Alg?
Har haft mitt nano (23l) och allt har tack och lov hittills gått enligt boken. Är lite ny på detta. Tyckte mig se ett hårstrå i karet men insåg efter några dagar att det växer. Vad är de här trådiga algerna för något? Är något fel med mitt vatten tro? Tacksam för svar! :) (bilden kunde varit bättre)
/Emelie :)
Hel Emelie.Videll!
Det låter som att du fått Håralger. De kan vara riktigt jobbiga att försöka bli kvitt helt, men de sitter fast väldigt löst och går därför ganska bra att ta bort och hålla efter. Håralgen finns nog i de flesta akvarium på en icke märkbar nivå, men när de blir till långa "hårstrån", så är det något som inte fungerar som det ska.
Alger kan uppkomma p.g.a väldigt många olika orsaker men en gemensam faktor är att akvariet är i obalans. Att ha för mycket, eller för lite av någonting kan skapa obalans och ge alger. Det gäller att man får en bra balans mellan Ljus, näring samt växtbestånd.
Vill du ha hjälp med att lösa det här problemet vidare så skulle jag mycket tacksamt se en bild på ditt akvarium för att få bedöma situationen och hjälpa dig med vidare åtgärder.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Fick också såna alger när jag precis hade börjat med pmdd, fått fiska upp det när jag ser det och nu har det försvunnit vad jag kan se, dock har det tagit några veckor. bara att ta typ en blompinne eller något och snurra upp det med, och vara noggrann🙂

Under uppstarten kan det dyka upp alger av lite olika slag. Inget att "panika" över. Plocka ev bort det du ser och håll koll på hur det utvecklar sig.
TACK! Med andra ord ska min sambo sluta skratta när jag står med pincetten och finlirar i akvariet :)
Hehe, var tacksam att han skrattar och inte suckar högljutt..
Tack för bilden. Vilket fint akvarium du har :)
Du har helt rätt i att du kan sänka timmarna din belysning är igång. Sänk till 7h. Ditt akvarium skulle även må gott av mer snabbväxande växter. Det motverkar algerna. Vad är det för växtnäring du använder och hur stor dos, rekommenderad, mer eller mindre?
Väldigt fint akvarium. Jag slåss också mot alger just nu så du är inte ensam : )
Tack till er som tycker det såg fint ut. Känns bra att höra från "riktiga" akvarister. Jag använder mig av easy life, catappa-x. Healt and colouring booster. For vibrant fish and shrimps. Den är flytande och har gett enligt flaskan 10ml per 100liter vatten. (Kan ha blivit med lite råge möjligen). Vad är en lämplig snabbväxande växt?
Om jag har förstått produkten du använder rätt, så tillför den ingen växtnäring utan sägs förbättra fiskarnas hälsa och färger. Så med andra ord så tillför du nog inte någon flytande växtnäring alls just nu. Det kan jag faktiskt tycka att är bra.
När man startat upp ett akvarium kan det vara bra att få se vad det egentligen kräver istället för att börja göda en massa. Utan att veta vilka krav som kommer ställas. Ditt akvarium kan lika väl klara sig utan växtnäring och utifrån de växter du har idag, så tycker jag inte att du behöver göda någonting extra. Det kan lika gärna bli för mycket och ge algblomning istället.
Det finns många snabbväxande växter som skulle passa i ditt akvarium. Vi har ett litet Växtlexikon här på sajten där du kan ta en titt och se om du hittar någon art som ser trevlig ut. Du hittar lexikonet på framsidan av sajten.
Men för att nämna arter som är lätta att få tag på.
Hygrophila polysperma, limnophila sessiliflora, hornsärv, vattenpest, vattenspikblad, rotala rotundifolia, ludwigia repens.
Stort tack mimåne! Jag kanske får inhandla en ny växt och ha is i magen och invänta en balans eller se hur hela akvariet utvecklar sig. Jag har förstått att det kan ta flera månader innan ett akvarie är inkört.
Du har helt rätt i att det kan ta flera månader. Vi brukar säga att efter 4 månader så har man en god bakteriekultur uppbyggd.
Förutom att en snabbväxande växt skulle göra gott i ditt akvarium (eller så många du bara vill ha) så är det också bra med vattenbyte en gång i veckan om du redan inte gör det. Lite mindre matning kan också hjälpa.