Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 6276 ggr
[Jens]
4/5/15, 8:50 AM

Galaxyrasbora

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handelsnamn: Galaxyrasbora, Pärlrasbora
Latinskt namn: Danio margaritatus

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6-7.5
Temperatur: 24-28°C
Akvariestorlek: Minst 20 L,  Längd 25 cm
Storlek: 2 cm
Ursprungsland: Norra Myanmar

Övrigt: Väldigt lugn stimfisk som i sin naturliga miljö lever i små vattensamlingar. Är lite skygga och trivs bäst i tätt planterat akvarium men vill även ha simyta. Ha gärna flytväxter då den vill ha dämpat ljus. Bäst sällskap är med andra mycket små lugna fiskar eller med små räkor (de kan dock äta räkyngel). Akvariet bör inte vara större än 40 L till dessa fiskar.

Annons:
Hells Angel
4/5/15, 9:11 AM
#1

Snabb fråga, tog jag det rätt, ska man inte ha större än 40 L?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Jens]
4/5/15, 9:24 AM
#2

Gärna inte för de är väldigt skygga av sig och de blir oftast nervösare ju större akvarium de är i. Jag skrev 'bör inte' och det betyder inte att de kan vara i ett större akvarium. Man kan ha dem i ett mycket mycket tät växtakvarium. Ju mindre akvarium det är desto lättare är det att plantera växter tätt som de föredrar. Har själv haft dessa i ett 63 L akvarium. Kanske borde ha förtydligat det lite mer men nu är det gjort ;)

Hells Angel
4/5/15, 9:32 AM
#3

Ok, tack för svar!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

burmamys
4/5/15, 11:28 AM
#4

Ja precis, om akvariet är tätt planterat med många gömställen bland växter, rötter och stenar så kan det vara större. Jag har mina i 125 liter med Drottningrasbora, guldbarber och Mosaikgurami, och de är framme hela tiden, lugna men aktiva. Hanarna visar upp sig med sina vackra knallröda fenor och skarpa kontraster och honorna simmar runt och betraktar skådespelen. Men i ett glest planterat akvarium skulle de säkert bli skygga.

Upp till toppen
Annons: