Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 6118 ggr
Pischarn
0

Platy, hona eller hane?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Är denna Platy en hona eller hane? Den feta.

Och om det är en hona, är hon gravid?

Ingen av de andra är ens i närheten av tjocka och märkte detta först för några dagar sedan.

Lillyrod
0

Det är en hona och det kommer säkert yngel där så småningom : )

Anna O.
0

Ser ut som att det ska komma några yngel snart. :)

[Jens]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan Pischarn, För att kunna se skillnad på en hane och hona på en Platy så kan du titta närmare på hanen som har något som sticker ut bakom analfenan. Jag har ringat in det på hanen och det är fiskens gonopodium (penis).

mizzm
0

Garanterat en hona som får yngel relativt snart! :) hade platys förut och dom såg ut exakt som dina när det var dags, kul!

Pischarn
0

Spännande! Jag har haft dom i några månader men ingen har fått yngel tidigare så är helt ny på detta :) Hur gör jag för att Ynglen ska överleva? Det bor 5 platys i akvariet och 3 av de små som syns i bakgrunden. Ska jag flytta ynglen till ett mindre akvarium? Hur går jag tillväga och vad ger jag för mat till ynglen? Har tidigare tagit hand om min pojkväns Ancistrus yngel och dom gav jag gurka, squash och algtabletter.

mizzm
0

Gott om gömställen är bra när dom fått yngel så att de kan gömma sig :)

Lillyrod
0

Mycket växter och gärna en tuss mossa så klarar sig de flesta. Små yngel från levandefödare är smarta och ger man dem bara gömställen så går det bra. Det är de svaga som försvinner och det är ju egentligen bara bra. Om man smular sönder vanligt flingfoder så hittar de mat att äta.

[Jens]
0

När jag ser ditt akvarium från dessa bilder så känns det som att du bara har Platy och rasbora och då är det bra att sätta in javamossa i karet för där trivs yngel. Jag ser dock få växter på bilderna och det behövs betydligt mer än så för att fiskarna ska trivas. Är det bara den där lilla gröna växten du har i karet?

Du har säkert sett att när man köper växter så sitter de i krukor. Vid köp av en fisk så bör man köpa 2 krukor med växter och när jag ser på dina bilder så ser jag sammanlagt 8 st fiskar och då är det bra med åtminstone 10 st krukor minst, gärna fler. Har du nyligen startat akvariet?

Både Platy och rasbora är arter som gärna vill ha mycket växter. Rasbora vill gärna ha mycket höga växter jämnt med kanterna och även på baksidan och rasboror gillar inte kraftigt ljus utan mera dämpat ljus och då är det bra med flytväxter.

[Evisen]
0

Skaffa lite växter som klarar att flyta på ytan t ex vattenpest och typ cabomba. Då kan yngelna gömma sig där och även nå det finsmulade flingfodret.

Pischarn
1

Nu blir det en tur till affären och handla mycket växter, köper man javamossa på djuraffärerna? Jag har de gröna växterna även i ett hörn i akvariet men det är inte speciellt mycket så jag får inskaffa mer. Jag har en rot, en sågad kokosnöt och några stenar där ynglen kan gömma sig. Hur är det med pumpen som jag har? Borde jag sätta kanske en nylonstrumpa ovanpå den så ynglen inte simmar in i den? Denna pump har jag: https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/internal-filters/pickup

Jag borde även städa akvariet någon av de närmsta dagarna, är det en bra ide eller ska jag undvika det då den gravida kan bli stressad?

[Jens]
0

Nej du behöver inte tänka på att sätta på en nylonstrumpa på pumpen. Den pump du har är väldigt vanlig och en bra pump. Om du nu ska städa akvariet så kan du göra det nu med en hävert som tar upp bös från botten m.m.

Javamossa finns stort sett i alla djurbutiker och ser ut så här: #23. Att jag var på dig om växter var också på grund av att honan letar efter bra platser att föda sina yngel och hittar de inte något bra ställe så försöker de hålla dem kvar så länge som möjligt så det är verkligen bra att du tog åt dig det jag sa om växter.

TccT
0

#3 Du menade nog att bakom hanens bukfenor ser man hans gonopodium

[Jens]
0

Jaaa TccT.. bra att du håller koll på mig ;)

Aristarcos
0

Min Eheim pump 60 tar in yngel, men den kanske har större mellanrum som de enklare åker in i. Har löst det så att jag tömmer pumpen ofta för att kolla om det är något smått i den =)

Pischarn
0

Men så ni tycker alltså det är bättre att ha kvar fisken i akvariet och låta ynglen bo där och inte föra över den gravida till ett eget akvarium för att ynglen ska få vara ifred? :)

[Jens]
1

Exakt. De starkaste överlever och du ska inte vara orolig för att det blir fler yngel med tiden. Dessa Platy avlar av sig ganska så ofta så det finns ingen hejd på det så att säga.

[Evisen]
1

Håller med Jens där.

Aristarcos
1

Håller med de ovan, att man låter ynglen vara i akvariet med mamman, ingen stress för mamman. Och de starkaste överlever. De kommer att föröka sig massor på sikt !