Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1721 ggr
Anna O.
0

Plågeri?

Hej. Min pappa har en enda fisk i en liten skål, ingen fiskmat eller något i skålen. Endast vatten från kranen och fiskens bajs som är där i. Jag tycker detta är hemskt, att se fisken är lidande för mig. Han ger den inte ens mat, den simmar i den lilla skålen om o om igen.. Vill höra vad ni tycker jag ska göra eller bara era åsikter.

trollslända
1

Anmäl

Karmatarerskanise
0

Får den inte mat så dör den

Anna O.
0

Ja, det vet jag. Skulle lätt kunna köpa mat åt stackaren. #2 Hur anmäler man sånt? #1

Rumblebee
0

Det är ju helt klart vanvård. Att det "bara" är en fisk betyder inte att mannkan behandla den hur som helst. En fisk ska ha samma vård som vilket annat husdjur.

Anna O.
0

Ja jag vet, skålen e ju liten dessutom. Usch, hur kan man ens skaffa djur om man inte kan ta hand om dom? #4

Karmatarerskanise
0

Har du sagt till din pappa?

Anna O.
0

Har frågat om den iallafall ska få ett akvarium, lite fler kompisar o mat. Men det bryr han sig knappt om, jag skäms över o visa fisken för kompisar. Den ser inte ut som en vanlig Guldfisk, utan dom två fenorna som är på fiskens sida är mer i grå/svart färg. Förlåt om ja inte förklarar så bra, men är inte så bra på fiskar.. #6

Draken
0

Det 'är djurplågeri att hålla fisken så där :( Och eftersom det är din pappa så förstår jag om du kan ha svårt att anmäla detta. men har du försökt prata riktigt med honom om detta, visa han artbeskrivningen på Slöjstjärt. so jag misstänker att han har i skålen.

Finns et inget sett att få honom att förstå, jag då är jag ledsen, men då är det anmälan som gäller, tyvärr :(

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Anna O.
0

Ja det är djurplågeri, förresten så är fisken väldigt uppsvullen på sidorna.. Stackars liten.. :/

Anna O.
0

Spöket
0

Varför köpte han den överhuvudtaget?

Multi vad?

72mm
7

Men reality-check för högre farao! Man anmäler inte sin far för att han plågar ihjäl en fisk! Hur kan ni ens tänka tanken? Men om TS bryr sig , och om pappa överhuvudtaget är värd att kallas far så är det väl bara att säga åt honom att göra sig av med fisken? Om ens egen dotter kommer och säger att hon inte kan respektera honom för hur han hanterar djur så väljer han väl att sluta hålla djur på det viset? Det kan ju omöjligt vara så viktigt för honom att han sätter det över sin dotter?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Anna O.
0

Inte direkt så att ja kommer anmäla honom. Men jag försöker prata med honom, förutom att han är intresserad av det. #12

Anna O.
0

Vet inte #11

[raichu]
0

Ta ett ordentligt snack med honom och säg att åt honom att antingen göra sig av med fisken eller läsa på om den och ge den ett värdigt liv.

#12 Eh, om min farsa skulle plåga ihjäl ett djur (skitsamma vilket) så skulle jag först prata med honom och blir det ingen ändring så skulle jag faktiskt anmäla honom..

[Jens]
3

Kan du inte visa din far denna tråd så kanske han kommer att förstå vilket fel han gör.

ladygrenners
0

Hur har det gått?

/Ladygrenners

Anna O.
0

Har inte pratat med honom eftersom jag är hos min mamma. Men jag vet ju att det inte hjälper att prata med honom #17

mizzm
0

Men ta ur fisken om lämna den till en djuraffär istället. Vad som helst är bättre än att leva i en skål. Helt sjukt att folk inte kan tänka ett steg längre, stackars fisk!!

Anna O.
0

Lite svårt, hur ska jag kunna ta mig till en djuraffär? Men.. Ska ta detta med min mamma så får vi se vad som händer efter detta #19

mizzm
0

Ja nån lösning på nåt sätt lär ju kunna ordnas? Är ju oacceptabelt med tanke på att det för det första är förbjudet enligt lag och för det andra är det djurplågeri. Hittar ni ingen lösning inom en snar framtid så skulle jag ta bort fisken. Inte den roligaste sak att göra men jag skulle hellre se att fisken slapp lida än att leva resten av sitt liv i en skål utan mat.

Anna O.
0

Jag gör mitt bästa, har köpt fiskmat som jag ska ge den ett litet skepp som den kan gömma sig i #21

mizzm
0

Vad snällt gjort av dig! Dock vill jag poängtera att det är prio 1 på att få bort fisken ifrån skålen fortast möjligt!

Anna O.
0

Jag vet, min pappa ska fixa kompisar till fisken och ett akvarium som jag tror är 80 liter. #23 

Men vi ska först prata med djurmagazinet om vilka fiskar som kan vara med den, hur många och hur stort akvarium det ska bli :)

[raichu]
3

#24 Nej, prata inte med djuraffären om sådant, det brukar inte vara ärliga.

Och 80 liter är fortfarande för litet för slöjstjärtar. Förbättring ja, men fortfarande för litet utrymme.

Slöjstjärtar ska vara i en grupp om minst 3 st (2 är okej) och bo i ett akvarium på MINST 200l (gärna större). 😎

Anna O.
0

200 eller mer.. Okej! Tack för infon, :) #25

Sara97
0

Är det säkert att det är en Slöjstjärt. Har du googlat och kollat bilder? Men om det är en slöjstjärt rekommenderar jag inte flingfoder då de kan råka svälja En massa luft vid vattenytan, men se till att få ett större akvarium och lite kompisar :) 80l räcker definitivt inte. Lycka till och hoppas att din pappa kan ta hand om den på ett värdigt sett i fortsättningen. Håller tummarna för dig! 😀

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Anna O.
0

der är en Guldfisk. Tycker det är hemskt.. Man får inte ens ha en fisk i en sån liten skål, tänker på fisken så mycket. Ja, detta kommer nog gå bra :) #27

Anna O.
0

Skålen är inte ens lika bred som en guldfiskkupa

Sara97
0

Stackars! Det är faktiskt lag! Undrar vad han tänkte där. Javisst är den vacker att se på men den är vackrare och roligare om den får rätt förhållande… Hur länge har han haft den?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Anna O.
0

Köpte den i oktober 2014.. ): #30

[raichu]
0

#28 Om det verkligen är en Guldfisk och inte Slöjstjärt. om det är en Guldfisk så är det typ 1500l eller mer.

Anna O.
0

Jag är osäker.. Var inte med när min pappa köpte den, Kan nog vara en Slöjstjärt. tror jag. Men..vet inte ens hur min pappa fick tag i fisken. Han kan ju inte ha köpt den på djuraffären, eller låter dom en bara en fisk utan redskap, akvarium eller mat? #32

MiaBertilsson
0

Dom kan ju ha frågat om han har det han behöver så har han sagt ja till det.

Jag hoppas du hittar en lösning för fisken!

[Tinitusan]
0

det hela låter lite märkligt, dels borde du väl kunna avgöra vilken av arterna det är genom att googla på dem, de är ju inte jättelika direkt, men framförallt, hur menar du att den inte får mat? en fisk överlever inte utan mat i flera månader så om han haft den sen i oktober o den fortfarande lever har den fått mat o han bör även sköta vattenbyte etc etc då det snabbt blir dödliga förhållanden för en fisk i en sådan skål du beskriver, är du verkligen helt säker på att du beskrivit de rätta förhållanden för oss?

[raichu]
0

#33 Kolla på fisken, det är busenkelt att se om det är en Guldfisk eller slöjstjärt. 😎

De är rätt olika i kroppsformen, plus att nästan alla (finns undantag i regeln) har dubbel stjärtfena. 😎

Anna O.
0

Ja, jag skulle inte ljuga sådär. Jag har faktiskt bytt vattnet för jag tänker på fisken, det har jag gjort flera gånger. Men, jag vet att den inte får mat och det kan jag garantera! #35 Har googlat, det är en slöjstjärt :P. #36

TccT
0

Ett halvt år utan mat i en liten skål. Med troll eri kan det kanske gå bra. Väntar man ett halvt år med att fråga om en fisk utan mat….

Anna O.
1

Orkar inte hålla på o bråka om detta. Jag vet nog bäst själv #38

[Jens]
5

Nu stänger vi denna tråd. Det har getts tillräckligt med råd och jag hoppas Anna O tar till sig all info och gör rätt för fisken som din pappa har eftersom du (Anna O.) vet bäst själv vad som behöver göras.

Inlägget är låst för nya kommentarer