Ancistrus med bukvattensot ?
Fick en fråga igår om jag visste vad det var för fel på malen. jag tror den kan ha bukvattensot, vilket jag också sa till hon som äger den, men jag ville dubbelkolla med någon mer kunnig först, innan jag säger säkert. Hon skickade två bilder på malen, som jag kunde låna och visa.
Har han bukvattensot, eller är det något annat ? bild underifrån.
Jag tycker att det ser ut som om fjällen sticker ut på vänstra sidan, och att han är lite uppsvälld om magen ?
hmm ja det skulle jag absolut säga som första alternativ, men sen var det ju en diskussion här på forumet för ett tag sedan om att höga värden av nitrat kan ge just svullen buk med utåtstående fjäll väl?
Nitritvärdena i karet är bra enligt vad hon säger, och de andra fiskarna mår jättebra, det är bara denna som har problem ?
Nämen oj. Med tanke på den enormt uppsvällda öppningen så kan jag inte tänka på annat än en grov förstoppning.. Den måste vara rejält lidande som det ser ut på bilderna..
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det var också min första tanke, me så såg jag den andra bilden, där han var uppsvälld i buken, med utstickande fjäll. Det var då jag började fundera på bukvattensot.
Tjejen hörde av sig idag, och han mår bättre nu, är inte lika svullen längre och han är mycket piggare :)