Räkor!
Hej! Jag kommer på no:n skriva en rapport om djuravel/djurförädling och tänkte att det vore jätteintressant att skriva om just räkor. Ni som är väldigt insatta, är det något aktuellt som ni tycker jag ska fokusera på? Håller man idag på att få fram en ny färg eller teckning? Eller en helt ny ras?
Experter och odlare tror jag att du finner lättare på Redbee.se
#1 Tack!!
Varsego =)
Kul att skriva om just räkor måste jag säga. Det är ju kanske inte den första typen av avel man tänker på.
Listar ett par saker jag tycker är intressant med just avel av sötvattens-räkor och som kanske kan vara bra vinklar i en uppsats.
- Att de arterna som används har så enkel förökning. Många kräftdjur är uråldriga och har en hemskans massa mellanstadier och krav på olika typer av vatten medan de blir vuxna.
- Hur motståndskraftiga mot inavel de verkar vara.
- Hur olika odlade räkor är jämfört med de vilda original-stammarna.
- Eventuellt etiska synpunkter på det hela. Biologiskt och funktionellt är troligen de räkor man avlat fram fullständigt underlägsna vilda, urvalet är ju endast gjort på färg/teckning. Å andra sidan har troligen dvärg-räkor hos en uppfödare ett långt bättre liv än de flesta andra djur vi avlar på.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#4 Vem du än är - jag vill skicka tiotusen rosor till dig. Du anar inte hur mycket det här hjälper mig! ❤️
Haha, misstänkte det. Kul att kunna hjälpa! 😎
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Finns också en sida här på iFokus som heter just akvarieräkor. Gå in där och du kan få väldigt mycket information också :)