Vilken levandefödare rekommenderar ni?
Vi har Black molly och Svärdbärare och en Otto nu och vi inser att det vi tycker är roligast är att se när de ynglar av sig. Vi har haft yngel från både Guppy, Svärdbärare och nu mollysar, men inga har klarat sig tyvärr. Eller så kanske det är bra, för annars blir dom ju med tiden så himla många. Nu behöver vi förnya vårt utbud i karet. Vilja sorter rekommenderar ni?
Hur stort är akvariet och hur är det inrett, och hur många fiskar har ni idag? Lättare att ge råd om du berättar mer om förutsättningarna. Lägg gärna upp en bild! Generellt sett så är det bättre att ha flera individer av få sorter än tvärtom. Om inga yngel överlevt hittills så kan det betyda att förutsättningarna inte är så bra som de skulle behöva vara för de fiskar ni redan har.
Är också inne på burmamys spår här, kanske är inte förutsättningarna så bra för fiskarna?
Å andra sidan är de hårt avlade och jag har själv haft problem med butiksguppy i 1 års tid innan jag gav upp helt, trots att jag gjorde allt jag kunde för att hålla dem vid liv. Jag rekommenderar endlers. Dessa är tåligare, vackrare och roligare än vanliga guppys.
Karet är på 63 L och nu har vi 3 Svärdbärare och 5 mollys, en Otocinclus. Vi har mycket växter, en del ligger som trassel i ytan som skydd för småttingar.
fler ottosar behövs ju då de vill vara i stim =)
#3 octocinulus är stimfisk och trivs därför inte ensamma, men det kanske du visste redan🙂
Tyvärr är de vanligaste levandefödarna väldigt hårt avlade och utsatta för sjukdom och tidig död. Det gäller Guppy, Platy, molly och Svärdbärare. Det finns ett släkte som heter Limia, de liknar Platy i formen men är inte särskilt vanliga.
Vill ni ha en tåligare fisk så kan det vara en idé att söka utanför ramarna om en levandefödare.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja det var bra att du nämnde Limia, minns att jag haft vad som kallades "tigerlimia" och att de var tåliga och bra, inte så färgsprakande som dagens platt, molly och Svärdbärare, men ändå. Köpte dem hos akvarieförening. Rent allmänt bra att kolla med lokala akvarieföreningen om de odlar levandefödare, eller kanske någon här på forumet? Finns även indianplaty som är vackert orangea och tåligare.
Ok. Bra att veta. Fler ottosar har vi tänkt skaffa när andra dog undan så det passar bra nu. Jag får söka efter denna Limia då. Nån som vet om de finns hos nån återförsäljare i Göteborgstrakten? Eller någon uppfödare som man kan köpa andra sorter från i Göteborg med omnejd.
Limian som jag hade heter Limia nigrofasciata, och indianplaty heter xiphophorus variatus. Göteborg har en ganska stor akvarieförening som heter just "Göteborgs akvarieförening", googla så hittar du den =)