång, så jag startar en ny som jag fortsätter att skriva i ;)

Jag kommer att stänga ner den gamla så fort den här är klar att postas ;)

Länk till den gamla tråden: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5318b6f28e0e742ae7001a7c-rovfisks-akvarium

Jag har ganska många akvarium igång just nu, av varierande storlekar. Det största är på 720 liter, där går det lite blandat, ciklider och lite udda fiskar. Samt två Koi (som inte har något där att göra, men de skulle knackas, så då tog jag hit dem)

Nästa i storlek är 275'an. Där har jag ciklider (skall flyttas till stora längre fram) Asiatisk klätterfisk och två Channor

Sen har jag akvariumet på 240 liter, där bor just nu en grupp Golden och ett par rödzebra (Malawi) Antigen kommer jag att fylla på med mer Malawi eller så säljer jag dem och gör om det till sällskapsakvarium. Har inte bestämt mig än ;)

Sen har jag Hörnakvariet på 225 liter. Där går scalarena, Indisk/afrikanska glasmalar och en Eldstjärt, förutom malarna.

I 112'an har jag endlers-/ vildguppy endast. Där går även några äppelsnäckor och posthorn, samt bäbisancistrusar. Jag har börjat odla växter i det här akvariumet, och jag hoppas det skall ta sig, så det blir riktigt snyggt med tiden :)

Det minsta jag har just nu är på 100 liter, och där går  lite blandat sällskapsfisk. Samt massa växter, även här skall jag försöka mig på växtodling ;)

Jag gillar att knäppa kort och mixtra med olika inställningar på kameran, så jag tänkte lägga upp bilder och visa upp hur akvariumen ser ut, om jag bygger om eller lägger till något, samt om det händer något spännande i nåt av dem.

Mycket nöje :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte syrerör till hörnan igår. Det är ett syrerör med ledbelysning som man kan välja vilken färh man vill ha på ljuset. Tyckte det blev så bra, så jag köpte likadant, som jag skall installera i 720 litern under dagen :)

Ursäkta den dåliga bildkvaliteen. har knöäppt med mobilen och jag har ingen bra kamera på den. Skall knäppa bättre med systemkameran, m,en det får bli ikväll ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

det blir nog inga påfåglar för mig, inte nu i alla fall, har ju 6 papegojor o hämtar ett par guldsöm, det räcker gott o väl,har ju två elaka scalarer oxå haha

Draken
0

Pågåglar kan du lika gärna ta sedan ;) jag väntar med spänning på mina 4 pappisar, de borde komma på Onsdag, om det inte blir något tjall med leveransen ;) Skall fråga min handlare opm han kan få tag på en större Guldsömshanne åt mig, så min hona får en partner.

Idag har jag beställt ett Fx-6 ytterfilter, hoppas et kommer innan helgen :D När det är hämtat skall jag "lyfta" akvariumet och ställa upp det på reglar, så jag får lite mer höjd under så filtret kan stå där :) Samtidigt skall jag bygga in aluställningen i Ekpanel :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

trevigt trevligt, här är det oxå full rulle! på tordag tömmer jg kuben o på fredag 375 o på kvällen åker dessa karen ut o 560 o 720 in =)))

nästa vecka blir en barnledig vecka o dekoration o start av dessa karen, ska bli så himla roligt!

Draken
0

Spännande :D Tur att jag har en kompis som är lika tokig som mig.

Jag kommer att lägga upp bilder och berättelser hur det hela fortskrider för mig när jag får min pump. Det är bara en nackdel, jag jobbar helgen, men fördelen är, om filtret kommer på Fredag som jag hoppas, så kan jag påbörja på Lördag eftermiddag. jag jobbar nämligen 7-16 på Lördag och på Söndag jobbar jag 14.30-22. Så även om jag påbörjar och gör klart på lördag kväll, så kan jag ända sova en stund på Söndag. För jag misstänker att det lär ta några timmar ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

haha ja fy det är så svårt att sluta när man väl börjat!

men hade du inte ett fx6 redan? ska du ha 2 till 720 eller skaffade du aldrig ett, jag kommer inte ihåg?

Draken
1

Jag kopplade in en Fx-5 för att prova hur den funkade, om jag var nöjd skulle jag få köpa lös den av han som hade den för 2500. Jag blev jätteglad, och eftersom jag var nöjd så ville jag köpa den.

Jag pratade med killen (som dessutom är skyldig mig pengar, 1000kr, sedan tidigare) och sa att jag ville köpa den, och frågade om vi inte kunde dra av det han var skyldig mig. Men då visade det sig att han i sin tur hade köpt den på avbetalning, ( vilket han inte hade talat om för mig)  men inte kunnat betala, så säljaren ville antigen ha pengarna eller pumpen tillbaka. Killen jag lånade den av, var desperat och måste ha pengarna för pumpen

Min make tyckte att jag skulle backa ur den affären och kolla efter en helt ny Fx-6'a istället, han hade hittat en på Cyberzoo till ett mycket bra pris. Så jag gjorde det, jag vill inte blandas in i någon annans ekonomiska trassel, det får de lösa själva.

Fx-6'an maken hade hittat (ny i förpackning komplett med filtermaterial och 1 kg. keramiska ringar på köpet) kostade 2499 kr. med fri frakt :D

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/ytterfilter/fluval/ytterfilter-fluval-fx-6.html

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

ah ok ok, ja samma deal jag köpte! jag är hur nöjd som helst, hoppas bara det räcker med en när man har stora fiskar!

Draken
1

Vad bra att du har testat det och vet att det fungerar som det skall :D Nu ser jag ännu mer fram emot att det skall komma :D

Det borde räcka, även när fiskarna är fullvuxna 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MsSofieG
0

Följer :)

[Tinitusan]
1

ja, jag har nog en tendens att överfiltrera haha

Draken
1

#10 Vad roligt :D

#11 samma här ;) Hellre överfiltrera än att det skall bli allt på tok ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Idag kom mitt ytterfilter med DHL, så efter maten skall jag börja med akvariumet :)

Maken håller på, i skrivande stund, och kapar till reglarna som akvariet skall stå på sedan :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Lite byggmaterial och annat smått och gott ;)

Påsen från DK innehåller en massa nya växter samt två kraftiga syrestenar, eftersom jag måste tömma akvariumet när jag lyfter, så fiskarna får bo fördelade i 2 55 liters plastbaljor nån eller några timmar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
5

Fortfarande lite dimmigt kring 20.00 på kvällen, men jag hyswer gott hopp om att det skall bli klristallklart så småningom :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu har jag två överlyckliga döttrar (6 och 7 år). De har äntligen fått ett "eget" akvarium. Har flyttat cikliderna och fixat till så de kan ha "slöjrumpor" i 275 litern :)  Behövde bara göra ett ca. 40% vattenbyte och bytte ut innerfiltret mot ett ytterfilter som var väl ingått. Tog bort två större rötter för att lämna fria simytor och släppte ner 3 försökskaniner i karet. Jag valde dem, så flickorna inte blir ledsen om de mot förmodan skulle stryka med.

Kollade vattenvärdena och de ser toppenbra ut. Jag har iofs. inte haft något problem med balansen i det karet, men eftersom jag gjorde ett såpass stort vattenbyte, så kollade jag för säkerhets skull :)

Lägger upp bilder när akvariumet har klarnat upp, nu råder endast Londondimma i det ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

275'an har klarnat upp nästan helt nu, men tyvärr hade en packning på ytterfiltret gått, så de får klara sig med ett innerfilter tills imorron, när jag får ett TetraTec yteterfilter som en kompis har stående. Vill gärna ha bra rening i det akvariumet, eftersom de är lite grisiga, slöjstjärtarna ;)

har inte klarnat riktigt än, men jag är ganska nöjd med resultatet :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu är hörnan klar, och jag tror det blev bra ;) Det är rena rama djungeln där nu, och i fiskväg är det Indisk och Afrikansk glasmal, Cloenpleco, Palettciklider, Pärlemorgurami, Eldstjärt och praktbarb.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

men var har du gjort av dina scalarer?

sauk1
0

#20 Hörde jag djungel!? Bilder på det klara karet tack! 😃

Draken
2

#21 de simmar runt i 720 litern och verkar trivas jättebra med det :D

#22 Följer här nedan ;)

Helbild

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Vänster sida

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Mitten

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Höger sida

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

ah där ser man vad bra, ja det borde ju fungera fint? jag önskar jag kunde lägga i alla mina scalarer i 720 oxå o öppna upp hörnan för ngt annat roligt ;p

Draken
0

Scalarena har blivit så stora, så jag kände att det var lika bra att flytta dem, innan de börjar bråka om revir och plats ;) Jag har numera 3 par nämligen ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Det här såg ju intressant ut! Jag vill veta mer om vad som bor där i :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

ja jag funderar på om inte min stora är en hona o den tuffe som bara funkar med just den store är en hane, såg dem nämligen putsa på ett blad i karet häromdagen, annars funkar ju mitt par rätt bra med de andra 4 så de går nu alla i hörnan som sagt, får se om jag vågar mig på att flytta över dem en dag sen o prova, men det får vara när jag har gott om tida att jaga runt o flytta tillbaka dem igen i så fall haha

Lilolizeit
0

Vilken fin djungel det blev. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
0

#29 Vad som bor häri just nu är

*Palettciklid 1+2

*Praktbarb (slöj)  2+5

*Indisk glasmal X5

*Afrikansk glasmal X8

*Pärlemorgurami 1+1

*Clownpleco 2+4

*Ancistrus 2+0

Det skall fyllas på med lite mer, men har inte bestämt vad som skallö fyllas på ;)

#30 Mina blev jätteglada när d fick så stora simytor :) Nu är det inget tjafs överhuvudtaget med nån utav dem :D

#31 tack. Jo jag är rätt nöjd själv (för en gångs skull ;) )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

jasså? hmm det var intressant, kanske skulle prova att flytta dem alla en dag, då skulle jag ju öppna upp ett helt kar för ngt annat =)

och karen är ju jättefina så klart!!

Draken
0

Jag tror att det fungerar bättre om man flyttar alla samtidigt, istället för att hålla på med att flutta ett par tre stycken per dag, eller varannan dag.

Jag har dessutom sett till att stora karet är väl bakanserad innan jag flyttade dem, annars så hade belastningen kunnat bli för kraftig. men eftersom det var väl igångkörd och vattnet har bra balans, så beslöt jag att flytta alla samtidigt, och det gick jättebra.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Vi har haft akvarieträff här uppe idag, och jag fick hem en hel del bra saker. Nytt blod som (förhoppningsvis) skall blanda sig med mina vildguppy som jag har sedan tidigare. Jafg har ju ett akvarium på 112 liter som jag har Vildguppy i, en "ren" stam med vildguppy, och idag fick jag ett gäng till, också de "rena", 2 stammar, så nu har jag 3 olika stammar. Jag hoppas på så vis att slippa bara inavel ;) Inavel blir det ju i varje fall, men med lite nytt blod, så blir det kanske bättre :)

Fick även ett par "Knife livebearer" ( Alfaro Culturatus). En levandefödare, som är i släkt (långt borta) med knivfisken, den blir bara 6-8 cm. Detta paret går ensam i snäckakvariumet på 40 liter just nu, och där tänkte jag de skulle få fortsätta att vistas, enliogt killen jag köpte dem av, så kan de mycket väl vara i 40 liter om jag inte släpper ner så mycket mer fisk (blir eventuellt ett mindre stim med Galaxyrasbora som bara blir några cm.) Det kommer att funka fin sa han jag köpte dem av :)

Har även fått hem 5 stycken jätteposthorn (Marisa cornuarietis) från Norge. De är jättefina, gula med bruna tvärgpende ränder :) Dessa är bara små än så länge, men de blir ungefär lika stora som äpplena. Världens bästa städare enligt de som har dem :)

Ja just ja, 3 stycken Helenasnäcka (Anentome helena). De skall få städa i hörnan, där jag inte har andra sniglar än skräpsnäckor, och de får de gärna tugga i sig ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

marta01
0

Helena snäckor är jätte bra på att äta oönskade snäckor :)

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Draken
0

Jo, jag hoppas på att de skall rensa lite i hörnan :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

rovfisk, tänk på att jätteposthorn äter växter!

Draken
0

Jo, det vet jag, men tack ändå :)

Jag har billiga växter i det karet, levandefödarna jag har där kan ocksåäta växter, så jag köpte massa växter för lite och ingenting på våran träff, sedan får jag sätta nytt (om det behövs) i det karet när jag ansar i de andra karen, vilket jag gör regelbundet :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

vad bra, sen tror jag det hänger på om man tillhandahåller tillräckligt med mat precis som med malawisarna, har de mat att äta ger de sig inte på växterna helt enkelt =)

Draken
0

Då går tydligen mina malavisar bra med mat då :) De ger fullständigt rackarn i växterna, och då har jag faktiskt en del växter i det karet där de går :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Har, efter mångt och mycket, kommit fram till att jag måste avveckla mitt stora akvarium (720 liter) pga. både platsbrist och tidsbrist. Det har suttit långt inne, men tillslut har jag insett fakta.

De flesta fiskarna är sålda, men det är några kvar. Har sagt till hon som skall köpa karet att jag säljer inte iväg det, innan alla fiskar är sålda. Vissa kan jag flytta om till mina övriga akvarium (som blir kvar) men ganska många kan jag inte ha i de mindre karen, tyvärr.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Vad tråkigt. Kan du inte behålla dina fina rovfiskar nu heller då?

Draken
0

Nej, tyvärr det kan jag inte. men de är sålda till väl valda personer;) har en kompis som också håller på med rovisar, och hon har tagit dem, så jag vet att de får de absolut bästa förutsättningarmna, så också med Papegojjorna, de kommer också till ett stort akvarium med andra lämpliga fiskar och de bästa förutsättningar ;)

Jag kommer att behålla  den blå scalaren. De andra följer med akvariumet. Hon som skall köpa det skall ha sydamerikaner, och kunde mycket väl tänka sig att ta scalarena :)

Jag kommer att försöka få tag på ett par tre blå till, annars så blir det ett par svarta och ett par vita småscalarer.  Hörnan är tillräckligt hög (56cm och 225 liter) för att kunna ha scalarer i det utan att de får krokiga fenor :)

De jag har i stora akvariumet är fullvuxna, så jag varken kan eller vill flytta dem till ett mindre akvarium.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Då kan du iallafall hälsa på dem ibland : )

[Tinitusan]
0

åh så tråkigt att höra, men jag har full förtåelse för att du har fullt upp med jobb o din stora fina familj!

synd du bor långt bort annars hade jag tagit dina papegojor(om du inte redan hittat hem så klart) du vet ju hur jag älskar dem =)

[Jens]
0

Så tråkigt men man måste ju ha tid för sina intresse och känner man att man inte har den tiden så är det bäst att ge det till någon annan även om det känns svårt.

Draken
0

#45 Ja, det kan jag :)

#46 Papegojorna är redan sålda, gänget blir visserligen splittrad, men de går 4 och 4 i varje fall :)

#47 Jo, det var så jag kände också. Jag har ju alla de andra karen kvar, men där får jag hjälp av de äldre barnen att fixa , om jag inte hinner. De vågar sig inte på det stora, de är lite halvrädda för fiskarna ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Men rovfiskar var ju din inriktning och det bästa du vet med akvarium? :o Fanns det ingen tanke på att sälja de små karen och bara ha det stora istället?

Draken
1

Jo, rovfiskar är mina favoriter, men akvariumet är det som tar mest plats och mest tid, tyvärr.

Även om jag säljer de små och behåller det stora, så blir det ju fortfarande problem med platsen. Har inte möjligheter att flytta det heller, har inte väggplats tillräckligt stor för det .

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
2

Ojdå. Starkt gjort av dig hur som helst. Det är inte lätt att göra sig av med sin hobby.

Draken
1

#51 tack :) Det satt väldigt långt inne, och jag har försökt hitta på en bättre lösning, men det finns bara inte. Jag började fundera på detta redan i somras, och jag har ältat det fram och tillbaka och vänt ut och in på möjligheterna att behålla det, men tyvärr så går det inte.

Nu när jag dessutom har fått heltidstjänst på min arbetsplats, så får jag ännu mindre tid över. Och det är egentligen bara jag som ens vågar stoppa ner handen i akvariumet, dels så är de äldre ungarna rädda för att bli bitna (vilket de kan bli i det akvariumet och dels är de livrädda för att göra något fel så jag blir vansinnig ;) Jag har varit mycket strikt och bestämt om hur det karet skall skötas, dels har jag lagt ner mycket tid och pengar på det, och dels så är vissa av fiskarna känsliga mot en sånn enkel sak som för kraftig temperaturändring vid vattenbyte.( jag har använt digital termometer på kranvattnet när jag har gjort vattenbyte ;) )

Dessutom så kan det vara lite besvärligt med matningen, eftersom många av de fiskar som finns i akvariumet hoppar efter maten och handen vid matning, det har hänt att fiskar har hoppat ur, och den risken vägrar ungarna att ta. Och det kan jag inte lägga dom i fatet, eftersom det är mitt ansvar och de vet att skulle någon av rovisarna hoppa ur, så vågar inte de plocka upp dem igen och är inte jag hemma så finns risken att de blir liggande på golvet och stryker med på kuppen. Det ansvaret vill/vågar de inte ta.

Jag gör egentligen inte av med min hobby, jag har ju kvar de andra akvariumen. Skillnaden där är att ungarna hjälper gärna till med de karen, och småflickorna sköter (med lite stöd och övervakning av Molam och mig) sitt akvarium själv :) De skall få göra vattenbyte i det karet imorron, och det ser de verkligen fram emot :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

har bytt bottensubstrat och flyttat snäckakvariet idag, jag tycker det blev ganska bra :)

Bild1 Hela akvariumet (40 liter)

Bild2 Jätteposthorn

Bild3 Alfaros knivfisk ( Alfaro Culturatus)

Bild4 Lite smått och gott ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Åh vilken intressant knivfisk! Berätta mer!

Draken
0

Det äer en liten variant av knivfisk. Den blir bara 8-10cm. Det är en levandefödare som skall gå i par. De är allätare, och kan vara besvärliga att få att föröka sig i akvarium.

med rätt förhållanden, så kan de få rätt så stora kullar, och de är yngelvårdare. Ganska revirhävdande, och vill gärna ha stora simyter, men samtidigt vill de ha gömställen. Surt till basisk vatten med en temperatur på kring 26-28 grader.

Lite info så har på rak arm, håller på med en artbeskrivning av dem just nu, men än så länge ligger den bara i kladd. Har inte haft dem själv förut, men vill satsa mer på dem, håller just nu på att samla så mycket info som jag kan, utöver basinformationen ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Kul! Den var väldigt vacker.

Draken
0

Tack mimåne :) Det är bara hanen som har färg. Honan kan skimra i blågrönt, men är oftast helt färglös.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Idag har jag äntligen fått mina Trap-door. Som jag har längtat 🙂

Fick även en hel påse med vattenpest på köpet ;) Den skall placeras ut i olika akvarium.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Trap-door?

Draken
0

Trap-door är en snäcka :) Japanese trapdoorsnail (Viviparus malleatus) 

Bilden är tagen av min kompis som har föräldrarna till mina småttingar :)

===

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Åh! Berätta mer! 😃

Sarah E
0

Av namnet att döma låter det som ett riktigt läskigt rovdjur. Vill gärna höra berättas mer om denna snäcka!

[Jens]
0

Intressant! Berätta mer om snäckan :)

Draken
0

Skall se om jag kan knåpa ihop lite information om snäckan. Skall även prata med kompisen om hon har fler bilder, mina är så små än, så det kan vara svårt att se vad det skall föreställa om jag knäpper kort på dem ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
1

Vad jag kan förstå så är de ruskigt bra städare i akvariet men jag blev lite förvånad över att denna snäcka inte är förbjuden eftersom det står att de kan överleva nordisk vinter.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=1075+1077&pcatid=1077

Sarah E
0

Cool!

Draken
1

Jo, de 'är ruskigt bra städare, och min förvåning var också stor när jag inte hittade något förbud mot dem. Här kan man börja  bli orolig om de kommer ut i våran svenska natur. Inte nog med att de går i dvala och KAN övervintra, så sägs det (sedan gammal av kineserna) att den för med sig farsoter och pest bl.a. Kineserna kallar/kallade den förövrig " Chinese mysterysnail"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag skulle jätte gärna vilja se fler bilder på snäckan :) Lät väldigt intressant!

Draken
0

Ska se om jag kan få till lite mer bilder på dem. Mina är som sagt jättesmå, men kompisen har vuxna, hon kanske kan knäppa lite mer kort på sina :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Dags att dra upp ärmarna och fixa iordning hörnan. det kommer nytt idag, lite av varje ;) Tur att det redan är fisksoppa i det akvariumet, fast det inte är så många fiskar :p

En kompis skall avveckla sitt sällskapsakvarium och byta inriktning, så de frågade om jag ville ta sällskapsfiskarna av dem, och det ville jag :D

Skall även plantera om hjättesvärdplantan från 720 litern till hörnan.

Jag sa till redan innan hon som skall ha karet bestämde sig, att jättesvärdplantan och skeppet följer inte med, så det vet hon om :)

När det är klart med detta, DÅ skall jag knäppa kort och lämna mitt bidrag till fototävlingen ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Och det bidraget blev kanon Rovfisk! :)

Draken
1

Tack Mimåne :)

Bildbombar lite här då, 5 akvarium vattemnbytt och fixat med inredning :) Bild på hörnan kommer däremot inte här just nu, eftersom den redan ligger i tävlingstråden ;)

720 litern

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

275 litern

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

112 litern

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

100 litern

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu är Alfaron flyttat från snäckakvariumet till 100 litern. Funderar på vad jag kan fylla upp snäckakvariumet med, antigen blir det en ensam Kampfiskhanne eller så blir det ett gäng räkor eller små tetror eller rasboror :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Blir lite bildbombning här då ;)

Alfaros knivfisk )Alfaro cultratus) hane och hona.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Bäbisar

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

frukt ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Jätteposthorn (Marisa cornuarietis)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Grejade med 100 litern igår, flyttade akvariumet till ställningen,  gjorde ett svalare vattenbyte på ca 70% höjde vattennivån något …..och detta var vad jag hittade imorse .

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Har du gjort något speciellt med dina akvarium eller har du bara bytt kamera? De ser så fina och fräscha ut i färgen att jag funderar om du bytt lysrör kanske?

Är det krossade äggskal snäckorna mumsar på? :)

Draken
0

Jo, jag har bytt lysrör i alla akvarium. Ville ha ett "klarare" ljus :) Vad kul att det märks så tydligt  🙂 Jag är själv väldigt nöjd med ljuset nu 😃

Jo, de mumsar krossade äggskal med god aptit ;) Trodde aldrig att snäckor var så snabba, det var nästan så jag funderade på om de hade fått inbyggd turbo när jag satte ner fatet med äggskalet 😂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Jätteposthorn! Så häftigt! Det skulle jag vilja ha och även den dära japanska snäckan =)

mimåne
0

Nämen där ser man. Vilket lysrör har du bytt till? Det såg väldigt klart och fint ut!

När jag matar mina äppelsnäckor med äggskal så rör de aldrig det.. Jag har funderat på det där med äggskal åt äppelsnäckor också.. De är inte kapabla till att äta levande växter men äggskal kan de äta? Hur går det ihop? 🤔

Draken
0

#84 Jo, jätteposthornen är häftiga. Mina är noh inte riktigt köänsmogna än, men det lär väl komma snäcklingar när de blir det ;) Kommer nog även att komma Trapdoorbäbisar så småningom, hojta till bara, så kan vi nog säkert lösa det då :)

#85 jag har bytt till Grolux (tror jag de hette) blev riktigt nöjd med ljuset, och det blev växterna också 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Idag har jag fått hem viltfärgade Körsbärsräkor (åtminstone sa kompisen att det var sånna) men jag tycker de ser mest brunaktiga ut jag ;) Söta var de i varje fall ;) Fick dem gratis eftersom det var överbefolkat i hennes akvarium ;)

Har även beställt Austrolebias  nigripinnis  (RK99)  Det är en Killi som är blåsvart, väldigt ovanlig (här uppe i varje fall, finns kanske fler söderöver, det vet jag inte) Har beställt från en privatodlare i Söderhamn (10 mil härifrån) så jag får hem dom, antigen när han skall uppöver eller jag skall neröver. (Absolut senast i slutet på mars när vi skall ha nästa träff :) )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Nu har mina vuxna Trapdoors kommit. Fick dem igår, och de mår bra :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Tittut ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Bäbisarna som skall flytta

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Flickorna har fått två nya slöjrumpor, och de är jättekära i den ena ;) (det är deras mamma också :p ) De skall få ett par tre till också, så småningom.

Här bor de :

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2

Här har vi oscar ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Härt har vi Liza ;) (den röd/vita)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Oscar igen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sara97
0

#91 var hittade du det där fantastiska skeppet?? 😀

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Jag gissar att det är oscar ni har kärat ner er i med tanke på att han fick två bilder och liza bara en! ;)

Draken
1

#95 Skeppet fick jag av min äldsta son i födelsedagspresent när jag fyllde 35 :) De tvådelade går inte att få tag på längre, så det är jag mycket rädd om ;)

#96 Jo, jag har kärat ner mig i oscar, men näst 'äldsta dottern har kärat ner sig i Liza ;) Liza var lite skygg när jag kom med kameran, så hon ville inte vara med på bild. Jag har bara dessa två än så länge, men jag skall köpa 3 till så de kanske inte blir så skygga, de vill ju helst vara fler :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Idag har jag fått hem mina Austrolebias nigripinnis RK99. Hanen har tappat färgen just nu, men bild kommer när han har fått tillbaka den :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Oo det blir spännande!

Draken
0

Nu är RK99'orna inkoppade i akvariumet. Hanen har börjat få tillbaka lite färg och bägge två mår bra :) Skall knäppa lite kort när de har gått in sig en stund :)

Den 29 Mars får jag en grupp med Fundulopanchax sjoestedti (1+2) Det är en avelsgrupp,  det ser jag fram emot :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu så. nu har jag jobbat långhelg och skall inte kliva på fören i morron kväll kl. 21.15, så ikväll tänkte jag försöka få ordning på hörnan. Måste ta bort lite fula växter och göra ett större vattenbyte, samt he i växtgödning, det var ett tag sedan nu ;)

nu får vi bara hoppas att det inte blir massa tok som kommer imellan, så det inte blir av :/

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Tre av fyra nya slöjor som har flyttat in i 240 litern :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
0

Fina!

Draken
0

tack :)

Imorron får jag hem ett till 100 liters akvarium , det står på alu-ben, och det följer med både pump och ljusramp :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2

Fredagskvällen är räddat ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Katastrofområdet som skall göras VB och byta ut en del växter i ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nya invånare. de går just nu i 112-an i karantän :) Blir flyttat till hörnen efter helgen om de fortfarande är pigga och krya :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Du måste ha såååå många skalare nu rovfisk! :)

Draken
0

Nej, jag har ju imnte det. jag har bara 4. Dessa tre och den blå, resten (hade bara vuxna) sålde jag när jag avvecklade stora akvariumet.  ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Hörnan efter vattenbyte, och lite omflyttning av rötter och växter. Fortfarande lite grumligt, men det klarnar väl upp så småningom ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nya akvariumet. 105 liter. Hit skall alla endlers flytta så småningom, skall börja med några stycken idag, så flyttar jag fler eftersom, tills de är flyttade allihopa :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jaha men på så vis. Då förstår jag. Jag kommer ihåg när du hade din kub och en period där så köpte du så många vackra unga skalare till kuben att jag nästan tappade hakan, det kändes som att du hade typ 30stycken +! 😃

Draken
1

jag hade som mest 22 st ;) Men eftersom de blev vuxna, så flyttades de över till 720 litern, och där har de gått tills jag sålde det.

Jag var uinne på att flytta, åtminstone ett av paren, tillbaka till hörnan när jag sålde stora, men hade inte hjärta att göra det. Det skulle bli för mycket minskning i literantal, oavsett om hörnan är 55 hög. Den enda jag sparade var den Blåa, och den är kvar, han skall få några kompisar nu.

Småttingarna går i karantän och skall flyttas över till hörnan till veckan :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Lite dagsfärska kort här då ;)

Mountain Rock (Atyopsis moluccensis)

Blev ett spontanköp av dessa trevliga individer ;) Såg dem på djuraffären och bara ville ha dem. Trodde inte det var samma art, eftersom den ena är jätteröd och den andra är mer guldbrun :) Men det var det tydligen ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Austrolebias nigripinnis RK99

Hanen visar gärna upp sig ….iblamnd, men honan lyckades jag inte få nåt bra kort på.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Indisk glasmal (kryptopterus minor)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Scalare "honey blue" Han spanar efter mat på ytan, som vanligt ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Scalare "Dantum cream red eyes"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Min snygga Guppy (hybrid endlers/vanlig guppy) som är född och uppvuxen här. Han kommer bli stamfar till min egen "hybridstam" Två av damerna han fick (endlers) är redan dräktiga :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

en av mina halvvuxna äpplen

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Två till.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Från sista kullen som min fina gula hona fick innan hon dog, av ålder.

Vill bara säga att alla äpplen jag visar bild på är födda och uppvuxna här. Föräldrarna hade jag innan förbudet kom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

"Pricken" Nykomling i karet :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

#119 Riktig liten läcker hybridkille du har där! Jag har själv påbörjat ett projekt med guppy/endlers-mix så det ska bli kul att se vad det blir av din stam!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sarah E
0

Fin Pricken är!

[Jens]
0

Ohhh vilken fin killi i inlägg #115 så jag googlade lite och såg att den vill gärna vara i låg temperatur så då sket sig mitt intresse för att köpa dem.

Draken
0

#124 Jo jag är också spänt på vad det blir av dem. Den här killen tog jag från min egen odling, och endlerhonorna tog jag från en annan som odlar, s jag kommer starta med en helt "ren" grupp :D Ingen inavel alls från början :D Spännande att se vad det blir av din stam också :) Håll mig/oss gärna underrättade :D

#125 Jo, flickorna älskar den, och hen blev genast döpt till pricken ;)

#126 de går i 26 grader nu och det fungerar bra :) De käkar och trivs bra som det verkar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carronella1
0

#115 Vilken otroligt vacker killi du har. Tycker alla är vackra, men din på bilden är otroligt vacker. 🙂

Djurälskaren Hjärta

Draken
0

Jo den är fin, men jag har en som är ännu finare ;) Fick hem mina sjoestedti igår, och hanen är bara underbar 😍

Måste ut och handla ett akvarium akut, mitt 40 liters läcker, och jag har både nigripinnisen, Mountain rock räkor och snäcklingar i det akvariumet. Så Ut på DK nu och hämta ett på 54 liter.

Bilder kommer.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2

Akut infförskaffning.

56 liters komplett. Skall måla baksida och kortsidor svarta. Måste flytta mina fiskar, räkor och snäckor ikväll från det läckande akvariumet, jag har det jag gör i kväll ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
1

Bättre än Let's dance i alla fall :)

Draken
1

Ja, det håller jag med om ;)

Har silikonat om 40 litern nu, så jag skall starta igång den och flytta tillbaka Nigripinnisen, de är inte lyckliga i det stora, strömma (i deras ögon) akvariumet. Har måsta stänga av filtret så de skall få vila, de tyckte inte alls om att det blev så strömt i karet 😕

Så här ser 56 litern ut i varje fall :) Sjoestedtin skall flytta hit när jag har flyttat tillbaka Nigripinnisen :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Sjoestedti ( Fundulapanchax sjoestedti) Hanen. Lyckades äntligen fånga honom på bild :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Aha så det är sjoestedti! När jag skulle starta upp mitt 63 L akvarium så var det en tanke att ha dessa men det blev inte av. Kanske det blir dom när jag ska avveckla guppygänget.

[Jens]
0

Såg nu att de krävde sin storlek på kar, Killi är inte min styrka förstår jag. 110 L minst för dessa.

Draken
1

jag har köpt dessa av en killiodlare som har hålt på i över 30 år, det står att rekomendationen är 110 liter, men det går alldeles utmärkt att ha dem i akvarium från 54 liter och uppåt :) Mina skall gå i  56 liter, men man kan ju inte ha några andra fiskar med dem isf. Endast snäckor och räkor, och endast en grupp :)

Mindre räkor kan dessutom bli mat om man har otur ;) Snäckorna låter de bli dock :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Är den en årstidsfisk eller lever den lite längre? Väldigt fin är han. Har för mej sen jag läste på om dessa killis att de flesta som lever längre har namn som börjar på A : )

Draken
0

enligt odlaren, så är inte detta en årstidsfisk, däremot är nigripinnisen en årstidsfisk (Austrolebias nigripinnis RK99) så det är nog tvärt om, årstidsfiskarna börjar på A, fast det är ingenting jag har läst in så mycket om ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Mycket möjligt att jag kommer ihåg fel haha. Var ett tag sen jag läste om dem.

Draken
0

har man tur och ger fiskarna rätt förhållanden, så kan de leva längre än ett år :) Tror det kan bero mycket på miljön att de inte är så långlivade, de flesta, ute i det fria, lever i sumphål med i princip stillastående vatten ;)

Föräldrarna till min nigripinnis är inne på sitt tredje år nu, och Sjoestedtihanens pappa är inne på sitt 4'de ;) Mamman levde dock bara 2 år

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Det blir ju en extra sporre till att ta väl hand om dem. För att se hur länge de kan leva. Lite spännande faktiskt. Jag har ju ett nästan tomt 54-liters kar nu och vet inte riktigt vad jag vill göra med det.

Draken
0

Jo, man vill ju att de skall leva så länge som möjligt :)

Om du är intresserad av Killie, så tycker jag du skall försöka. de är inte så svåra som folk vill ha det till, ge dem bara rätt förhållanden, så har du jättefina, livliga fiskar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Jag var inne på dem innan apisto gjorde entre här hemma. Pratade lite i affären om dem med. Rymningsbenägenheten oroade mej lite men i affären sa de att de tom glömt täckglasen över natten men alla fiskar var kvar på morgonen. De brukar ha de vanligaste hemma där. Jag antar att de inte vill ha ottosar i samma kar?

Sarah E
0

Så skönt att du hittade honom ;)

Draken
0

#143 tror inte d stör sig så mycket på ottosar. Jag har räkor och snäckor med mina sjoestedti. Det är oftast mot den egna arten de kan vara lite gramsiga :)

#144 Jo, min "gura" är guld värt. Hade det inte varit för honom, så hade jag aldrig vågat :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Panikvattenbyte igår, tyckte sjoestedtihanen var väldigt loj och låg mest och truyckte under roten. kollade vattnet, Hjälp det hade börjat bildas Nitrit, mycket lite än så länge, men tillräckligt till att han skulle känna av det. ut med 25 liter vatten och i med nytt samt Happystart. Tyvärr förlorade jag i stort sett alla snäckor sopm var i det akvariumet, men om sanningen skall fram, så brydde jag mig inte så väldigt mycket just då, ja , jag är hemsk, jag vet det 😢 men jag ville till varje pris rädda sjoestedtin. Många av snäckorna har dött i nitriten, och resten dog förmodligen av Happy start. Lyckades plocka upp dem eftersom, och har nu lagt dem i en bytta med blött papper, för att se om någon har överlevt. de för isf. gå ner i ett annat akvarium.

Jag har fler snäckor, fördelade i 3 andra akvarium, så jag är inte utan i varje fall. Dessutom har jag klasar som ligger på kläckning.

Har bara en sjoestedtihane, och ett praktexemplar är det tydligen också, enligt många, gruppen kostade dessutom en hel del 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Måste se över inställningarna på min systemkamera, sjoestedtihanen ser ju grön ut på bilden jag visar här, det är han nu inte, han är ju blå.

Här är en bild med de rätta färgerna, dessutom tillsammans med en av tjejerna :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sarah E
0

Gulp! Bra du var med på noterna där!

sauk1
0

Fin bild!

[Jens]
0

De är verkligen finna dessa killis. 😍

Draken
0

#148 Jo jag är mycket tacksam att jag så att han hade förändrats i beteendet, så jag kunde stoppa utvecklingen. nu är nitriten på 0, men han är fortfarande lite loj, men odlaren (som jag har daglig kontakt med) tror att dels kan det bero på att de inte har fått mat på några dagar, och dels kan det ha trängt in kemikalier i vattnet sedan jag målade rutorna. Så jag kommer fortsätta med 10-15 liters vattenbyten dagligen, tills han är helt återställd igen :)

#149 Tack :)

#150 jo de är det, och jag är så fruktansvärt rädda om dem, framförallt hanen, vill absolut inte förlora honom. Både maken och de äldre ungarna fnissar och skakar på huvudet åt mig. de tycker jag fixar och donar och ser till dem som jag skulle se till en bäbis ;) de har nog ganska roligt åt mig :p

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Haha, vad gör man inte för sina fiskar men att du var såå pysslig trodde jag inte. Dock har jag aldrig kommit så långt som att namnge mina fiskar men visst bryr jag mig om dem och vet exakt vem som är vem och hur de beter sig mot andra.

Draken
0

Han är faktiskt inte namngiven (inte än ;) ) Men jag vet att småflickorna gärna vill döpa honom, och jag har sagt att det får de väl ;) De har bara inte kommit överens om ett namn än, det sa jag åt dem, att skulle de få döpa honom, så skulle de vara överens om ett namn, annars blir det bara tandagnisslan ;)

Jo, jag är ganska pysslig av mig i mellan varven, och just den här fisken blev jag störtkär i första gången jag såg honom, när jag var hos odlaren. jag frågade även då om han skulle sälja gruppen (honorna fick följa med på köpet ;) ) Men det skulle han ju inte. men han lovade att han skulle höra av sig till mig om han fick för siog något dylikt ;) S¨å andra gången vi var ner ( för några veckor sedan) sa han att han skulle sälja gruppen, och jag hade första tjing ;) Han ville bara få några fler ägg efter honom innan han sålde. (han drar upp rommen artificiellt, det har han gjort i 20 år)

Så äntligen, för ungefär en vecka sedan fick jag honom :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Han verkar börja piggna på sig nu i varje fall :D Han har tom ätiot lite Dr. Bassler när jag matade tidigare. Honorna har ätit sedan i morse.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Håhå ……har fått tag på "renodlade2 röd Guppy. får en grupp på 20 stycken till våran träff :D

de flesta skall jag fortsätta renodla, men några kommer att släppas i mitt hybridakvarium, där jag försöker odla fram en egen hybridstam mellan Endlers och Guppy :D

Första kulle har fötts nu, men tyvärr så dog honan (butiksköpt) efter förlossningen, men hon han släppa ur sig ett 10 tal yngel i varje fall.  Vet dock inte vem som är pappan. kan vara min egenuppgödda snygga hane eller det kan vara en endlerhane, det återstår att se ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Men hur ska du göra för att undvika inavel på de här renodlade röda? Lär inte alla de där 20 vara i princip syskon redan? Jag tänker att det måste vara svårt att få tag på nya rena stammar till de här om du vill fortsätta renodla dem. Eller hur har du tänkt göra?

Draken
1

Jag skiljer på hanar och honor. det finns en kille som kommer på träffen, även han har röda, så jag skall köpa ett gäng av honom också. och han som jag har köpt mina killisar av skall till Stockholm helgen innan, även där skall det vara Killie och Guppy auktion. Han skulle ropa in åt mig om det fanns något intressant :D 

Han  som har odlat dessa, har dessutom två olika stammar, jag skall ta hanana från ena stammen och honorna från den andra stammen :)

Jag har frågat killen om jag kan få låna bilderna han postade till mig och lägga upp dem här i forumet :) Om det är okej, så postar jag dem här, annars får ni vänta i 2 veckor innan ni får se dem  ;)   De är så otroligt snygga  😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Fick svar från killen nu, och jag fick lägga upp bilderna i forumet :) Tyvärr är de lite suddiga, men man ser tydligt fägerna och de välväxta fenorna på hannarna :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Älskar deras färger :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

Vilka läckerbitar! Mest gillar jag den pojken med lila detaljer, det känns inte så jättevanligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Ja men det låter som en bra plan rovfisk! Så bra att han hade två olika stammar redan :)

Draken
0

ja, jag fattar inte att de skall bli mina i slutet av månaden :D Jag bara längtar :D

#161  Jag har gett mig f*n på att jag skall ha fram en guppystam som är sunda och friska. Det behövs verkligen i dagens akvaristik. jJag kommer göra som så, atyt de yngel jag eventuellt får efter dessa, kommer jag att skilja hanarna och honorna så fort man ser könsskillnad på dem. De kommer förmodligen bli uppblandade med andra färger i sinom tid, men jag vill ha fram en del röda först. så får jag bara hoppas på att jag får tag på nya individer med denna blodröda/klarröda färgen.

Kommer inrikta mig på att köpa endast av privata odlare, om jag inte skulle råka springa på nån i butik som ser frisk och sund ut :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Killen har även filmat en snutt på akvariumet, och jag fick låna även den :D Här ser man hur otroligt vackra (i mina ögon iaf. ;) ) Guppysarna är :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Gjorde ett spontanköp idag. Skulle skjutsa en kompis som skulle hämta fisk hos en privatperson som skall ändra inriktning, och fick syn på Segelfensmolly, jättefina var de. så jag köpte en vit hane och två honor som var gula men skimrar i rött :)

de var jättefina i kroppen och fenorna. Han hade 'även en till grupp, en stor kraftig, underbart fin hane med två honor, även de lite större. Tyvärr så var de sålda, men om hon som skulle köpa dem inte hämtar dem den 25 som är bestämt, så får jag ta dem  :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fjordell
0

Vad snygga guppysarna är! Påminner väldigt mycket om ett gäng hanar som fanns på Rolles Akvariecenter i Luleå för någon månad sedan. Älskar färgkombinationen :D

Draken
0

Ja de är helt underbara i färgerna. och de kommer enda nerifrån Malmö ;) Får dem levererade den 28 i samband med våran träff ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu är det tomt på fisk 275 litern, bara några Ancistrus ungdjur kvar. De skall jag plocka upp senare idag.

Imorron kommer en kompis och hjälper mig att fixa ytterfiltret till det akvariumet, så får jag igång det ordentligt. Sedan skall det få gå till det blir dags att släppa i lite fisk. Kommer släppa ner några guppysar, och malarna kommer attt få flytta tillbaka när det är färdigt, så får de gona in akvariumet innan alla mina snygga guppysar kommer :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Har hunnirt med både 275 litern och Hörnan under helgen. Blev riktigt nöjd med båda karen. Har fått igång ytterfiltret i 275'an också, så nu ghoppas jag bara att han har lyckas fixa packningarna i locket så det är tät :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

158 och 159, vilka fina Guppy!

mimåne
0

Oj vad du var i farten! Jag hade också behövt fixa till två akvarium i helgen men orkade endast med ett av dem och det var med nöd och näppe haha. Det ser hemskt ut just nu😊

Draken
0

275'an. Slangarna till ytterfiltret skall flyttas till baksidan och läggas ordentligt till rätta, och innerfiltret skall bort.

Hängde dem bara på utsidan nu, för att se om pumpen är tät och att det funkar som det skall ;) Kommer bättre bild sen, när det är lite mer rörelse i karet ;)

Just nu fionns det bara 3 Jätteposthorn och 4 Ancistrusar häri ( Hane och hona samt 2 ungdjur ;) )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Så denna 275 L kar ska bli guppy-karet? Vilket lyx för dem att vara i ett så stort akvarium =) Det gillar jag.

Draken
0

Hörnan. är fortfarande inte nöjd med ljuset, skall se om jag hittar några bättre ljusrör :/ Det är juwels egna, som följde med karet som sitter där nu, tror de är för dåliga för att växterna skall trivas.

Nån som har ett bra förslag på lysrör (T5) som är bra för växtligheten, i ett ganska högt akvarium ( 60 cm ) ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Power-glo gillar jag. Jag tycker om färgen på det och de är starka.

Draken
1

#169 Jag blev störtkär i dem, så snart jag såg filmen på dem :) Det är ju dessa som kommer nerifrån Malmö, så tyvärr får jag inte hem dem fören på lördag *Längtar*

#170 Jag skulle vilja ha hunnit med ett par stycken till också. Det har blivit lite eftersatt med  vattenbytena eftyersom jag har jobbat så förbaskat mycket, och  så är det väldigt högt tryck i våran FB grupp i och med träffen nästa helg. Det är ju miljoner saker som måste planeras och grekas med, så vi inte missar något viktigt.

Vet inte om ni har sett försäljningslistorna som ligger ute lite varstanns på FB, men bara på auktionen har vi över 80 utrop, sen har vi bordsförsäljningen som måste hållas koll på också 🤦‍♂️

#172  Japp, här skall det bo en herrans massa Guppy, och lite andra arter, som samspelar bra med guppysarna. två arters killi kommer också att inhysas där :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Fick paket igår, så idag skall jag påbörja rivning av 54 :) Sjoestedtin har redan flyttats till 275'an

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

275'an. Skall i en hel del växter till, och mer fisk ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Min guldklimp  😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Vad är det för växter du fått?

marta01
0

Fin fisk i #178 och väldigt vackra guppas högre upp.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Draken
0

#179  Flamemoss , Weepingmoss , Sötvattentång , Vallisneria tiger , Rotala och
Bacopa. Det är bara skott, men det växer väl på sig så småningom ;)

#180  Tack :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

54 litern omstartat (har bytt bottensubstrat) Är inrte  riktigt nöjd, får inte till det som jag vill.

Det skall i varje fall ner mer växter och mer fisk. Just nu är det bara 4 silvertippstetror här som testpiloter, och så jag kan mata lite de här dagarna, innan guppyn kommer på Lördag :)

Silvertippen skall flyttas till hörnan sedan ( de som överlever)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

63 liter uppstartat idag. Även här går 4 silvertippstetror som testpiloter. Dessa skall också flyttas till hörnan innan det kommer mer fisk i helgen :)

Tyvärr lite suddig bil på detta. Skall försöka få till bättre när det har gått till sig lite bättre :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag får heller aldrig till det när jag startar ett akvarium.. Jag är en sån där som ska starta upp på en gång och sedan gå och titta på det i några veckor, ändra lite, titta några veckor till, ångra mig och köpa ny inredning osv osv osv.. Det blir aldrig klart hos mig! :)

Lillyrod
1

Här är en till som flyttar, ändrar och byter hela tiden.

usvead
0

Phuu vilken tur 🥵 Jag trodde jag var den enda som utsatte firrarna för dessa ommöbleringar.

mimåne
0

Haha ja men firrarna får ju gratis mat och skötsel så det jämnar ut det hela 😃

Draken
1

Men vad glad jag blir, jag är alltså inte ensam om beslutsångesten 👍

Hmmm…..jag skulle egentligen köpa en  bokhylla till vardagsrummet jag, men det vart fel någonstans …..tycker inte detta ser ut som en bokhylla  😂

(sorry för taskig bildkvalitet, men min mobilkamera är inge bra. Skall knäppa bättre bild när systemkameran när den är laddad)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lilolizeit
1

Jag tycker att du skaffat en snygg bokhylla Rovfisk!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
0

Tack Lilo, det tycker jag med ;) men ungarna funderade lite på vad som hände med bokhyllan jag skulle köpa 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Lite bättre bild på min "bokhylla"  😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Idag är det Dagen D. Vi är strax på väg ut till lokalen för att ställa allt iordning allt inför träffen idag.

Efter den här dagen, kan man börja andas ut igen och förhoppningsvis går allt tillbaka till det normala :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Lycka till med auktionen och hoppas du har de fiskar du vill ha med dig hem!

mimåne
0

Lycka till nu Rovfisk och glöm inte att njuta.

Draken
0

OJ vilken dag det var igår, mycket folk, mycket surr och glada miner. Auktionen gick över förväntan. Det blev inga stora pengar. men vi täckte upp det mesta av kostnaderna kring träffen, så vi är nöjda :)

Tyvärr fick jag inag Pansarmalar, för de hann jag inte med, men jag fick en hel del annat kul med mig hem :)

* 3 st. manacapuru red 1+2   😃

*4st. Platinum

*3st. Guppy hanar, Mix

*3st. Honungsgurami 1+3

* 5st. Endlers "Puerto la cruz" 2+3

*Vanlig Endlers ca 10st.

*10st. Dvärgkardinaler

*5st. Guppymix 2+3

*2st. Ancistrus L059A  1+1    "Rio meta" VF

*3st. Fundulopanchax nigerianus  "Dumbo"  "13-16"

*3st. Limia pengiae   1+2

*5st. Neotaca bilineata  "El pezo cointzio"  2+3

* Levande mangrove

*Artemia golden lake

*Dr. bassler

*Valisineria spiralis

*Valisineria gigantea

Har säkert glömt nåt ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

Åh, vad kul det låter! Ser fram emot bilder på de nya fiskarna! (Särskilt guppysarna och endlersarna! ;))

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Åh nej, pansarmalarna.. 😭

Nä men skämt o åsido, vad roligt för dig Rovfisk! Du fick dina skalare och en hel massa annat trevligt! Vad spännande, jag vill se bilder på ALLT! :)

Fifill
0

Lycka till med dvärgkardinalerna! Otroligt skönt att veta att de hamnar i ett bra hem.🙂Trevligt att vi åtminstone hann hälsa!

Draken
0

Jag visste att jag hade glömt något ;) Fick även tag på 3 olika sorters Posthorn också, blåa, svarta och jätte :)

Bilder kommer så fort jag har hunnit knäppa några ;) Vissa fiskar är fortfarande lite skygga, men de tittar fram mer och mer, de enda jag inte har sett framme är de viltfångade Anscistrusarna.

#198  de är så fina och de är överallt i akvariumet och utforskar :) Det var tänkt att de skulle vara i 40 litern, men den blev upptagen av en malawihona med transportskador som dottern skulle ha, så de fick flytta in i 63 litern istället, och de verkar vara helnöjda med det. De delar lya med VF ancistrusparet och Neotaca bilineata, en levandefödare som är i samma storlek som dem själva, samt några blåa posthorn :)

Men  f*n  vad kul att det blev huggsexa efter dina dvärgkardinaler :D jag var orolig där ett tag att jag inte skulle få tag på några 😮

Nästa arrangemang, som blir tvådagars, är redan i planeringsskedet, håll utkik efter datum och tid :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lojs
0

Svarta posthorn? Vad häftigt!

Medis på akvariefisk.

Draken
0

Ja, e var lite läckra :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Nu har jag äntligen hunnit gå igenom korten på några av mina nyinförskaffningar i helgen :)

Guppymix. Hanar

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Röd Guppy. Hanar och honor

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Fundulopanchax nigerianus "Dumbo ADL 13-16" Hane

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Fundulapanchax nigerianus "Dumbo ADL 13-16" Hona

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Jättesnygga allihop!

Draken
0

Honungsgurami. Hane och hona

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Dvärgkardinaler

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Jätteposthorn och Blå posthorn

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Scalare "Manacapuro red"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Albino ancistrus

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Limia perugiae. hane. En levandefödare som är mycket svår att få tag på i stora delar av Sverige :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Limia perugiae. Hona

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Neotaca bilineata. Hane. En annan levandefödare, som också är mycket svår att få tag på i stora delar av Sverige.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Både limian och Neonatacan har från början importerats direkt från hemlandet av odlaren. Dessa är avkommor från odlarens första importer :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fifill
0

Fina bilder på fina fiskar.🙂

Draken
0

Tack :) Jo jag är nöjd med vad jag fick med mig hem, trots att jag missade några som jag också skulle vilja ha haft ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Lite gamla invånare ;)

Kardinaltetra

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Glödbandstetra, alternativt Kolglödstetra (har fått dem och de som hade dem visste inte vad det var :/

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Mountain rock.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Fundulopanchax sjoestedti  "Funge"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Det är en glödbandstetra på bild #220

[Jens]
0

Mountain rock ! så häftig !!

Draken
0

#223  Tack 🙂 är inte duktig på småfisk ännu, och speciellt inte om de ser ganska lika ut  ;) Trodde jag hade Neontetra också, men det är Kardinaltetra jag har  😊

#224 Ja vist är de, jag hade två, men den andra dog tyvärr i nitritförgiftning. Den här är jätterolig, den är framme hela tiden och vimsar, den gömmer sig aldrig och ändå sa de i butiken att de är väldigt skygga, men inte den här 🙂

Apropå det, jag har hört lite olika bud om just Mountain Rock, jag skulle vilja ha fler, men vissa säger att man skall ha dem antigen i par eller ensam, så de inte skall sloss, andra säger att man kan ha flera stycken. Den här går i 275'an, kan jag ha fler eller skall jag försöka bara hitta en partner till den ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Kolglödstetran har du här Rovfisk.

Draken
0

Jag fyller år snart, och idag har jag beställt födelsedagspresent från mig till mig ;) Ett par.

Goby empire gudgeon VF.  Hämtar dem vid löning :D 

Hanen, väldigt blek i färgen just nu, men blir otroligt vacker när han färgar ut

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

https://www.google.se/search?q=Goby+empire+gudgeon&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=_fokVdSlLYersgHy44PACg&ved=0CCAQsAQ&biw=1680&bih=913

Kolla länken. Bild 1, 3 och 4 är hanar i de olika färgskiftningarna. Bild två är en hona. Som vanligt är då honorna ganska tråkiga i färgen ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Susedalens
0

Åh vilka fina bilder och vilken intressant tråd, Så roligt att du berättar om dina akvarium och fiskar. Kommer absolut att följa. 🙂

Draken
1

#226  Ja, haha det var lite skillnad från Glödbandstetran 😂 Sorry att jag inte har svarat tidigare, men jag såg inte ditt inlägg förns nu 😊 Slängde bara upp bilden och länken på Gobyn jag har bokat, sedan fortsatte jag med städningen igen 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

#229   Så trevligt :) jag är inte jätteduktig på uppdateringarna, men nån gång i veckan blir det väl nåt kort eller två ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

GuUuLd
0

Hypseleotris compressa hanar är oftast sådär gråa, de färgar endast ut vid när de är leksugna. Hade dessa för ett antal år sedan :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Draken
0

#232  Detta är en  Goby empire gudgeon , de kan ha hetat något annat för några år sedan :) Den blir ungefär 10-12 cm, och de är normalt gula med rött i. Hanen på bilden är stressad, de hade precis varit och fiskat i akvariumet de går i, så han hade tappat färgen. De är normalt inte så grå som denna ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

GuUuLd
0

Hypseleotris compressa är det vetenskapliga namnet på dem. Jag har haft dem själv för ett antal år sedan och jo de är normalt sett så grå.

Såhär såg min hane ut de korta stunderna när han faktiskt färgade ut. https://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/medium/IMG_0453cop.jpg

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Draken
1

Det stämmer, jag fick för mig att det var det vetenskapliga namnet som stog på lappen, men så är det ju faktiskt inte ;)

Jag har sett hanen tidigare, och han har lite mer färg än den grådassiga som han visar upp på bilden ;) men det spelar ingen roll, tycker de är jättefina ändå :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Nu får jag snart hem mina gobysar. Var ner till butiken och tittade till dem igår, och de mår jättebra, hanen friar till  honan så det står härliga till 👍

Såg också att de hade fått in Honungsgurami, de hade en hona "över" så den sa jag till om att de skulle hålla till mig, till min lön kommer, och det skulle de göra. Även otroligt snygga Guppymixhanar hade de fått in, finns några kvar till veckan så blir det nog några sånna också  😉

Fyller år snart, och har sagt till alla som frågat, tt jag vill ha presentkort på favoritbutiken, så nu hoppas jag att det blir så 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Haha ja det där med att fylla år. Det brukar innebära bra saker för fiskarna ;)

Draken
0

Ja visst är det så 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Mmmm, mina födelsedagar har nog försörjt mestadels av min hobby måste jag erkänna… 😃

Draken
1

Det är nog lite samma här ;)  Både födelsedagen och julafton :p

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Denna tråd börjar bli lång och trög att ladda upp, så jag gör en ny. Länk till den nya finns här nedan :)

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/55350944ce12c4337c0005ff-rovfisks-akvarium-3

Jag låser denna tråd nu, fortsätt gärna i den andra :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer