Nytt akvarie
Jag har för bara någon vecka sedan startat upp mitt första akvarium, 54 liter. Än så länge har jag tre platys (två honor och en hane) och sju neontetror. jag har även placerat ut tre stenar jag plockat själv (kokade dem först) och tre olika växter. Det är 25 grader i vattnet. Nu undrar jag bara om det är något särskilt mina fiskar skulle uppskatta, någon prydnad, grotta eller rot kanske? Ge gärna förslag då jag är alldeles ny i det här. Än så länge är det iallafall jätteroligt! Lägger upp en bild så att ni får se hur akvariet ser ut än så länge.
Hej Platyanna. Välkommen till sajten. Jättefint akvarium du har. De allra flesta fiskar gillar växter så det kan du stoppa i några till. Gärna snabbväxande som hjälper dig med vattenvärdena i karet. Du har valt mycket bra startväxter redan. Rötter och stenar är också bra så att de kan gömma sig om de vill vara ifred en stund.
Jag ser att pumpen står på botten. Försöka att få upp den lite så att vattenflödet kommer på ytan. Det gör så att syre kommer ner i vattnet.
Välkommen :)
Ser jättefint ut. men lite mer växter, nån rot så de har lite gömställen, mycket växter är bra när platyna börjar yngla av sig. Då behöver du inte flytta undan honorna, utan låta dem föda i akvariumet, och med gömställen så kommer de starkaste ynglen överleva ;)
Lycka till :)
Tack för varmt välkomnande och bra tips! Har flyttat upp pumpen nu så att vattenflödet kommer strax under ytan. Eller borde jag höja det ännu mer så att det kommer ovanför eller precis "på" vattenlinjen? Kommer förhoppningsvis också kunna åka ned till fiskaffären imorgon för att köpa några nya växter och rötter då det nog är stängt nu under långfredagen. Ville bara tillägga att mina fiskar är oerhört sociala då de kommer fram och hälsar varje gång jag sätter mig och tittar på dem. Har även börjat notera de olika individernas personligheter, Pernilla (som jag nu i efterhand misstänker är en kille) simmar runt och "pussar" på stenarna och Flumbom (som jag misstänker är en tjej) gillar att simma upp och ner upp och ner….väldigt roligt och rogivande med akvarium!
Ja vid ett akvarium kan man bli sittande och alldeles glömma bort tiden. Att ha pumpen strax under ytan brukar funka bra. Då slipper man höra plaskandet som blir om den sitter precis vid ytan.
Eftersom karet är helt nystartat kan det vara bra att ha ett nitrittest hemma. Om du ändå skulle till fiskaffären tänkte jag. Mycket växter och vattenbyten motverkar men det kan vara bra att kolla några gånger i veckan eller om du märker att fiskarna inte uppför sig som vanligt.
Jens har skrivit en bra artikel om vattenvärden mm som kan vara bra att läsa.
Svängde förbi djuraffären idag för att köpa en ny växt och en rot som jag nu lagt i blöt (roten alltså). Det kändes som om det skulle bli lite trångt i akvariet med ännu fler växter då det bara är 54 liter (har fyra växter nu, en rot, tre platys och sju neontetror) men det kanske det inte blir? Kommer definitivt köpa nitrittest inom en snar framtid också.
Jag skulle även vilja passa på att ställa några fler frågor. När man gör vattenbyte, ska man hälla i kallt eller ljummet (antar att det inte ska vara varmt men om det är för kallt kommer väl temperaturen i akvariet att sjunka rejält)? Kan kan hälla i allt vatten på en gång eller om man ska ta lite i taget? Hur fungerar det här med slamsugning, ska man använda sig av någon maskin? Har försökt googla på nätet men fann inget tydligt svar. Min slutliga fråga är hur man ska rengöra pumpen, många säger att man inte ska skölja ur filtret då de goda bakterierna försvinner, men hur gör man annars?
Det kan aldrig bli för mycket växter 😉. Ju fler desto bättre sköter karet sig självt. Såhär såg mitt 54-liters ut för ett tag sedan #0
Det gör inget om vattnet du fyller på efter vattenbyte är lite kallare än vad det är i akvariet. Det är nästan lite uppfriskande för fiskarna. Som efter ett häftigt regn i det vilda. Ljummet går också bra och du fyller på lika mycket som du tog ur direkt.
Det finns massor med olika slamhävertar att använda när man gör rent. Här har du några olika sorter. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/-c-49_111?osCsid=ebac4fb94f9396e9ac48ea6503b89186
Alla fungerar ungefär på samma sätt. Ena änden i karet och den andra i en hink. Man för den sakta över sanden så dras smutsen med och hamnar i hinken.
Filtret måste ju sköljas ur när pumpen börjar sakta farten. Hur det görs beror ju lite på vilken pump man har. Antingen sköljer man i hinken med akvarievatten som man precis har tagit ur vid vattenbyte eller under kranen. Viktigt är att vattnet inte får vara hett och att man bara kramar ur det värsta. Att skölja i hinken ska vara bäst. Gör alltså inte filtret kliniskt rent utan lämna lite kvar så har du lite bakterier kvar med. Gör heller inte rent för ofta. Hoppas det hjälpte dig lite.
Lycka till med akvariet !
Tack för alla bra tips!
Nu har roten kommit i vattnet men än så länge är det ingen som vågat sig fram för att ta en närmare titt. De verkar i alla fall gilla den nya växten vilken det blivit konkurrens om mellan tjejerna. En av dem vill dela men den andra vill ha den helt för sig själv.
Nu har akvariet varit igång i drygt två veckor så det börjar väl bli dags för ett vattenbyte. Tills vidare (innan jag köpt en slamhävert) kan man väl bara ösa ur vatten med en vanlig hink? Har heller inte hunnit köpa nitrittest än men jag har inte upptäckt beteendeförändringar hos någon av fiskarna och alla verkar vara pigga och glada så det är nog lugnt än så länge,
För att få akvariet lite fylligare innan jag köpt fler växter skulle man väl alternativt kunna toppa eller dela någon av växterna och plantera om? Eller gäller det bara för specifika sorter?
Du kan toppa och sätta ner av de växterna du har. Plantan brukar grena sig sen så blir det ännu mer. Byta vatten bör du göra varje vecka för att undvika nitrit så här i början. Minst en tredjedel. Ur mitt lilla kar öser jag med kanna till en hink när jag inte använder slamhäverten för att göra rent. Glöm inte dra ur kontakten till pump och värmare innan du sätter igång : )
Är verkligen tacksam för all hjälp jag får! Satte igång med att byta vatten så fort jag läst ditt inlägg. Var inte alls så krångligt eller tidskrävande som jag trott. Nu har jag även förberett ett litet "byta vatten-kit" jag förvarar alldeles bredvid för att vara redo varje vecka.
är det något speciellt man bör tänka på när man toppar växterna? Kan man bara bryta av toppen av växten och sätta ned den bland stenarna igen utan rötter?
Ett litet kar går snabbt att städa och byta vatten i. Det är bara att bryta av och sätta ner skottet i sanden. Mycket lättare att hantera än krukväxter 😉