Identifiering av malawi
Här har vi den nya mamman till en del av mina yngel jag har nu. Frågan är vad heter hon??
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
En till
En till
Hoppas någon kan ge dig svar. Jag har sett att du frågat tidigare men malawi är jag urusel på. Den enda art jag kan är den där gulaa… Nä. Tusan.. jag har glömt den också…
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ha ha ja inga lätta namn och komma ihåg. Denna kom dessutom med på en kant utan att vi visste om det! Har ett par till jag inte vet vad det är tyvärr.
Sen har jag tyvärr aldrig fått intresse för malawi. Det är väl därför jag inte lärt mig dem ännu. Någon gång i framtiden kanske jag vänder på steken och blir tokig i dem, vem vet :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag älskar ju dem än så länge. Gillar att man kan ha så många olika färger i ett kar.
ska kolla lite i eftermiddag när jag får tid för jag har en hel del böcker om både malawi & tanganyikaciklider men det tar ju tid att bläddra igenom.
Ob zebra är det inte det har jag en och den vet jag hur den ser ut 😊 detta är en hona dessutom.
Ok.
Du har ingen hane till den där honan för en bild på hanen underlättar?
Väldigt svårt att säkerställa vilken sort det är då många honor är lite mer tråkiga i utseendet och ett flertal just hamnar i den där färgskalan.
Som rovfisk är inne på så kan det vara en zebra och det finns ju ett flertal arter av malawi som heter något med zebra. Jag tror dock inte att det är den vanliga röd zebran.
Tror din fisk hör hemma i Mbuna-gruppen i alla fall & det är samma grupp som hongi,röd zebran för att nämna dom vanligaste i den gruppen och där finns en massa som heter något med zebra så tror inte att rovfisk är helt ute & cyklar.
Den har ju formen som en fire fish. Ska se om hanen fastnar på bild!!
Tror inte det är FireFish, de är oftast enfärgade (apricos eller ljus orange)
Den bifogade bilden är en Fire fish hona, och mig veterligen så har de endast denna färg. Hanarna kan dock skimra i blått, men inte honorna.
Har inte försökt leta på nätet men det kan inte vara så att du fått med korsningar? Ser lite skum ut men kan vara fel ute.
Den tanken har även slagit mig, eftersom TS är helt säker på att det inte är en OB-zebra
#16 #17 Finns några sorter där honorna liknar den där men det kan ju även vara så att det är någon form av korsning men jag hoppas vi får se en bild på tillhörande hane för dom är ju mycket enklare att se sorten på.
Metriaclima sp. black dorsal heteropictus thumbi west
Där honorna har ett liknande utseende men det finns ju fler & jag är tveksam eftersom den Ts har på bild inte riktigt passar in ändå.