föda levande yngel?
Jag har alltid trott på det man lärt sig i skolan, dvs att endast däggdjur (och vissa reptiler) föder levande ungar.
Men har fått för mig att jag läst i någon tråd här att även vissa akvariefiskar föder levande ungar? Stämmer det? Vilka arter är det? Nån som vet hur det kommer sig…?
Trodde endast valfamiljen födde levande ungar då de är däggdjur… hmmm… lite förvirrad.
Har iaf 2 yngel i mitt akvarie nu från våra platysar. Och vi städade vårt akvarie igår grundligt, alltså borde vi sett ev ägg. men imorse hade vi tillökning. Hur många yngel är det vanligt att en platys föder och under hur lång tid kan hon "föda"?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

coolt. Tänk att man blivit så matad med att endast däggdjuren föder levande ungar…

haha, ja det är ju inte riktigt sant det de lär ut jämt. Men jag tror jag fick någon luddig förklaring när jag gick i skolan att det skillde mellan kall och varmblodiga och en massa sådant skit. Om det är sant eller om det är något min fröken sa för att hon vart ställd när jag ifrågasatte henne, det vet jag inte :-)
Audiatur et altera pars

hehe… stackars fröken!

Japp tänk att bli ifrågasatt av en skitunge i lågstadiet :-)
Audiatur et altera pars

haha nu kommer dumma jag och säger hur det är…..alla fisk lägger ägg eller föder ägg kan man säga…det är som så att ägget kläcks när honan klämmer ut det och då ser det ut som att dom föder levande yngel……dom har inre befruktning och ägg.

#6: Det svaret fick jag inte när jag var liten. Tänk våran fröken visste nog inte det :-)
Men varför heter de levandefödare då?
Audiatur et altera pars

???? lätt namn kanske…..inte så lätt att köpa fisksomkläcksnärdomföds 
det ser ut som att dom föder levande unger.

hahaha, vad knäpp du är :-)
Audiatur et altera pars
Ja, knäpp är han.. men han har helt rätt. Istället för att honan släpper ut äggen och hanen befruktar dom bland växter eller stenar så behåller honan äggen i buken. Det är därför t ex guppyhonan kan välja själv när hon vill bli "gravid". Dom fiskarna som släpper ut sina ägg för befruktning har oftest en mycket kortare kläckningstid, Guppy och Platy har ju sina ägg i buken i upp till 25 dagar innan dom "kläcks". Dom flesta Malawi har oxå längre kläckningstid och därför kör dom med munruvning.. ; )
Naturen är fiffig på att lösa vissa saker minsann!!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#10> intressant!
Hej MarioPlayslol!
Är det fiskarna på bilden du har, alltså Guppy? De föder levande ungar som får klara sig själva direkt från födseln. Ynglen är duktiga på att gömma sig men en del yngel brukar bli uppätna av föräldrar och andra kompisar. Du behöver inte göra någonting med dem alls. De klarar sig själva och hittar mat i akvariet. De kan äta vanligt flingfoder som man ger till de vuxna fiskarna. Man ser bara till att smula det mycket smått.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Guppyn ser ut att föda levande ungar, liksom övriga levandefödande tandkarpar. I själva verket kläcks dock äggen inne i honan omedelbart före "födseln", så det är inte fråga om äkta födande utan så kallad ovovivipari.
Ovovipari är en form av levande födsel som kallas vivipari.
Tack för alla svar :)
Om du syftar på en luftpump med "något som bubblar i akvariet" så är det absolut inte nödvändigt utan kan tvärt om till och med vara hämmande för akvariet.
En pump är däremot alltid bra. På din bild ser jag att pumputblåset pekar neråt och det ska det inte göra. Det ska peka upp på ytan så att den krusar sig.
Medarbetare på akvariefisk ifokus