Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 3390 ggr
mellowlove
1

Platy yngel

Har aldrig haft någon projekttråd här men tänkte prova nu:) På julaftons morgon fick jag en fin julklapp, jag såg små Platy yngel smyga runt bland löven i mitt 160 liters där två platyhonor och en borellihane gått.  Eftersom jag tycker det är så kul med yngel och kunna se dem simma runt fritt under sin uppväxt så fick de vuxna fiskarna flytta till det stora akvariumet. Jag har varit bortrest mycket över julen så har inte vågat hoppas på överlevande yngel men ser nu att det finns massa:) Tror de äter på löven och nån sorts hår som bildats på nya grenar i akvariet så de har kunnat äta och växa utan min hjälp:) Tror att det är två kullar, en som fötts ca en vecka innan julafton och en som föddes på julafton, den första kullen finns det mindre av då de gått med de vuxna fiskarna i ca en vecka. Jag har tidigare haft yngelakvarium i små akvarium där de växt rätt så långsamt så ska bli kul att se om de växer snabbare i ett stort akvarium:) Tänkte lägga upp lite bilder och filmer här.

mellowlove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yngel ca en vecka gammal(julklappskullen)

mellowlove
0

Yngel ca 2 veckor gammal( från första kullen)

MalinMalvina
0

Är intresserad av att köpa när dom blivit större om du bor i närheten av Nyköping :)

[Jens]
0

Så roligt med yngel! Kommer följa tråden =)) Vad för slags Platy är det?

mellowlove
0

#3 Bor tyvärr i Helsingborg så blir lite för långt till Nyköping:(

#4 Kul! :) En typ av wagtail Platy är det:) Lägger in en dålig bild på hur mammorna  till yngeln ser ut, syns inte på bilden men har både grönt och blått i sig:) (Båda ser ut som den till höger)

[Jens]
0

Väldigt fina ! Vilken storlek blir det på dem som fullvuxen eller rättare sagt hur stora kan dom bli? Mina blev 7-8 cm vilket jag tycker är alldeles för stora.

mellowlove
0

De jag har haft har blivit ca 5-6 cm, men varierar nog lite. Tex de som är mammor till yngeln är lite större och bredare än de andra jag har. Men 7-8 cm är nog rättså stort för Platy så du fick några stora exemplar:)

[Jens]
0

Okej, jag tror om jag inte minns fel att det finns de Platy som inte blir så stora för mina blev grymt stora och tog över 'karet' så att säga i mängden. Jag har t ex scalarer som jag önskar se de dominanta i karet men resten innevånarna så att säga.

mellowlove
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Man blir tjock när man snor malarnas algtablett….

Inte konstigt de växer snabbt så som dom äter:)

mellowlove
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De börjar få lite färg:) Dålig kvalitee på filmen men jag tror man ser lite :)

mimåne
0

Meeen så söta! Nu saknar jag också att ha Platy, yngel är ju bara för söta!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mellowlove
0

#11 Ja verkligen:) Lika roligt varje dag att sätta sig en stund framför akvariet och studera deras utveckling och roliga beteende:)

mellowlove
0

Ynglen har börjat få mer färg…men de har lite olika färgutseenden, vet inte om det beror på att de får färg olika snabbt men bifogar tre bilder på olika utseenden:)

mellowlove
0

Lite mörkare

mellowlove
0

Samma som förra men med lite gulare bakgrundsfärg, samma storlek

mellowlove
1

Sen ett av de större ynglena, från första kullen. Har få mycket gulaktig färg och som ett nät av lite mörkare färg:) Bifogade bilderna var för sig så man kan se dom i riktig storlek:)

mimåne
0

Åh nu blir jag också jätte sugen på Platy! De är så förbaskat söta :)

mellowlove
0

Ja:) Jag älskar verkligen Platy, speciellt ynglen är roliga att titta på. En mal som är 4 gånger deras storlek är inget som avskräcker om de vill ha malens mat:) Man kan få så fina färgkombinationer också, bifogar en bild  från med mina vuxna Platy med väldigt dålig kvalitee men man ser färgblandningen:)

[Jens]
0

Oj vilka fina Platy! Blev riktigt sugen nu :)))) undrar var man kan köpa så fina Platy i Göteborg-Varberg-Borås .

mimåne
0

Nu ökade mitt platysug ännu mer, nästan så att det blev olidligt…🤤

[Jens]
0

mellowlove. hur fick du tag i dina? Beställde du dem? Den gröna var ruskigt fin också!

mellowlove
0

Kul att ni också blev intresserade av platy:) Jag har köpt mina på arken zoo och grizzly zoo så de kommer antagligen från grossisterna. Kolla på deras hemsidor så står alla olika färgkombinationer med. Jag har inte köpt alla mina samtidigt utan har köpt från olika affärer vid olika tillfällen, så därför jag har olika varianter:)

[Jens]
0

Kan du hjälpa mig på traven för jag hittade då inga 'färgkombinationer' på Platy via deras hemsida? 🤔🤔🤦‍♂️

Lillyrod
0

På fisklistan från min butik har Imazo en blå neon wagtail för 26 kr/st

mellowlove
0

Två av mina fiska är såna blå neon wagtail:) Men nu när jag kollade på deras listor(Imazo och akvarieteknik) verkar flera färger vara borta. De kanske kommer in snart igen, hittade inte blå neon wagtail i listan heller men kanske bara syns på butikernas lista:S Platy sunset och Platy sunset wagtail som jag har varsin av har akvarieteknik inne och även Platy wagtail rainbow som mina yngel kommer bli:) De gröna och den vita med prickar ser jag inte att någon har inne dock:(

Platyanna
0

Jättegulliga platy-yngel :-).