Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 8273 ggr
[peter54]
23

Nu har jag mina "äkta guppy"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon gång under sensommaren förra året besökte vi hela familjen Botaniska trädgården i Uppsala och naturligtvis gick vi in i tropikhuset där de bland annat har en stor gjuten damm som rymmer sisådär 25-30 kubikmeter vatten.

I dammen har de Victorianäckrosen, ni vet den där jättenäckrosen som är så stor att bladen kan bära ett litet barn. När vi var där och tittade på näckrosen, såg jag att det fanns fisk i dammen och vid närmare kontroll insåg jag att det var Guppy, inte de sedan hundratals generationer sönderavlade fiskar som numera säljs i akvarebutikerna, utan de ursprungliga och naturliga guppyfiskarna, såna som jag hade för 50 år sedan.

Jag blev alldeles tagen av detta, jag gilar Guppy och trodde att jag aldrig skulle kunna ha "riktiga" såna, eftersom handeln bara säljer såna förändrade fiskar med jättefenor och onaturligt stora kroppar. Därför kontaktade jag chefen på Botaniska trädgården och frågade om jag kunde få köpa några fiskar därifrån. Han skickade mig vidare till Christina, en dam i min egen ålder som är bas på tropikhuset och hon sa att om jag bara håller med fångstutrustningen själv, kunde jag komma och hämta några.

I torsdags morse åkte jag dit med min dafniehåv, en hink med lock och, för säkerhets skull, lite flingfoder att locka med. I den stora betongkista med vatten de har vid väggen där de odlar Victorianäckrosens frö (växten är ettårig), fanns också massor av Guppy, så jag behövde inte använda något lockmedel. Jag bara sänkte ner håven ett par gånger i vattnet så hade jag ett 30-tal fiskar.

Jag är så glad över detta, nu har jag exakt såna Guppy som fanns när jag började med akvarium för 50 är sedan, för mig är detta en riktig höjdare i avdelningen livskvalitet.

Detta är inte Endlers Guppy, de klassas numera som en egen art (Poecilia wingei) och den har ett mycket begränsat utbredningsområde i förhållande till den vanliga guppyn. I naturen lever Endlers Guppy på halvön Paria, i delstaten Sucre i nordöstra Venezuela.

Detta är helt vanliga Guppy (Poecilia reticulata). Dess utbredning är Centralamerika och norra Sydamerika, i Antigua och Barbuda, Barbados, Brasilien, Guyana, Nederländska Antillerna, Trinidad och Tobago, Jungfruöarna och Venezuela.

Anledningen till att många tror att detta är Endlers är just att den vanliga guppyn inte existerar i sin naturliga form inom akvariehobbyn längre, utan har avlats hårt på färg och fenstorlek till att inte längre likna sin naturliga ursprungsform. Det är bara vi gamla rävar som hade vanlig Guppy för 50 år sedan som minns hur de ska se ut.

Den moderna akvarieguppyn har så stora fenor att deras kroppar har vuxit för att de ska orka röra sig, visst är de vackra i färgerna, men de är inte naturliga och då spelar det ingen roll hur vackra de är tycker jag.

Här är en länk till en bild av Victorianäckrosdammen

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Botaniska_tr%C3%A4dg%C3%A5rden_i_Uppsala_3.jpg

• Redigerat 2022-12-18 11:05 av Nephi
MrJLundin
0

Riktigt trevlig läsning måste jag säga! Är din plan att avla vidare på dessa någonting? :)

[peter54]
2

#1 Tack. Nja, avla är väl mycket sagt, men de förökar sig ju själva och jag måste förstås passa överskottet vidare.

Jag tänker dock inte ge mig på att försöka styra, utan de får föröka sig fritt så att ursprungsformen inte manipuleras. Detta är ju ättlingar till guppies som fördes hit på 60-talet och de har fått leva helt ifred genom åren.

Glad

MrJLundin
3

Låter som en bra plan tycker jag! Lägg gärna ut en annons här när det blir lite yngel.

Alex05
0

Det var en intressant läsning :) Kul att du delar med dig av detta. Fina är de också :D

Blueshift
0

Senaste gången jag var inne i tropikhuset var väldigt länge sedan, 1994-95 tror jag. Men precis som du nu var jag då väldigt förtjust i deras jättestora samling med guppys. Fast att det var så speciella förstod jag inte, tyckte bara att det var så fint att se dem där.

theraphosa
0

Va kul! Mycket fina firrar måste jag säga =)

[peter54]
4

#5 Jag mötte upp med damen som är chef för tropikhuset tidigt på morgonen innan de öppnar anläggningen, mest för att det här lite ovanliga fiskafänget inte skulle störa verksamheten där och kanske väcka konstiga reaktioner hos besökare.

Hon berättade om den professor som förde dit fiskarna en gång för många decennier sedan och att de till en början hade så stor guppyproduktion att de försåg mer eller mindre samtliga akvarieaffärer i Uppsala med omnejd, med Guppy.

Senare beslöt man att den verksamheten tog för mycket tid från övrig verksamhet och man slutade att mata fiskarna. De tycks dock klara sig bra ändå, även om de inte förökar sig i samma takt som förr. Fiskarna bara finns där, precis som de pilgiftgrodor som lever fritt inne i salen med dammen.

När dammen töms på vintern efter att näckrosen dött, åker massor av fisk bara rakt ut i avloppet, men en del av dem blir kvar i den sexkantiga djuphåla som finns för näckrosens kruka i mitten av dammen och det är utifrån dessa som beståndet i dammen överlever.

I den stora betongkista som jag fiskade i, finns också mycket Guppy och kistan töms inte, så där får både fiskar och grodyngel vara helt ifred. Kistan är annars avsedd för uppdragning av frön från Victorianäckrosen, så att man har en ny varje år att plantera i dammen.

Blueshift
0

Väldigt intressant och kul att få veta lite mer!

[dynamitella]
6

Vad roligt!

Man borde nästan prata med dem innan de tömmer dammen nästa gång, och gå dit och håva upp ett par hundra och rädda. Kanske förvara i ett 540 liters kar eller liknande, och sälja vidare till sveriges invånare (som behöver denna fisk, i mitt tycke).

Jag har ett 10-tal av dessa och har alltid haft. Det kanske finns många här nere i skåne som har vildformen?

Alltså inte Endlers, utan ursprunget till slöjstjärtarna.

[peter54]
2

#9 Ja just den delen är lite beklämmande tycker jag också, men jag antar att det handlar om att man inte har resurserna att ta hand om den sidoverksamheten.

Vad jag förstår så är fiskarna en kvarlämning från förr och inget som man egentligen bryr sig så mycket om på Botaniska trädgården, dammen är avsedd för Victorianäckrosen.

Jag ska prata med henne igen och fråga om man inte kan sätta en håv framför avloppsventilen när de tömmer och fånga upp alla fiskarna som annars skulle åka ut. Jag gissar att det blir tusen Guppy minst. Det handlar ju om 25-30 tusen liter vatten.

Sedan få jag väl skaffa en jättebalja och försöka portionera ut fiskarna till "behövande". Det finns ju inomhusdammar också lite här och var, på köpcentrum och andra ställen. Kanske kunde man lägga i några i dem.

Glad

Soda2
0

När de tömmer på det viset är det inte risk att det följer med guppys ut i våra vattenbestånd?

[peter54]
0

#11 Nej de tömmer i avloppet och allt hamnar i reningsverket, så stora saker som småfisk tar sig inte igenom där, man måste ner på molekylnivå för att få genomsläpp. Vattnet går ju igenom flera olika sandbäddar, så inga fiskar kan komma igenom.

Soda2
1

Låter iaf väldigt grymt.

[dynamitella]
0

Om du lyckas få vantarna på ett par hundra guppys köper jag gärna massor av dig. Jag kan hjälpa dig att skicka ner dem hit till skåne.

(Jag skickar småfisk och räkor via posten varje vecka).

Mvh Dani :)

Zandrama
0

Oh my god va cooolt :D
Jag vart helt plötsligt väääldigt sugen på att besöka Uppsala av någon outgrundlig anledning ;)

Kanske ska övertala sambon om ett tredje kar Oskyldig
Då kan jag ha mina "sönderavlade" guppys i ett kar och de "riktiga/naturliga" i ett annat.

Det hade varit sjukt coolt :D

Dessa verkar ju tåla en hel del också med tanke på att de egentligen inte får någon direkt omvårdnad men banne mig överlever varje år ialf :)
Riktigt häftigt måste jag säga!

Jag hänger gärna på nästa gång dom ska tömma isåfall :P

Lite OT, men om man skulle ha dessa med våra "avlade" guppys, skulle det kunna stärka linjerna eller kan det bli mer fel då?

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
1

Och btw, Kan ju tipsa om att skriva om historien på Svenska Guppy Sällskapet. Kanske finns de som är intresserade av den ursprungliga sorten om den nu är svår att hitta annars :)

http://www.guppys.se/forum/forum/index.php

//Belinda aka Zandrama

[dynamitella]
0

Det stärker generna ja :)

Jag brukar blanda in vildguppys och dubbelsvärd lite då och då :P

Zandrama
0

#17 Åh! Då hade det ju varit awesome :D
Om jag kirrar ett kar med sådana firrar skulle jag säkerligen kunna fixa några till dig med ;)

Oj vad jag gick igång på det här nu xD

//Belinda aka Zandrama

[peter54]
0

#15 Var bor du?

#14 Vi får väl se hur det artar sig med den här idén Glad

Det tar ju en stund innan det är dags att tömma näckrosdammen, jag tror att tömningen brukar ske i november.

Ratata
0

Riktigt kul läsning det här :) Det som förvånade mig mest är att fiskarna finns där trotts att "ingen bryr sig". Häftigt att de fortsätter att leva där år efter år, fast det är klart att en SÅ stor vattenbehållare lär likna en liten damm mer och ute i naturen är det ju ingen som matar fiskarna heller…

Rätt konstigt att vildguppy är så ovanliga ändå, jag har inte grubblat över detta innan men nu när jag tänker efter har jag nog bara sett dem på jobbet, men aldrig i någon zoobutik.

Ninja
0

Ååå vad häftigt Skrattande

Zandrama
0

#19 Jag bor i Alby i Stockholm :)

//Belinda aka Zandrama

[peter54]
0

#20 Det finns någon gång ibland i vissa större akvariebutiker fiskar som säljs som "vildguppy" och då brukar priset vara därefter, mellan 100 och 250 kr/st har jag sett. Då går det ju inte ens att verifiera uppgiften att det verkligen handlar om vildguppy.

Jag tror inte att dnaturliga Guppy säljer så bra heller, för folk gillar ju tydligen de extrema färgerna och jättestora fenorna. Annars skulle det ju inte finnas klotformade slöjstjärtar (guldfiskar) eftersom de fiskarna inte ens kan reproducera naturligt. Odlarna sprättar upp fiskarna för att få ut ägg och mjölke.

Be-Bopz
0

Jag är absolut intresserad om det går att fixa en "räddningsaktion", jag åker gärna uppåt i landet för att ta mig an ett gäng om det är så.

jossan84
0

Skulle någon kunna lägga ut en bild på en riktigt endler? Om endler är en egen art så kan de alltså inte korsa sig me Guppy?

Vad är det då jag har :P Trodde att de var Endlers iaf, men de har ju korsat sig med mina "vanliga" guppys.

[peter54]
0

#25 Så funkar det inte, det är inte förmågan att korsa sig som definierar arter, det finns massor av arter som går att korsa och till och med olika släkten som går att korsa med fertil avkomma som resultat.

Man kan ju korsa en häst och en åsna, visserligen blir avkomman steril, men de tillhör olika arter. Man kan korsa i stort sett samtliga nordamerikanska snokarter med varandra trots att de inte tillhör samma släkte och de flesta om inte alla korsningar lämnar fertil avkomma. Det går att korsa en gulsparv med en kanariefågel och lejon med tiger.

Endlerhanar har nästan alltid en snedställd svart fläck på sidan av kroppen lite framför mitten. Den svarta fläcken finns inte hos vanlig Guppy.

exitingsvillemo
0

galet intressant detta =) Vildguppys skulle jag vilja ha i mitt kar. Jag tror det blir ett besök till uppsala :P Eller om du peter vill sälja av lite yngel sen =) Vart i sverige befinner du dig?

Laizita
0

Spännande, Peter54 vart bor du?

jossan84
0

#26 Aha, då är nog mina Endlers. Vad definerar en art då? :)

[peter54]
4

#29 Det som definierar en art går inte att bara beskriva som en enda faktor, det beror på många saker. En är DNA, en annan är skellettuppbyggnaden och det är ganska vanligt inom taxonomin att en underart som DNA-testats eller undersökts skellettärt visar sig skilja sig från nominatformen i såpass hög grad att den från egen artstatus så som skett just mellan Endlers och vanlig Guppy.

#27 och #28 Jag bor 45 km nv om Uppsala. Om det går att lösa detta med att försöka fånga upp fiskarna när dammen töms, kommer det att finnas gott om fiskar att sprida, men dammen töms som sagt i november och jag har ännu inte pratat med ledningen för Botaniska om detta, men jag ska fråga efter helgen.

Lussie
0

Hur gick det? :)

godisgrisen
0

Jag har också fiskat i Viktoriadammen. GladI många år hade jag guppys därifrån de var både vackra och tåliga. Jag tror det var -02 eller-03 jag hämtade fisk där. Fast när jag fiskade fanns det en hel del hanar med långa slöjiga oranga stjärtfenor också så en helt ren vildstam är det nog inte.

Jag är absolut sugen på att göra om det.

Hemskt med avloppet…Rynkar på näsan

-Cissi-
0

*Tass* :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[peter54]
0

#31 Jag har inte haft kontakt med Botaniska under hösten som planerat, vi har haft (och har) svår sjukdom inom familjen en längre tid och det har fört med sig att många planerade saker blivit hängande.

#32 Säkert är det som vanligt att folk tippar i fiskar de tröttnat på ungefär om de stackars rödörade sköldpaddor som hittas både här och där, både i naturen och i parkdammar. Om det är så som de säger på Botaniska, borde det inte finnas inslag av odlad Guppy, men säker kan man ju inte vara.

Jamie+Engla
0

Jag har ett 20 tal vildformade guppys… Jätte fina men fortrarande bara ungar. Jag är dålig på att ta bilder så de blir inga men ska försöka avla på lite sånna, om de nu e intressant.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

godisgrisen
0

#34 Ja jag tror också att folk dumpat fiskar där och att det var därför de där  med stjärtfenorna fanns där. :-)

Nu har jag blivit väldigt sugen på att gå dit och fiska lite igen. Det är nära mig tio minuter med cykel.

[dynamitella]
0

Har du lust att fiska upp "en spann med fisk" så får du gärna någon hundring plus frakt av mig. Jag kan skicka upp allt som krävs för att skicka ner dem hit (breathingbags, lådor och heatpack och hela köret) :)

Men tömmer de inte dammen till hösten? Utom där näckrosen är?

[RadioMG]
0

Även jag är intresserad. Fixar med emballage och frakt med bussgods.

[peter54]
0

#37 Dammen töms när Victorianäckrosens vegetationsperiod är över och det brukar ske i början av november, så antagligen har det redan skett. Jag skulle kunna fråga.

Det finns Guppy i flera av stenkistorna runt dammen, bland annat i den stenkista som näckrosfröna gror, men de är förstås inte så många där som i själva dammen.

Annars har ju jag rätt mycket Guppy vid det här laget, så jag skulle nog kunna avstå en del, men är det så smart att skicka fisk nu i vinterkylan? Bussgods går från en bilverkstad här och där är de inte så petiga med dörrar och sånt.

[dynamitella]
0

Okej, det var så jag tänkte :) Det är egentligen inte till mig personligen, utan till min mormor (hon håller på att starta upp en liten stam med guppys&vildguppys, och skulle behöva friska djur att utöka med).

Men eftersom allt går genom mig blir det jag som får fixa det.

Kylan ska inte vara några problem med heatpack. Jag kan dessutom fixa 40-timmars heatpack inför en längre resa.

[RadioMG]
0

DHL fungerar även för mig. Jag känner en åkare i Stockholm som kör ner till Skåne lite då och då. Jag kan höra med honom om han ska upp tll Uppsala och ner här.

Magda
0

jag är också intresserad av lite guppys om de kan komma hit..

-Cissi-
0

Jag skulle oxå vilja ha om det nu skulle gå att ordna på nått sett.. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

idaaforsling
0

Även jag är intresserad, jag finns i Gävle :)

Emmetem
0

Jag är intresserad - finns i Åmål! :D

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

abbas
0

haha alla är sugna på gyppisarna nu

[peter54]
0

Hallå, ursäkta att jag inte har lämnat något livstecken här på några dagar.

Jag har lite uppdatering att meddela. Jag fick mail från Christina på Botan i Uppsala och hon hade alldeles glömt bort mig och min förfrågan om att få vara med när dammen tömdes för att försöka rädda så många fiskar som möjligt.

Nu går hon i pension och jag har fått en ny kontaktperson som jag ska kontakta i början av oktober 2013 för att komma överens om att försöka få till en "räddningsinsats" då.

När det gäller mina egna guppies, är jag absolut villig att försöka bistå alla som vill ha i den mån jag kan avstå fisk, jag vill ju inte ge bort alla. MEN, jag vill vänta med detta till sommaren.

Jag känner att det blir för komplicerat nu på vintern med ett så stort företag som det faktiskt blir när det inte är bara en som vill ha. De som fortfarande är intresserade framåt maj, kan PMa eller maila mig så ska jag försöka vara till hjälp.

En helt annan fråga i sammanhanget: Christina på Botan berättade att de har ett alltmer växande problem med snäckor i Victorianäckrosens damm. I år har de tydligen ökat explosionsartat.

Hon undrade om jag känner till någon fisk som äter upp snäckorna och som inte ger sig på guppyynglen i så stor utsträckning. De hade tydligen provat med Botia av något slag, men endera var de inte effektiva nog, eller så var de helt enkelt för få i förhållande till antalet snäckor.

Jag har ingen kunskap om detta. Finns det en sån fiskart? Tips?

[dynamitella]
0

Anentome helena är en snäckätande snäcka. Men tyvärr så kommer de ju själv att explodera i mängd och i så fall ersätta snäckorna som finns nu. Visserligen är de snyggare att se på och äter inte växter. Men de är själv en pest, kanske.

[peter54]
0

#48 Nja, det låter väl lite som det där med pest och kolera Glad

Som jag förstod Christina, ville de ha väck snäckorna helt.

[dynamitella]
0

Så tänkte jag också :)

Ett hundratal praktbotior hade ju säkert gjort susen. Men de äter som du själv sa yngel också, och lär vara en pain in the ass att fånga in sen.

Ratata
0

Fast kommer inte helenorna att äta upp varandra när skräpsnäckorna är slut? Med tanke på att de inte äter alger borde de ju dö svältdöden när snäckorna är slut eller tänker jag fel nu?

[RadioMG]
0

Jag kan skänka de en massa Praktbotia storlek större mot en drös Guppy..

[tlundegard]
0

Snäckor tål väl inte salt? Kan man inte ha i salt (så mycket som guppys tål) i vattnet? :)

jossan84
0

Jag har ett helt akvarium med Guppy med botaniska trädgården i Uppsala. Just nu bara står det där och står… Vill inte blanda dem med mina andra gyppys.

Kan tilläga att snäckorna i deras damm är Physa eller vad de heter.

[peter54]
0

#51 Jo det är ju ett problem. I den där dammen lär det inte gå att fånga in en enda botia heller, den är ju enorm, närmare 30 kubikmeter vatten. Kanske fick man vänta tills dammen töms och fånga på samma sätt som jag föreställer mig att man ska fånga Guppy, en håv ivägen för avloppshålet.

#53 Jag tror att det skulle äventyra Victorianäckrosen.

Ratata
0

#55 Nu menade jag helenor som i A. helena inte botior, alltså skulle snäckproblemet lösa sig självt om de fick leva rövare lösa i jättedammen. Att botior skulle börja äta upp varandra är väl inte så troligt?

torpetskaniner
0

Häftigt att du fått tag på såna här! Är inte jätteinsatt i fiskar och är ren nybörjare, men tycker ändå det verkar otroligt skönt att slippa sönderavlade guppys och kunna stoltsera med dessa praktexemplar :)

-Cissi-
0

Kom att tänka på denna tråd igen efter lång tid. Finns det nån i Uppsala området som kan tänka sej att försöka fixa en räddning av dessa vakra fiskar nästa gång dom tömmer dammen till våren? Om nu inte ts finns kvar och kan hjälpa till.

mimåne
0

Jag tror trådskaparen är aktiv på iFokus fortfarande men håller sig mer till andra sajter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[peter54]
0

Hej, här är trådskaparen. Det är rätt att jag är mest aktiv på reptiler där jag också är medhjälpare. Jag ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat den här tråden och berättat vad som hänt. Jag köpte ett nytt akvarium 2013 och fixade iordning det med i stort sett samma inredning som i det gamla, men något gick snett, för inom två timmar var varenda Guppy död.

Det hela var mycket märkligt eftersom enbart de dog, inte någon av de andra fiskarna, några koppartetror, ett par Praktbotia och en Ancistrus. Jag blev förtvivlad över vad som hände, men jag har inte skaffat några nya guppies, helt enkelt för att jag varit rädd för att testa. Övriga fiskar mår bra och det har aldrig varit minsta problem med dem.

Även när det gäller Botaniska i Uppsala har jag dåliga nyheter. Någon har varit elak nog att släppa ner röda ciklider i victoriadammen, så där finns ytterst få Guppy kvar om ens någon. Det är bara i stenkistorna där de gror victorianäckrosens frön som det finns lite Guppy.

Jag är ledsen att det inte blev något av det här projektet, både för min egen och för alla andras skull, de som var intresserade. Att ha "riktiga" Guppy, sådana som jag hade när jag var liten på 60-talet, har länge varit en dröm och kanske försöker jag på nytt igen i framtiden, men just nu vill jag inte göra om det.

Om någon annan vill prova är det bara att ringa dit och fråga om man får ta några Guppy i stenkistorna. Tömningen av dammen sker när näckrosen går i vintervila och vissnar  bort, det brukar ske i början av november, men nu är det väl mest röda ciklider som spolas ut istället för Guppy.

Sleggyman
0

Borde ju inte vara så svårt att någon drar igång lite odling på de som är kvar så de inte dör bort. Känns som det är lite av en katastrof att förlora rena guppys pga detta.

Själv håller jag inte på med sötvatten längre men känns surt ändå 😕

jossan84
0

Jag har fortfarande kvar ett gäng av mina, de hade dock svårt att klara flytten till Göteborg i höstas så en stor del dog. Men som sagt, ett gäng finns kvar :)

[Jens]
0

Verkligen häftigt att det finns riktiga Guppy kvar men på något sätt måste man väl få in fler gener annars så blir det fel i slutändan. Jag har dock inte upplevt Guppy från 60-talet men däremot i slutet av 70-talet och efter det. Då levde de betydligt längre. 

Jag och en kompis odlade en del och fick fram mycket fina varianter och butikerna var så glada över de vi fick fram så de köpte dem och vi kunde handla nya att odla på. På den tiden så var det inte så strikt att odla som guppysällskapet vill ha det idag.

Rax
0

Vilken otrolig berättelse o vilket slöseri av dem att bara spola ut fiskar så där. Tyvärr bor jag i ystad skåne så det finns ingen chans att jag kan rädda ngn.

Rax Hamstrar på facebook.

-Cissi-
0

#60 tack för att du tagit dej tid att svara. Tråkigt att dina guppas inte klarade sej! Och väldigt tråkigt att nån släppt ner massa ciklider i dammen :( man borde rensa bort dom och låta guppysarna föröka sej igen.. Finns det nån i Uppsala som känner sej manad att ta tag i detta skulle det vara mycket trevligt. #62 Skulle vara trevligt att köpa nånvart av dej när du har att sälja av. Min kille Bor i Göteborg så är där en del.

jossan84
0

#65 Jag kan försöka komma ihåg det :P

Aristarcos
0

En tanke bara, med våra djurskyddslagar får man väl inte spola ner levande fisk i toaletten, konstigt att de får spola ut flera tusen fiskar i en blinkning emot en säker död ?

-Cissi-
0

# 66 tack :) #67 eller hur :/ känns helt fel.

Maleficum
1

Har inte lyckats få till någon bra bild på dem (de vägrar ju vara stilla) men man kan iallafall se dem lite granna. Dessa fick jag av en bekant till min bror för 7-8 år sedan (hon hade haft dem i flera år) och enligt henne ska det vara "trinidadguppy". De flesta jag har nu har ingen färg alls på stjärten men ibland dyker det upp enstaka hane med lite färg som dem på bilden.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

-Cissi-
0

Riktigt vakra!

Maleficum
0

Dem har väldigt "mesig" färg om man jämför med mina Endlersar men jag tycker ändå dem är vackrare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[SebastianR]
0

Hej XXXX Tack för ditt intresse. Tyvärr kan vi inte dela med oss av guppys. Du behöver inte vara orolig för deras överlevnad, för vi har dem även i en predatorfri damm. En tillfrågad zoolog säger att det heller inte är något märkvärdigt med dessa guppys, för den formen får man rätt snart om man blandar ett par rena odlade linjer i samma balja.

[peter54]
0

#72 Vem riktar du ditt svar till och för vems räkning postar du?

[SebastianR]
0

Svar från Botaniska i Uppsala

[peter54]
2

#74 Då kanske du kan svara på inlägget #67 om fiskarna som spolas ut i avloppet när Victoriadammen töms? Den frågan är nog alla intresserade av att höra ett svar på.

-Cissi-
0

Jag är verkligen intresserad av svaret iaf.

[SebastianR]
0

Detta var ENDAST ett svar jag fick från dem genom mejl!

jossan84
1

Jag fick tillåtelse att fiska upp ett gäng i egenskap av guppyintresserad biologstudent :)

-Cissi-
0

Roligt jossan84! Lite avis :p

Aristarcos
1

#78 bra jobbat ! Lycka till med dem, du tar ett par hundra då :P?

jossan84
0

#80 Som jag nämnde tidigare så är de väldigt känsliga för miljöombyte. Sålde lite tidigare, men fick ofta besked om att de hade dött inom några dagar. I höstas flyttade jag två gånger under kort tid och väldigt många dog efter flytten. Nu har jag ett litet gäng kvar som mest går och skräpar :P

Helben
0

De kan gärna få komma hem till mig och simma istället om du inte vill ha dem längre…

MangeLFP
0

Hallå!

Har fått tag i 10st hanar
Är det nån som har honor?

Nephi
0

#83: Denna tråden är från 2012. Skapa en egen tråd om du söker Guppy

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer