Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1349 ggr
YellowKiwi
2015-04-17 20:17
0

Växter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God kväll!

Gjorde nyss vattenbyte i akvariet och insåg att jag måste göra något åt den gröna röran. I uppstarten av mitt akvarium tänkte jag inte alls på helheten med växterna utan slängde mest i lite växter då och då som jag tyckte såg fina ut. Men det har blivit riktig kaos tyvärr. Har säkert 10 olika växter så inget hänger riktigt ihop, förutom att alla är gröna då🤪 Sen har min Ancistrus börjat käka på mina favoritväxter Gymnocoronis spilanthoidesså de ser riktigt tråkiga ut. Hon får annan mat regelbundet men ändå äter hon på dem. Skulle gärna behöva få lite hjälp med vad jag ska ha för växter för att få mer helhet på det hela osv.🙂

Bifogar en bild så ni får se röran…

mimåne
2015-04-17 20:20
1

Hördu du. Det där var ju en jätte fin röra! Jag tycker inte att du behöver ändra på något, så fint var det :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

YellowKiwi
2015-04-17 20:24
0

Jaså tycker du, det var ju bra tack :)

Lillyrod
2015-04-17 20:28
0

Det ser jättefint ut. Det där ska du vara nöjd med

mimåne
2015-04-17 21:01
0

Ja verkligen. Det vildvuxna är bara fint. Rör det inte! ;)

72mm
2015-04-17 21:18
0

Haha, jag håller med! Jag är också svag för vildvuxet. Tycker det ser alldeles underbart ut med olika växter på olika nivåer (gillar speciellt mossan så högt upp på roten). Men du vill alltså designa om lite och inte bara ansa?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Udoon]
2015-04-17 21:53
0

Tycker också det ser härligt ut, gillar särskilt mossan!

paradisgarden
2015-04-18 10:40
0

Tycker också det var jättevackert! Får jag undra vad den småbladiga till höger är, och den småbladiga till vänster?

mimåne
2015-04-18 10:57
0

Jag vill gissa! Staurogyne repens till vänster? Den till höger är jag däremot också nyfiken på nu när jag tagit en närmare titt. Vad kan det vara för någon växt?

YellowKiwi
2015-04-19 09:43
0

Tack allihopa. Men jag skulle ändå vilja få mer helhet i karet tycker det blir för rörigt nu. Men det kanske räcker med att jag köper mer av Gymnocoronis sp. och planterar om lite växter så att det blir mindre rörigt. #7 #8 Det stämmer att den till vänster är staurogyne repens och den till höger tror jag är penningblad om jag inte är helt ute och cyklar :)

YellowKiwi
2015-04-19 09:45
0

Finns det någon växt som vill ha det mörkt? :)

mimåne
2015-04-19 10:12
0

Javaormbunke trivs i dunkel och den tycker jag skulle göra sig fin i ditt akvarium också.

YellowKiwi
2015-04-19 10:25
0

Okej, men visst måste den sättas fast på rot? 😊

mimåne
2015-04-19 10:48
0

Ja på någonting typ en sten eller rot. Bara så att rotstocken sitter ovanför bottenmaterialet :)

paradisgarden
2015-04-19 10:58
0

Jag trodde penningblad hade större blad?

Finns flera fina varianter av javaormbunke också. Jag gillar trident så den har jag köpt. Tänkte just föreslå det du säger - mer av samma växt och bara möblera om lite och kanske ta bort något så de sitter mer i grupper gör ju det mer strikt och rent.

MariaK1977
2015-04-19 11:15
0

Jag tycker också att det är jättefint som det är! Speciellt mossan på roten. Om du vill ha det mer strukturerat skulle du kanske kunna dela in det i lite olika rum, tänk kantsten runt rabatter… Det går ju att dela av med sten, rötter eller bara olika växter i organiserade grupper 'a la slottsträdgård'. Mossan på roten ger ju till och med en övervåning, den skulle kunna hänga ut över den öppna sandytan. Bara en tanke.

72mm
2015-04-19 14:20
0

Jag har en idé om ett scape med bara mossa i olika former. Med tid, noggrann ansning och tålamod borde man kunna få till en väldigt prydlig känsla, precis som slottsträdgård som Maria skriver. 

Rätta mig om jag har fel, men ska man inte se till att välja växter som man enkelt kan klippa (och som fortfarande ser bra ut) om man inte vill att det ska se vildvuxet ut?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

YellowKiwi
2015-04-20 09:47
0

#14 Jag tror i alla fall att det är penningblad 🤔 Microsorum pteropus 'trident' var faktiskt riktigt fin, gillade att de inte hade så breda blad.

#15 Det var en bra idé, låter fint :)

#16 Aha, alltså endast mossa och inga andra växter?  Jag gillar ju mossa så kanske skulle vara något för mitt akvarium 😍Jo det ska man nog, men tyvärr hade jag inte så bra planering innan jag började plantera så därför blev det alla möjliga växter :)

Just nu skulle jag helst bara slänga ut nästan alla växter och bara börja om på nytt med bättre planering den här gången ☝️

paradisgarden
2015-04-20 10:20
1

Aha, måste prova att trycka ner några penningblad från trädgården och se om de överlever och blir lika fina som dina 🙂 . Om du skall slänga växterna får du gärna skicka dem till mig istället 👍