Svartnad, avmagrad praktbotia
Jag och min sambo har ett akvarium på 200 l, en av våra praktbotior har börjat bli dålig, den har blivit väldigt svart på huvudet, den har ett rött sträck på ena sidan, och den har blivit väldigt mager. Den äter i princip ingenting och den rör sig knappt. Det är på sin höjd att den simmar in i en döskalle som vi har som dekoration.
Vad kan vara fel?
Tack på förhand.
Först måste jag säga att jag blir ledsen att du köpte dem överhuvudtaget till ditt akvarium som endast är på 200 L. Hur tänkte du egentligen där? Praktbotia bör inte vara i ett så litet akvarium och om man läser om praktbotior så är de stimfiskar eller rättare sagt bör vara i en grupp för att må bra. Ett annat fel är att ditt bottensubstrat helt helt för för pratktbotior också. De bör ha sand som bottensubstrat och inte grus… och nu är dina Praktbotia sjuk och det förvånar mig egentligen inte eftersom de lever i helt fel miljö.
Jag läste lite om vad din botia kan ha råkat ut för och hittade denna sida http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/clown%20loach.htm där man kan läsa detta:
"Loss of weight or "skinny disease" is also quite common in Clown loaches. Typical symptoms are loss of weight and behaviour known as "knifeback" even though the fish is acting and eating normally. This sickness is more difficult to treat, it comes from a parasite organism (spironucleus) in the intestines of the same type that is thought to cause the so called "discus disease". I have successfully removed this disease from newly imported fish by using Spirohexol from JBL in the form of tablets. I have taken one tablet and crushed it and dissolve it in as little water as possible. I have then used discus granules which have been soaked in the solution. It becomes like a thick porridge after a short time when the food has drawn in the liquid. I then feed this to the sick fishes, after a week it looks like the sickness is gone. For the best possible effect do not feed with any other food. Flagyl (Metronidazole) also helps fight against this sickness but at least here in Sweden it is on prescription and can be a little difficult to come by."
Det kan tänkas vara så att den har drabbats av detta. Jag skulle ha rekommenderat dig att lämna dina fiskar till en djuraffär men nu när den ena är sjuk så finns det ingen som vill ta emot dem, tyvärr. Är tanken att köpa störra akvarium i framtiden så är det bara bra men läs på om hur praktbotior lever och hur de vill ha sin miljö i akvariet. Här kan du läsa lite kort om Praktbotia.
Får den rätt föda ? Gammal ? Nyköpt ?
För det första så har jag inte köpt dessa efter att vi skaffade akvariet, fiskarna följde med, och personen som hade det har inte haft något problem med detta bottenmaterial till dessa fiskar. För det andra tycker jag att det är väldigt dålig stil att klanka ner på någon som försöker få sina djur att må bättre, när jag frågar om hjälp. Jag vill inte ha en uppläxning om min djurhållning, jag försöker få reda på vad som kan vara fel, då fisken nyss insjuknat. Jag har läst på om alla fiskar jag gar,och frågat om tips och råd i djuraffär. Tack för tipset om artikeln, och jag ska fördjupa mig i den.
Det är det här som är problemet med att läsa när någon annan skriver och kan misstolkas. Jag klankar inte ner på dig utan ger dig fakta om Praktbotia och nu vet du om det och kan göra något åt det vilket jag hoppas du gör. 😉 Jag gav dig också min misstanke på vad din Praktbotia har råkat ut för och eventuellt lösningen på det.
Hoppas din botia blir frisk och får en fin framtid med en passande miljö med flertalet goa praktbotiavänner. 🙂 Lade in smileysar som gör att du kanske tolkar min text annorlunda än förra gången.
tyvärr är det där en ganska vanlig åkomma på botior generellt, har själv avlivat en av mina pakistaner pga det o har uppmärksammat att en av de andra har liknande symptomer, o mina har alla rätta förhållanden i ett 720 med sand, tror nog mer att det, precis som artikeln skriver om, är en vanlig sjukdom som kommer från deras naturliga miljö o som dessutom är svår att upptäcka när de är små.