"Sanera" kar
Efter en lång kamp mot algerna så lägger jag ner.
Mitt lilla kar har tömts på invånare och ska nu tömmas & "saneras".
Växterna ska kastas men rot, sten & grus vill jag spara.
Hur gör jag för att eliminera alger & algfrön?
Måste det kokas eller räcker det med ordentlig skölj?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Alger är ju svåra att bli av med. Att bara skölja av räcker inte. Att skrubba och skölja brukar inte heller räcka. Även om det legat torrt i flera år så räcker lite vatten för att få igång dem igen. Koka borde fungera. Jag fick tipset att lägga grejerna i ugnen på 100 grader i ca 1 timma. Det skulle döda algerna. Jag har inte provat det tipset men det kan ju kanske vara nåt.
Okej, men då blir det kokning.. När man orkar ta tag i det 😉
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad är det för alger som du får? När uppstår dom hur hur länge har du haft dom?
Grejen med alger är att det är en symptom på en obalans(sort of) i karet. Så oavsett om du kokar, om du inte gör nåt åt orsaken kommer alger att komma tillbaka.
Jag vet att alger är ett tecken på obalans i karet, det hör inte hit.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ska berätta om obalans i akvarium. Jag själv råkade ut för det i mitt 63 L akvarium och det blev bara en katastrof så jag bestämde mig att börja om. Jag gjorde allt för att det skulle bli rent och bytte filtermassa m.m. och sedan startade jag upp karet och flyttade in några få fiskar och köpte nya växter och flyttade över växter från ett annat kar och tog det lilla lugna efter konstens alla regler. Det tog sin tid att få bakteriekulturen att bli bra och jag har haft karet i gång ett år nu och inga alger syns, nåväl lite grann på en sten men inget på glaset, ingenting ! 🙂
Ja just det! Glömde säga att jag bytte lysrör också ….
Om karet står väldigt ljust tex. Nära ett fönster så spelar det inte så stor roll vilken lampa du har och om den är tänd eller inte. Står det ljust. Så hjälper detta algblomningen. Men om ditt akvarium inte står ljust så vet jag inte…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag fick invasion av tofsalger i mitt stora akvarime för ett par år sedan. jag försökte med allt, men ingenting funkade. Tillslut kokade jag precis all inredning och kastade alla växter (hade inte så många då ) Då blev jag av med problemet :)
Hårda alger så som grönalger och tofsalger försvinner inte till synes direkt efter en kokning men sanningen är den att de dör av det. De sitter bara fast som berget vilket ser för oss ut som att de är kvar. Sätter du inredningen i akvariet efteråt så kommer du inom en tid se att det släpper taget och försvinner. Kvar kan det bli en grå/svart yta på föremålet beroende på om det är plast eller annat föremålet är gjort av.
Summa summarum, koka inredningen 5minuter vardera och låt stå i vatten efteråt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
o glöm inte att förändra förutsättningarna med ljus, pump, invånare etc när du startar upp igen för annars är ju chansen stor att det kommer tillbaka.
Jag har kommit på en ide hur man får bort grönalger på ett 'lätt sätt' Lägg u materialet och låt det regna bort och sedan när det är borta så koka sakerna. Jättelätt och smidigt. Har hela trappen full just nu med stenar som regnet ska ta bort. Supereffektivt ! Att regn fixar det är otroligt för det gör ju inte dusch t ex men regn är väldigt effektivt.
Hmm, kan vara bra att veta. Det skall jag prova med om jag får algproblem igen :D