Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2285 ggr
Borhan
0

Gälört

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror inte att jag är så bra med växter.. Igår kom mina Gälörter och det var rätt mycket som jag hade beställt, eftersom allt inte fick plats längst bak så planterade jag några vid ena sidan av karet också. Skulle ni gjort något annorlunda?

Borhan
0

Eftersom man inte kan posta fler bilder i ett inlägg via mobilen så bifogar jag fler bilder nedan..

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
0

Säg inte så nu :) Fiskarna gillar ju att ha växter längs med sidorna i akvariet. De är säkert mer än nöjda med de nya växterna!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Borhan
0

#3 Tack minimåne. Det känns som att gälörterna redan blivit längre, men jag har säkerligen fel. Ett problem jag har är att jag inte får plantera växterna ifred. Det är alltid fiskar som simmar in i min hand, är det vanligt att fiskar är så nyfikna och orädda? Jag får ibland nästan puffa på dem lite så att jag får plantera där jag vill.

Luis_felipe
0

Det blir så mycket smidigare att plantera växter med en planteringspincett :) Klarar galört av dina fiskar? mina SA ciklider sliter sönder alla "tunna" växter :P  Det är inte omöjligt att de har växt dock! Galört växer i snitt 1cm per dag. Vi köpte en sån för ca 3 veckor sedan och då var den bara 8-9cm hög. Nu är den ca 40cm hög!

[Udoon]
0

#4 gälört växer snabbt som bara den, så du ser nog inte i syne. mina guppys är också på mig så fort jag håller på i akvariet, det puttas och provsmakas friskt på både armar och händer😃

Borhan
0

#5 Något gälört flyter ibland vid ytan, då får jag plantera tbx det. Synd att växten "smulas" så lätt. Väldigt skör, annars väldigt vacker och bra växt. Mina chokladciklider provsmakar allt, så det spelar nog ingen roll.. De stoppade en snäcka i munnen och spottade ut det sen, när snäckorna var nya i karet. #6 Haha ja, men blir jobbigt sen när en ciklid på 30cm vill provsmaka på armarna. Lite läbbigt. Måste måste gälört vara i sanden btw? Går det att ha det mellan två rötter, stenar eller något?

Borhan
0

Mina Gälörter blev med tiden röda på bladen tyvärr. Jag testade att i förra veckan höja cirkulationen i vattnet. Idag upptäckte jag att ALLA Gälörter har fått nya gröna blad som växer ut. Det här kanske går att rädda ändå?

Lillyrod
0

De blir lite röda om ljuset är bra. Allt är med andra ord precis som det ska. De kommer att växa så det knakar ska du se. Mina växer snabbt både uppåt och på bredden med nya skott.

Borhan
0

#9 Jaha okej, för de jag har längre bak i karet är väldigt röda och ser trötta ut. Ska jag dra ner på antalet ljustimmar kanske?

Lillyrod
0

Att de blir röda är inget "sjukdomstecken" tvärtom. Det betyder att du har bra ljus för dina växter.

Borhan
0

#11 Tack :)