Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2290 ggr
[SonjaG]
0

Trasig fena

Min gamla ancistrushane (ca 12 år) har fått fel på ena sidofenan. Fenstrålarna syns, det ser lite otäckt ut men inte svamp vad jag kan avgöra. Jag tror inte det varit slagsmål, han är en timid typ. Han är aktiv ungefär som vanligt. Är det värt att ta upp honom o ge ett saltbad? Eller vad har ni för tips?

[SonjaG]
0

Jag menar inte "värt" för besväret utan för fisken. Om jag stör honom för mycket menar jag…

Draken
0

Emn bild skulle underlätta, så vi kanske kan se vad det är ? Trasiga fenor kan bero på mycket.

Slagsmål, Fenröta, Fenbitare, vassa föremål etc. etc.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[SonjaG]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut.

[SonjaG]
0

Han beter sej fortfarande precis som vanligt, verkar inte störd av det, sjuk eller ngt sånt.

Draken
0

Konstigt. Den ser lite tunn ut också tycker jag och det ser ut som om fjällen har rest sig lite på sidan. Det kan iofs. vara bilden som luras, men det känns nästan som om den kan ha inälvsparasiter eller något sånt ?

Eftersom fenan har "gått sönder" på det sättet, så får det mig att undra, om han i grunden har inälvsparasiter, och dessa tar ner immunförsvaret, och att det är därför fenan ser ut som den gör ?

jag känner inte till något tillstånd eller sjukdom som gör att fenorna helt enkelt vittrar bort, annat än fenröta, men då kan man ju tycka att de övriga fenorna skulle se ungefär likadana ut 🤦‍♂️

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[SonjaG]
0

Jo, det ser ju ut så. Men jag tror att han låg "böjd" över ngt. Han ser inte ut så när han ligger plant. Fast jag vet ju inte, ngt fel är det ju onekligen. 
Men om det är inälvsparasiter, skulle han vara som vanligt för övrigt då, anser du? Äta och fara runt o gnaga på växter o rutorna.

[SonjaG]
0

Är det risk för att många fiskar får inälvsparasiter samtidigt och vad kommer det ifrån. Och hur hanterar man det, går det att medicinera. Bra att veta…
Ifs ser han lite "tunn" ut på magen när han sitter på rutan, det kan nog stämma. Det har jag tolkat som att det beror på att han är så gammal.

Draken
1

Det beror ju på om han har inälvsparasiter, han är ju , som du säger även gammal, jag vet inte, det är bara tankar som kommer eftersom han ser ut som han gör. Det hade varit bra om någon som är duktigare på malar och deras tillstånd, kunde komma in och svara i tråden ;) Vi har några stycken på forumet som är väldigt duktig på malar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

hmm, ja han ser oneckligen mager ut, det är svårt att avgöra om han är så illa därrad som bilden ger sken av eller om det är bilden i sig, kan du kanske ta en bild till?
du kan börja med att salta karet o höja temperaturen minst ett par grader, så pass mkt som övriga invänare klarar, gärna 28-29 grader, o så mkt som en dl salt per hundra liter går bra o det går bra med vanligt hushålls salt man har hemma, med eller utan jod spelar ingen roll.

[SonjaG]
0

Till pansarmalar oxå?

Ska prova att få en bättre bild.

Draken
0

Tack tinitusan :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[SonjaG]
0

Han vill inte visa sej just nu, får återkomma. Men tycker ni att han ser så mager ut?Det har jag inte tänkt på tidigare. Han är förhållandevis liten. Min andra mal är betydligt större. 
Detta med att sjukdomen kunde smitta, hur ser ni på det?

[SonjaG]
0

En nytagen bild, vet inte om den visar ngt bättre hur han ser ut.

[Tinitusan]
0

det här med pansarmalar o salt är mest troligt en myt, jag har i alla fall saltat utan att det påverkat o har aldrig hört om ngt som förlorat sina pansarmalar pga att de saltat, sista bilden ser bättre ut en den första, jag hade saltat karet o höjt tempen ett par grader om jag vore dig, tror det räcker =)

[SonjaG]
0

Oki, jag har Ektozon hemma, det är väl trots allt lite bättre än vanligt salt?
Jag gör den behandlingen i morgon och det räcker väl med en gång eller hur?

Tack för all hjälp. Jag hoppas på min mal för han är min allra äldsta firre.

[Tinitusan]
0

salt som salt, enda skillnaden jag märkt är att ektozon löser sig snabbare än vanligt salt =)

[SonjaG]
0

Finns bara 1 dl Ektozon hemma, men man kan väl ta hälften av varje?

[Tinitusan]
0

gör du så

[SonjaG]
0

Tack!

[SonjaG]
0

Hur länge ska man hålla på med saltbehandling totalt sett? Ska jag bara låta det tunnas ur med hjälp av de vanliga vattenbytena?

[SonjaG]
0

Finns det nån  hygglig själ som vill hjälpa mej en bit till?

Tack!

mimåne
0

Har du gjort salt behandlingen i akvariet så låter du det försvinna stegvis med vattenbyten som vanligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
0

Ok, då vet jag. Inget mer salt således. TACK!

[SonjaG]
0

Alltså, jag har gjort det EN gång, hällt i 1 dl pr 100 liter. Det gjorde jag häromdan. Men man ska alltså inte upprepa, har jag fattat rätt då?

mimåne
0

Har det haft någon effekt på skadan och hur länge sen är det du hällde i det?

[SonjaG]
0

Hällde i det i tisdags, alltså det blir 4-5 dagar. Jag tycker nog att det syns någon liten skillnad men inte helt bra förstås. Det ser inte så vitt ut, man ser inte fenstrålarna lika tydligt. Han är fortfarande lika pigg och aktiv.

mimåne
0

Det låter på din beskrivning som att de börjat läka ihop. Du väljer själv om du är nöjd med behandlingen så här lång, om du vill avsluta den eller om du vill (efter ett vattenbyte) förlänga behandlingen lite till. Jag tror personligen att jag valt att avsluta behandlingen såhär. Salt används ju enbart i förebyggande syfte mot t.ex svamp och liknande vid sårskador och har såret nu börjat läka ihop fint så tycker jag att du kan avvakta.

[SonjaG]
0

Här ser man hyfsat bra. Om man jämför med övre bilden i början på tråden så tycker jag nog att han ser bättre ut nu. Kommer läkningen att fortsätta även om jag inte häller i mer salt. Eller stannar det så här? Svårt att veta, men fråga får man ju.

mimåne
0

När en fisk blir skadad så finns det risk att det blir en svampinfektion i såret. Salt används i det här stadiet för att minska risken för svamp i såret. Nu har din fisks sår börjat läka och ser friskt ut, så det finns ingen anledning, anser jag, att fortsätta med saltet. Det har inte den effekten att fenan läker ihop snabbare. 

Du får fråga hur mycket du vill :)

[Jens]
0

Det ser ju jättebra ut! Så roligt att det har läkt så bra !!

[SonjaG]
0

Tack alla!

Draken
1

Oj vilken skillnad från första bilden :) Ser jättebra ut nu :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[SonjaG]
0

Ja, det verkar gå åt rätt håll. Tack ska ni ha alla som engagerat er.